زحل تاج اقمار پادشاهی را از مشتری گرفت

زحل به عنوان سیاره ای با شناخته شده ترین قمرهای منظومه شمسی از مشتری پیشی گرفته است. ستاره شناسان ۶۲ قمر جدید را که به دور این سیاره حلقه دار می چرخند، اعلام کرده اند که مجموع آن را به بیش از ۱۰۰ می رساند.

به گزارش سیناپرس، ما زمینی ها عادت داریم که فقط یک ماه داشته باشیم اما میانگین داشتن قمر در سایر سیاره ها بسیار بالاتر است. برای مثال مریخ دو تا قمر دارد و غول‌های گازی و یخی هر کدام ده‌ها قمر دارند. مشتری پیشتاز مسابقه بود، اما زحل از آن سبقت گرفته است. از اواخر سال ۲۰۱۹، زحل رسماً ۸۲ تا قمر داشت، اما چند مطالعه اضافی، تعداد قمرهای مشتری را در اوایل سال جاری به ۹۵ رساند.

اکنون، یک تیم بین المللی از ستاره شناسان، یک بار دیگر به سیاره حلقه دار رجوع کرده و با حجم عظیمی از ۶۲ قمر جدید مجموع آن را به ۱۴۵ قمر رسانده اند. حال شاید بگویید که مجموع ۶۲ + ۸۲=۱۴۴ خواهد بود ولی باید بگوییم که یک قمر اضافی در سال ۲۰۲۱ پیدا شد.

به هر حال، محققان توانستند این قمرهای جدید را با استفاده از تکنیکی به نام تغییر و پشته شناسایی کنند که قبلاً در مورد نپتون و اورانوس استفاده شده بود. در اصل، مجموعه ای از تصاویر از سیاره و اطراف آن گرفته شده است. هر تصویر متوالی کمی جابه‌جا شده و سپس روی هم چیده می‌ شود، به طوری که قمرهایی که معمولاً برای نمایش در تصاویر منفرد خیلی کم‌نور هستند، قابل رویت می ‌شوند.

پس از ردیابی اشیاء مورد علاقه در طی چندین سال، تیم موفق شد میزان ۶۲ قمر خود را تأیید کند و تعداد قمرهای زحل را که به طور رسمی توسط اتحادیه بین المللی نجوم به رسمیت شناخته شده است به ۱۴۵برسد.

با تعداد بسیار زیاد قمرهای کوچک در این گروه، تیم پژوهشی معتقد است که آنها تکه ‌هایی از قمر بسیار بزرگ‌تری هستند که از نظر نجومی در گذشته نزدیک متلاشی شده است. دکتر برت گلادمن (Brett Gladman) اخترشناس این پروژه، گفت: شواهد فزاینده ‌ای پیدا کردیم که نشان می‌ دهد یک قمر با اندازه متوسط که به عقب به دور زحل می ‌چرخد، چیزی حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش منفجر شده است.

به گزارش سیناپرس، با این حال، انتظار نمی رود زحل این رکورد را برای مدت طولانی حفظ کند چراکه با راه اندازی آتی رصدخانه های جدیدی مانند ورا روبین و نانسی گریس رومن، اعتقاد بر این است که مشتری می تواند صدها قمر دیگر داشته باشد که کشف خواهند شد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: newatlas

نوشته زحل تاج اقمار پادشاهی را از مشتری گرفت اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.