ردپای بیگانگان فضایی در قطب‌های عطارد؛ آن‌چه از حیات بیگانه می‌دانیم!

دانشمندان موسسه تحقیقات سیاره‌ای، از کاوشگر مسنجر ناسا برای بررسی یخچال‌های نمکی در قطب شمال عطارد استفاده کردند و احتمال دادند که شکلی از حیات بیگانه در زیر سطح آن وجود دارد.

این روزها، با توجه به افشاگری‌های افسران نیروی هوایی آمریکا بحث حیات بیگانگان فضایی شکل جدیدی پیدا کرده است. این‌بار نیز، مطالعه‌ای تازه که توسط کاوشگر منسجر ناسا انجام شده، نشان از آن دارد که بیگانگان فضایی می‌توانند در زیر لایه‌های نمکی قطب شمال عطارد دوام بیاورند.

حیات بیگانه در قطب‌های عطارد

دانشمندان بر این باورند که مناطقی از عطارد ممکن است شرایط مناسبی را برای رشد و نمو جانورانِ شدیددوست یا اکستریموفیل داشته باشد، آن‌هم علی‌رغم این‌که می‌دانیم تا چه اندازه این سیاره‌یِ گداخته به خورشید نزدیک است. بررسی‌های موسسه تحقیقات سیاره‌ای نشان می‌دهد که شکل‌هایی از حیات فضایی می‌توانند در یخچال‌های طبیعی نمکِ زیرین‌سطح عطارد دوام آورده و زندگی کنند، چرا که آن منطقه مملو از ترکیبات آلی فرار است.

همانطور که احتمالاً بدانید، شرایط مشابهی در بخش‌هایی از سیاره خودمان هم وجود دارد. در همین خصوص، دکتر الکسیس رودریگز، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید:

 «این خط فکری ما را به تأمل درباره‌ی احتمال وجود مناطق زیرسطحی در عطارد که احتمالاً حیات‌پذیرتر از سطح خشن آن باشند، امیدوار می‌کند.»

بیشتر بخوانید: جنجال UFO ها؛ بررسی اظهارات ماموران امنیتی آمریکا درباره کشف حیات فرازمینی!

درباره‌ی مناطقی که حیات بیگانه فضایی بررسی شد چه می‌دانیم؟

گروه تحقیقاتی، از کاوشگر ناسا برای بررسی زمین‌شناسیِ قطب شمال عطارد استفاده کرد و با استفاده از داده‌های به‌دست آمده، نشان داد که احتمالاً نمک در دهانه‌های رادی‌تالدی (Raditladi) و امینسکو (Eminescu) وجود داشته باشد. بر خلاف یخچا‌ل‌های یخی زمین، یخچال‌های نمکی موجود در عطارد، از آب، نیتروژن و دی اکسید کربن تشکیل شده‌اند.

جیات بیگانه
چند نما از سیاره‌ی عطارد

هنگامی که این سیاره – که در نزدیکترین فاصله به خورشید نیز قرار دارد – توسط سنگ‌واره‌های فضایی بمباران شد، دهانه‌هایی گشوده شدند که از لایه‌های بیرونی سنگ بازالت حاصل شده بود و چنین رخدادی باعث شد که ترکیبات آلی فراری که پیش‌تر ازشان صحبت کردیم در آن مناطق جریان پیدا کرده و یخچال‌ها را تشکیل دهند. محض اطلاع، میانگین دمای روز در عطارد حدود ۴۳۰ درجهٔ سانتیگراد است، بنابراین چنین مواد شیمیایی اکنون تبخیر شده‌اند.

اما گروه تحقیقاتی با مقایسه ویژگی‌های عطارد با دهانه‌های منقوش بر زمین توانستند محل قرارگیری دهانه‌ها را تخمین بزنند. دکتر رودریگز گفت:

 «مدل‌های ما قویاً تأیید می‌کنند که نمک موجود در این سیاره، احتمالاً این یخچال‌ها را تولید کرده و پس از استقرار آنها، مواد آلی فرار را برای بیش از ۱ میلیارد سال حفظ کرده است.»

دانشمندان چرا فکر می‌کنند که عطار زیست‌پذیر است؟

لایه نمک زیرین‌سطح عطارد در عالم تئوری از گرمای خورشید پنهان است و ترکیبات آلی فراری که می‌توانند اشکال حیات را پشتیبانی کنند، به دام انداخته است، از این فرضیه زیستگاه‌های مشابهی که در زمین وجود دارد پشیتبانی می‌کند.

حیات بیگانه
شواهد مربوط به وجود مواد آلی فرار در عطارد

«ترکیبات نمکی خاص به‌روی زمین، حفره‌های قابل سکونت را حتی در برخی از سخت‌ترین محیط‌های اقلیمی، مانند صحرای خشک آتاکاما در شیلی، ایجاد کرده‌اند!» -دکتر رودریگز

پیش از این کشف، کارشناسان معتقد بودند که عطارد به دلیل نوسانات عمده گرما، کمبود جوّ و تابش مداوم خورشید حیات‌ناپذیر است. اما مانند منطقهٔ گلدی‌لاکس زمین (منطقه زیست‌پذیر) – که در فاصله مناسب از خورشید قرار دارد تا امکان رشد حیات را فراهم کند؛ دانشمندان فکر می‌کنند که زیر سطح عطارد چیز مشابهی وجود دارد.

دکتر رودریگز افزود:

«این کشف پیش‌گامانه در یخچال‌های عطارد، درک ما را از پارامترهای محیطی که می‌توانند حیات را حفظ کنند، گسترش می‌دهد و ابعاد نویی را به کاوش‌های ما در اخترزیست‌شناسی می‌افزاید که به قابلیت حیات‌پذیری سیارات فراخورشیدی شبیه عطارد نیز مرتبط است.»

محض اطلاع‌مان، عطارد کوچکترین سیاره منظومه شمسی، با شعاع استوایی ۲۴۳۹.۷ کیلومتر است. شدت تابش خورشید در سطح آن بین ۴.۵۹ تا ۱۰.۶۱ برابر تابش معمولی است که توسط زمین دریافت می‌شود.

آن‌چه گفتیم…

با توجه به تحقیقات جدید به‌روی یخچال‌های نمکی در قطب شمال عطارد، امکان وجود شرایط مناسب برای حیات بیگانه در زیر سطح این سیاره وجود دارد. داده‌ها نشان می‌دهند که نمک‌ها و ترکیبات آلی در این مناطق، این امکان را فراهم می‌کنند که حیات در این محیط‌های خاص دوام بیاورد. این کشف نه تنها به درک ما از شرایط زندگی در دیگر سیارات کمک می‌کند بلکه ابعاد جدیدی به تحقیقات اختر-زیست‌شناسی ما می‌بخشد.

برگرفته از نشریهٔ اینترنتی  mirror

دیدگاه شما درباره‌ی وجود حیات بیگانگان فضایی در عطارد چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.