روسیه سامانه خبری گوگل نیوز را فیلتر کرد

سامانه خبری «گوگل نیوز» (Google News) در پی درگیری میان گروه واگنر و ارتش روسیه، روز جمعه در بخش‌های مهمی از این کشور فیلتر شد. خبر فیلتر شدن سامانه «گوگل نیوز» ابتدا توسط وب‌سایت «نت بلاکس» (Net Blocks) اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری «نیویورک تایمز» (New York Times)، گروه کنشگر اینترنت باز «نت بلاکس» گزارش داد حداقل پنج شرکت ارائه‌کننده خدمات اینترنتی روسیه، امکان دسترسی به سامانه خبری «گوگل نیوز» را برای مردم کشور مسدود کرده‌اند. گفتنی است «نت بلاکس» اولین بار در ساعت هفت بعدازظهر به وقت شرقی گزارش کرد دسترسی کاربران روسی به سامانه «گوگل نیوز» محدود و مسدود شده است.

فیلتر شدن «گوگل نیوز» توسط دولت روسیه؛ اختلال در موتور جستجوگر یاندکس

«یوگنی پریگوژین»، رهبر گروه واگنر، وزارت دفاع کشور روسیه را متهم کرد. پس از این اقدام، تحقیقات کیفری علیه پریگوژین برای اقدام به کودتا شروع شد. مقامات این کشور تحقیقات کیفری علیه فرمانده و رهبر گروه واگنر را به علت تهدید برای سرنگونی وزیر دفاع روسیه آغاز کردند. Roskomnadzor بخشی از یک دستگاه فناوری بزرگ‌تر است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در طول سال‌ها برای اعمال کنترل از طریق کانال‌های فناوری ساخته است. او با کمک این فناوری، نظارت دقیقی روی اینترنت، تماس‌های تلفنی و ترافیک نت می‌کند. فناوری مدنظر پوتین همچنین کمپین‌های اطلاعات نادرست را در فضای مجازی منتشر و سیستم‌های دولتی سایر کشورها را نیز هک می‌کند.

فیلتر سامانه گوگل نیوز

از سوی دیگر، خبرگزاری «فوربس» (Forbes) اعلام کرده دسترسی مردم روسیه به وب‌سایت‌های بزرگی نظیر موتور جستجوگر «یاندکس» دچار مشکل شده است. دولت روسیه تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا واژه پریگوژین را در فضای اینترنت سانسور کند و مانع ارسال پیام‌های او به شبکه‌های اجتماعی شود. پس از حمله کشور روسیه به اوکراین در سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های فناوری غربی خدمات و محصولات خود را از کشور روسیه خارج کردند. گفتنی است مدیران شرکت «تیک تاک» (Tik Tok) و «نتفلیکس» (Netflix) خدمات خود را در کشور مذکور به حالت تعلیق در آوردند.

در ادامه، پلتفرم «فیس‌ بوک» (Facebook) مسدود شد. دسترسی کاربران روسی به بخش‌های عمده پلتفرم «توییتر» (Twitter) فیلتر شد. سپس شرکت‌های «اپل» (Apple)، «مایکروسافت» (Microsoft)، «سونی» (Sony)، «اوراکل» (Oracle) و غیره به عملیات عقب‌نشینی روی آورند یا به طور کامل از خدمات‌رسانی به روسیه کنار رفتند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.