رفرش ریت چه تفاوتی با FPS دارد و چرا هر دو برای گیمرها مهم هستند؟

برای گیمرها معمولا رفرش ریت مانیتور و FPS (فریم بر ثانیه) سیستم اهمیت زیادی دارد و این دو معیار تا حدی از قدرت ستاپ موردنظر خبر می‌دهد. اما این دو اصطلاح دقیقا چه چیزی هستند و آیا یکی از آن‌ها مهم‌تر از دیگری است؟ در ادامه به طور مختصر و مفید به این موضوع می‌پردازیم.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-226LN سایز 22 اینچ

۴,۶۰۰,۰۰۰

تومان

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل ROG Swift PG65UQ سایز65 اینچ

۲۵۸,۰۰۰,۰۰۰

۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰

تومان

FPS چیست؟

FPS مخفف Frames per Second یا همان فریم بر ثانیه است و به غیر از دنیای گیم، در حوزه‌ی فیلم و سریال‌ها هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این معیار در دنیای فیلم و سینما به تعداد فریم‌هایی اشاره دارد که به صورت پشت سر هم ثبت و بر روی نمایشگر نشان داده می‌شوند. هرچقدر این عدد بالاتر باشد، تصاویر به صورت روان‌تری به نمایش در می‌آیند. در دنیای بازی‌ها، این عدد به تعداد فریم‌های رندر شده توسط پردازنده‌ی گرافیکی گفته می‌شود. در مورد بازی‌ها هم طبیعتا هرچقدر تعداد فریم‌ها بیشتر باشد، تجربه‌ی گیمینگ هم روان‌تر خواهد بود.

رفرش ریت FPS

به طور کلی زمانی که مجموعه‌ای از تصاویر متحرک، مانند فیلم سینمایی، را تماشا می‌کنیم، در حقیقت در حال تماشای تعداد زیادی فریم ثابت هستیم. بعد از هر اینکه در هر ثانیه تعداد فریم‌ها از ۱۰ عدد عبور می‌کند، مغز ما دیگر فریم‌های جداگانه را تشخیص نمی‌دهد و در عوض با فریم‌های متحرک روبرو می‌شود. در زمینه‌ی اینکه مغز ما حداکثر تا چه مقدار فریم در ثانیه را می‌تواند تشخیص دهد، پژوهش‌های زیادی صورت گرفته است. اما در کل بیشتر متخصصان بر این باور هستند مغز توانایی پردازش بیش از ۶۰ فریم در ثانیه را ندارد و بیش از این مقدار زیاده‌روی است و مزیت خاصی ارائه نمی‌دهد.

مانیتور مخصوص بازی جی پلاس مدل GGM-L277FN سایز 27 اینچ

رفرش ریت چیست؟

رفرش ریت یا نرخ نوسازی که با واحد هرتز مطرح می‌شود، به تعداد دفعاتی که پنل می‌تواند در هر ثانیه تصویری را دریافت کند، اشاره دارد. یک نمایشگر ۶۰ هرتزی می‌تواند هر پیکسل را ۶۰ بار در ثانیه به‌روز‌رسانی کند. بنابراین نمایشگر ۱۲۰ هرتزی می‌تواند ۱۲۰ بار در ثانیه انجام دهد و الی آخر. برای گیمرها، هرچقدر این عدد بالاتر باشد بهتر است زیرا با تجربه‌ی گیمینگ جذاب‌تری روبرو می‌شوند.

رفرش ریت FPS

برای سال‌ها تلویزیون‌ها و مانیتورها از رفرش ریت ۶۰ هرتز استفاده می‌کردند اما در چند سال گذشته تعداد مانیتورهای مبتنی بر رفرش‌ریت بالاتر بسیار بیشتر شده است. در حال حاضر گیمرهای حرفه‌ای حتی از مانیتورهای ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتزی هم استفاده می‌کنند که البته برای بهره‌گیری از تمام توان این مانیتورها، باید کارت گرافیک قدرتمندی داشته باشید.

آیا FPS و رفرش ریت برای گیمینگ اهمیت زیادی دارند؟

جواب کوتاه به این سوال، بله است. هم FPS و هم رفرش ریت مانیتور هر دو برای ارائه‌ی تجربه‌ی گیمینگ بهتر اهمیت زیادی دارند و می‌توانند سرعت عمل گیمر را افزایش دهند. مزیت اصلی این مشخصه‌ها به‌خصوص در بازی‌های شوتر و در کل در بازی‌هایی که سرعت عمل زیاد اهمیت بالایی دارد، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

رفرش ریت FPS

اما در کل برای بیشتر گیمرها، ۶۰FPS و رفرش ریت ۶۰ هرتزی مانیتور کافی به نظر می‌رسد اما اگر به دنبال خرید مانیتور دارای رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز یا بالاتر هستید، قبل از خرید باید ببینید که آیا کارت گرافیک سیستم از توان کافی برای ارائه‌ی فریم‌ریت مناسب بهره می‌برد یا نه.

مانیتور مخصوص بازی سامسونگ مدل LF27T350FH-M سایز 27 اینچ

FPS در برابر رفرش ریت؛ کدام مهم‌تر است؟

اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد می‌توانید روی یکی از آن‌ها بیشتر تمرکز کنید، اما در کل هر دو معیار کاملا به یکدیگر وابسته هستند. بنابراین اگر مثلا کارت گرافیک سیستم شما می‌تواند فقط ۶۰ فریم در ثانیه در اختیار مانیتور قرار دهد، عملا نمی‌توانید از مزیت مانیتور ۱۴۴ هرتزی استفاده کنید. از طرف دیگر اگر کارت گرافیک در هر ثانیه می‌تواند ۱۲۰ فریم رندر کند، یک مانیتور ۶۰ هرتزی نمی‌تواند تمام این فریم‌ها را نمایش دهد.

FPS vs. Refresh Rate 5 jpg

در این میان عدم هماهنگی بین تعداد فریم‌های ارائه شده از طرف کارت گرافیک و رفرش‌ریت مانیتور، ممکن است منجر به بروز پدیده‌ی پارگی تصاویر (screen tearing) شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، فناوری‌هایی مانند  VSync، G-Sync و FreeSync مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید تعداد فریم‌ریت ارائه شده از طرف کارت گرافیک نزدیک به رفرش‌ریت مانیتور باشد.

چگونه از حداکثر FPS و رفرش ریت استفاده کنیم؟

طبیعتا بهترین راه برای افزایش FPS و رفرش ریت، استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری بهتر است. اما اگر نمی‌خواهید برای خرید تجهیزات جدید متحمل هزینه‌ی زیادی شوید، می‌توانید از راهکارهای دیگری بهره ببرید.

مانیتور مخصوص بازی جی پلاس مدل GGM-L328QN سایز 32 اینچ

افزایش فریم ریت

FPS vs. Refresh Rate 6 jpg

اگر سیستم شما برای رندر تعداد بالای فریم با مشکل روبرو شده، می‌توانید از برخی راهکارها استفاده کنید. یکی از این راه‌ها، آپدیت کردن درایور کارت گرافیک است و با این کار از بهینه‌سازی‌های صورت گرفته بهره‌مند می‌شوید. همچنین معمولا برای بیشتر بازی‌ها، پایین آوردن گرافیک بازی منجر به بهبود فریم‌ریت آن می‌شود. با این کار جذابیت بصری بازی کاهش پیدا می‌کند اما از سوی دیگر به طور روان‌تر اجرا می‌شود.

افزایش رفرش ریت

بسیاری از کاربران با مفهوم اورکلاک پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی آشنا هستند اما بسیاری از کاربران نمی‌دانند که برخی مانیتورها هم اورکلاک می‌شوند. طبیعتا یک مانیتور ۶۰ هرتزی نمی‌تواند به ۱۲۰ هرتز برسد ولی با اورکلاک کردن آن، می‌توانید تقریبا به ۷۵ هرتز دست پیدا کنید.

البته قبل از اورکلاک کردن مانیتور، ابتدا باید راهی تنظیمات سیستم‌عامل شوید تا ببینید آیا از تمام توان مانیتور استفاده می‌شود یا نه. در ویندوز ابتدا در دسکتاپ راست‌کلیک کنید و سپس Display Settings شوید. سپس در بخش Advanced Display Settings باید رفرش‌ریت مانیتور را بررسی کنید و اگر امکان افزایش آن وجود دارد، از همین بخش می‌توانید چنین کاری را به راحتی انجام دهید.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-226LN سایز 22 اینچ

۴,۶۰۰,۰۰۰

تومان

مانیتور مخصوص بازی ایسوس مدل ROG Swift PG65UQ سایز65 اینچ

۲۵۸,۰۰۰,۰۰۰

۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

بین رفرش‌ریت و FPS کدام اهمیت بیشتری دارد؟

هر دو معیار کاملا به یکدیگر وابسته هستند و بنابراین نمی‌توانیم فقط یک مورد را انتخاب کنیم.

آیا بالا بودن رفرش‌ریت و FPS منجر به بهبود عملکرد گیمر می‌شود؟

بالا بودن این اعداد به معنای این است که گیر سریع‌تر می‌تواند به اتفاقات واکنش نشان دهد و این موضوع به‌خصوص برای گیمرهای حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.