روند بازار پردازنده در سال ۲۰۲۳: پیشتازی اینتل و AMD

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید شرکت Puget Systems گزارش روند بازار پردازنده را برای سال ۲۰۲۳ منتشر کرده که نشان می‌دهد کمپانی اینتل در فضای اصلی دسکتاپ پیشرو است در حالی که شرکت AMD همچنان پادشاه ورک استیشن (workstation) محسوب می‌شود.

شرکت AMD موفق به حفظ سلطه در بخش ورک استیشن شد، شرکت اینتل همچنان در پردازنده‌های مشتری پیشتاز است

همانطور که ممکن است بدانید، Puget Systems یک تجارت کامپیوتری سفارشی است که در درجه اول در سیستم‌های ورک استیشن تخصص دارد. این شرکت نظرسنجی سالانه Hardware Trends Survey را منتشر کرده است که خوشبختانه بر فروش بخش مشتری و ورک استیشن متمرکز است. در اینجا، ما به طور خاص به پردازشگرها می‌پردازیم زیرا این بخش تمایل دارد مخاطبان مصرف کننده متنوع‌تری داشته باشد.

روند بازار پردازنده در سال 2023: پیشتازی اینتل و AMD
منبع تصویر: Puget Systems

ابتدا در مورد بخش کلاینت صحبت می‌کنیم، Puget System فاش کرده است که با معرفی نسل دوازدهم Alder Lake شرکت اینتل، این شرکت شاهد بازگشت گسترده‌ای در بازار بود و اکنون این روند را حتی با پردازنده‌های نسل فعلی نیز حفظ کرده است. این شرکت می‌گوید که پردازنده‌های کمپانی اینتل بیش از ۸۰ درصد سفارش‌های آن‌ها را پوشش داده است. این موضوع نشان می‌دهد که کمپانی اینتل اخیرا بر مشتریان بخش کلاینت تاثیر گذار بوده است. این مسئله زمانی که شاهد معرفی پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD باشیم، ممکن است تغییر کند، اما در حال حاضر کمپانی اینتل در این بخش بازار پیشتاز است.

از سوی دیگر، شرکت AMD بر روی پردازنده‌های دسکتاپ پریمیوم در پلتفرم AM5 متمرکز شده بود و اخیراً آن را در رده زیر ۲۰۰ دلار ایالات متحده و همزمان با عرضه اقتصادی جدید AM4 به بازار، گسترش داده است.

روند بازار پردازنده در سال 2023: پیشتازی اینتل و AMD
منبع تصویر: Puget Systems

با این حال، در بخش ورک استیشن، شرکت AMD توانسته است کمپانی اینتل را شکست دهد. پردازنده‌های Threadripper شرکت AMD در دو تا سه سال گذشته، به خصوص پس از معرفی سری ۵۰۰۰، بر این بخش تسلط داشته و فضایی برای قدرت نمایی کمپانی اینتل باقی نگذاشته است. شرکت AMD با خط تولید پردازنده Threadripper 7000، نیز برتری نسل فعلی را به دست آورد و تراشه‌های Xeon Scalable کمپانی اینتل چندان در بازارها حضور قابل توجهی نداشتند. علاوه بر آن شرکت AMD موفق شد در سفارشات دریافتی توسط شرکت Puget Systems، حدود ۹۵ درصد سهم بازار را به دست آورد. با این حال، این سهم تا پایان سال ۲۰۲۳ با کاهش جزئی مواجه شد که عمدتاً به دلیل قابلیت‌های HPC موجود در اکوسیستم کمپانی اینتل است.

برخی از نکات کلیدی روند بازار در گزارش سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

  • شرکت اینتل همچنان در فضای پردازنده کلاینت برتری دارد، زیرا هسته‌های این شرکت با نسبت ۴:۱ از تراشه Ryzen کمپانی AMD فروش بیشتری دارند. با این حال، شرکت AMD در فضای ورک استیشن پیشتاز است، به طوری که تراشه‌های AMD Threadripper و Threadripper PRO تقریباً به نسبت ۱۰:۱ از Xeon شرکت اینتل پیشی گرفته‌اند.
  • فروش کارت گرافیک و حافظه نسبتاً ثابت بود: سهم بازار کارت‌ گرافیک‌های RTX شرکت انویدیا نسبت به GeForce کمی افزایش یافت و علاوه بر آن درایوهای NVMe همچنان بر بخش ذخیره‌سازی تسلط دارند.
  • در نهایت، ویندوز ۱۱ به عنوان رایج‌ترین سیستم عامل مورد استفاده در سیستم‌های ما شناخته شده است، اما ۱۰ درصد اقلیت هنوز ترجیح می‌دهند به ویندوز ۱۰ وفادار باشند.

گزارش شرکت Puget Systems در رابطه با روند بازار پردازنده سال ۲۰۲۳ واقعاً قابل بررسی بود، زیرا احساسات عمومی را در میان مصرف‌کنندگان درگیر در هر دو بخش کلاینت و سرور به تصویر می‌کشید. با این حال، این گ همچنین نشان می‌دهد که رقابت در شاخه‌های جداگانه بازارها یک طرفه است، به این معنی که ما شاهد تنوع زیادی نیستیم. امیدواریم این موضوع با نسخه‌های نسل بعدی تغییر کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.