رشد ۱۳۹ درصدی آثار ارسالی به جشنواره خوارزمی

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های های علمی و صنعتی ایران گفت: تعداد طرح‌های ارسالی به دبیرخانه سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی نسبت به سال گذشته ۱۳۹ درصد، رشد ده برایری طرح های بین المللی و جوایز برگزیدگان بین‌المللی این جشنواره از پنج هزار یورو در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار یورو افزایش یافته است.

جشنواره خوارزمی که در سال ۱۳۶۶ بنیان نهاده شد، اکنون باسابقه‌ترین جشنواره علمی جمهوری اسلامی ایران است و جامعه برگزیدگان این جشنواره به اجتماعی چند هزارنفره می‌رسد. این جایزه به‌تدریج تکامل یافت و جشنواره جوان خوارزمی نیز در سال ۱۳۷۸ به آن اضافه شد.

اولین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی نیز سال گذشته به دیگر بخش‌های این جشنواره پیوست و این زنجیره را کامل کرد. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، متولی برگزاری جشنواره‌های خوارزمی است و اعضای هیات‌علمی این سازمان در قالب گروه‌های مختلف تخصصی داوری اولیه را برعهده دارند.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی در چهار محور اصلی پژوهش‌های بنیادی، طرح‌های کاربردی، طرح‌های توسعه‌ای، نوآوری و فناوری و ابتکار و در ۱۸ گروه تخصصی شامل زیست فناوری، امنیت غذایی، بحران آب و کشاورزی و منابع طبیعی، صنایع و مدیریت هوشمند فناوری، مواد، متالوژی، نانو فناوری، فناوری اطلاعات، عمران، معماری و شهرسازی، هوافضا، هنر، فناوری های شیمیایی، هوش محاسباتی و فناوری کوانتوم، مکانیک، برق و کامپیوتر و طرح موفق در تولید ملی پذیرای آثار برتر است.

علاقمندان به شرکت در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، دومین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی و بیست و پنجمین جشنواره جوان خوارزمی از ابتدای تیر تا پایان شهریور ۱۴۰۲ می‌توانستند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ثبت‌نام کنند.

برگزیدگان این جشنواره بعد از طی روند داوری‌های فراوان، اوایل اسفند ماه با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شماری از مقامات علمی کشور تجلیل می‌شوند.

رشد طرح‌های رسیده به جشنواره

حسن زمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد داوری طرح‌های جشنواره‌های خوارزمی (بخش بین‌الملل، جوان و نوآوری و فناوری) گفت: رشد طرح‌های ارائه شده در این دوره از جشنواره‌های خوارزمی چشمگیر و فزاینده بوده است؛ طوری که امسال تعداد کل طرح‌های ارائه شده از ۵۸۵ طرح در سال گذشته به یک هزار و ۴۰۵ طرح رسیده است که رشد ۱۳۹ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: ۴۸۱ طرح خارجی بود که بیشتر از کشورهای آلمان، انگلیس، هلند، مجارستان، رومانی، هند، مصر، ترکیه، قطر، پاکستان، آفریقای جنوبی، مالزی، ازبکستان، تاجیکستان و عراق ارائه شد که این رقم در سال گذشته ۴۴ طرح بود که نزدیک افزایش ۱۰ برابری را شاهد هستیم. همچنین آمار کشورهای مشارکت کننده از ۲۳ کشور به ۴۷ کشور افزایش یافت که پیشرفت قابل ملاحظه جذب طرح های خارجی را نشان می‌دهد.

رییس سازمان پژوهش‌های های علمی و صنعتی ایران ادامه داد: با توجه به پیشنهاد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و موافقت و مساعدت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جوایز بخش بین‌المللی و برگزیدگان خارجی این جشنواره نیز از پنج هزار یورو در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار یورو در سال جاری افزایش یافت که رشد ۳۰۰ درصدی دارد. همچنین جوایز برگزیدگان داخلی این جشنواره از ۱۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافته که رشد ۵۶۶ درصدی دارد.

برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی خوارزمی

معاون وزیر علوم به برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی خوارزمی در سال ۱۴۰۲ همزمان با برگزاری جشنواره‌های خوارزمی با حضور برندگان خارجی و داخلی سال‌های گذشته این جشنواره و با میزبانی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اشاره کرد و گفت: این اقدام با هدف ارائه دستاوردهای جشنواره‌های خوارزمی و تحلیل روندها و فناوری‌های نوظهور، طرح‌های برجسته و چشم‌انداز تحقیقاتی آینده علم و فناوری در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور انجام می‌شود.

زمانیان تاکید کرد: جشنواره های خوارزمی علاوه بر ایجاد غرور ملی به وجود آورنده احساس امید، تحرک و پویایی در میان جامعه و عاملی برای خودباوری و تلاش بیشتر متخصصان به منظور ارتقای جایگاه کشور در صفحه جهانی است. تاثیر و جایگاه این جشنواره در عرصه علم و فناوری کشور به حدی است که در ۳۷ سال گذشته نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی علمی و اقتصادی ملی و بین‌المللی با افتخار از طریق حمایت‌های مادی و معنوی به عنوان حامی در برگزاری بهتر این رویداد عظیم مشارکت کرده‌اند.

وی یادآور شد: جشنواره بین المللی خوارزمی رهیافت سازنده‌ای برای شناسایی طرح های ملی و قدردانی از پژوهشگران و نوآورانی است که با دانش خود نقش مهمی در ثبات و امنیت دنیای متلاطم امروز و رفع چالش‌های کشور دارند.

نوشته رشد ۱۳۹ درصدی آثار ارسالی به جشنواره خوارزمی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.