رمز و راز کارت گرافیک های MTT: آیا این تکنولوژی‌های چینی عملکرد رقابتی دارند؟

شرکت چینی Moore Threads با یک مجموعه قوی از سری کارت گرافیک‌های MTT، گیمرها را متعجب و شگفت زده کرد. در حقیقت این‌ها کارت‌های گرافیکی دسکتاپ هستند که با فناوری‌های پیشرفته‌ای از جمله پشتیبانی از PCI Express 5.0 تجهیز شده‌اند، در حالی که هیچ یک از کارت گرافیک‌های تولید شده توسط شرکت‌های AMD، انویدیا و یا اینتل این ویژگی را ندارند. تنها مشکلی که در کارت گرافیک های MTT وجود دارد، عملکرد آن‌هاست که به هیچ وجه به سطح رقابتی نخواهد رسید.
در طول سال گذشته، این شرکت چینی پیشرفت‌های بزرگی در بهینه‌سازی درایورها داشته است. سرعت کارت‌های گرافیکی آن‌ها در آزمون‌های مصنوعی و تست های انجام شده توسط برخی از گیمرها نزدیک به ۱۰۰ درصد بیشتر شده است، با این وجود این موضوع در تمام آزمون‌های بازی به همین شکل منعکس نمی‌شود. برای تأیید بهینه‌سازی‌های معرفی شده توسط رسانه‌های چینی، ComputerBase کارت‌های گرافیک S80 و نسخه S30 پایین رده که به تازگی به بازار عرضه شده است را برای آزمون به کار گرفت.

مقایسه عملکرد کارت گرافیک های MTT با تولیدات دیگر شرکت‌ها

بطور خلاصه، کارت S80 در مقایسه با پردازنده Ryzen 5 8600G شرکت AMD که دارای Radeon 760M iGPU با گرافیک RDNA3 است، عقب مانده است. میانگین هندسی در میان عناوین مختلف نشان می‌دهد که کارت گرافیک S80 کندتر عمل کرده است، اما استثناءهایی هم وجود دارد، برای مثال DOTA2 که در فریم رِیت حرف اول را می‌زند. واضح است که کارت‌ گرافیک‌های MTT برای بازار بازی MMO در چین طراحی شده‌اند و تمرکز کمتری بر روی حمایت از عناوین AAA دارند.

رمز و راز کارت گرافیک های MTT: آیا این تکنولوژی‌های چینی عملکرد رقابتی دارند؟
آزمون کارت‌ گرافیک‌های Moore Threads S80 و S30، منبع تصویر: ComputerBase

باید بدانید که عملکرد یکی از مشکلات این کارت گرافیک‌ها محسوب می‌شود، از سوی دیگر عدم پشتیبانی از API DirectX 12 یک نگرانی بزرگ است. جای تاسف است که اکثر بازی‌های استفاده شده توسط رسانه‌ها حتی نمی‌توانند بر روی این کارت‌ گرافیک‌ها اجرا شوند. به علاوه حتی اشاره‌ای به مصرف برق ۲۰۰ وات در مقایسه با پردازنده Ryzen APU شرکت AMD که به راحتی با حداکثر توان مصرفی (TDP) تبلیغ شده خود کار می‌کند، نشده است.
علاوه بر موارد گفته شده، کارت گرافیک تازه معرفی شده S30 که ۱/۴ هسته‌های نسخه S80 را دارد، حدود ۱/۴ عملکرد را نیز ارائه خواهد داد. طبق آزمون CB، این کارت ۵۰ درصد کندتر از پردازنده Core i5-12500 با گرافیک Xe یکپارچه است.
حتی اگر کارت گرافیک های نسل بعدی MTT به نحوی عملکرد خود را دو برابر کنند، همچنان عملکردی در سطح iGPU ارائه خواهند کرد، که به ندرت کسی آن‌ها را برای بازی در نظر می‌گیرد. با این حال، در رابطه با کارت گرافیک‌های چینی این نکته وجود دارد که، گیم ممکن است تنها یکی از دلایل استفاده از آن‌ها باشد. به عنوان مثال، کارت گرافیک S80 با ۱۶ گیگابایت VRAM یا رمزگذاری AV1 تجهیز شده است.
به هر حال، منتظر خواهیم بود تا ببینیم شرکت Moore Threads در آینده چه موارد جدیدی را به بازار کارت گرافیک معرفی کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.