ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G در برابر پوکو X6 پرو؛ میان‌رده‌های هم‌قیمت شیائومی

شیائومی هر ساله چندین میان‌رده جذاب راهی بازار می‌کند که بسیاری از آن‌ها گوشی‌های واقعا جذابی هستند. در این مطلب دو تا از بهترین میان‌رده‌های شیائومی در بازار ایران یعنی ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G را با پوکو X6 پرو مقایسه می‌کنیم که از نظر قیمتی تفاوت زیادی با هم ندارند و باید ببینیم با توجه به این قیمت مشابه، کدام مدل حرف بیشتری برای گفتن دارد. اگر به دنبال خرید گوشی شیائومی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 13 Pro 5G دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

۱۷,۲۹۹,۰۰۰ تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco X6 Pro دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

۱۷,۱۹۹,۰۰۰ تومان

طراحی

این دو گوشی از نظر اندازه کلی بسیار شبیه هستند. این شباهت با توجه به این نکته که هر دو گوشی از نمایشگرهای ۶.۶۷ اینچی با نسبت تصویر ۲۰:۹ بهره می‌برند، منطقی به نظر می‌رسد. حاشیه‌های Redmi کمی بزرگ‌تر و خود گوشی کمی بلندتر است. با این حال، این تفاوت به سختی قابل توجه است. نکته جالب این است که Poco کمی ضخیم‌تر است، در حالی که Redmi باتری کمی بزرگ‌تر دارد.

در مورد حاشیه‌های صفحه نمایش، هر دو گوشی دارای حاشیه‌های نسبتاً کمی هستند، به طوری که نسبت صفحه نمایش به بدنه در Redmi حدود ۸۹.۸ درصد و در Poco حدود ۹۰.۱ درصد است. هر دو از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش استفاده می‌کنند و تقریباً هیچ حسگر یا درگاه ورودی دیگری در جلوی آن‌ها قابل مشاهده نیست. همچنین، لبه‌های جانبی هر دو گوشی تقریباً تخت است.

به استثنای برآمدگی‌های دوربین، این دو گوشی از زبان طراحی کلی مشابهی برخوردارند، از جمله فریم‌های میانی پلاستیکی با روکش فلزی و گوشه‌های کاملاً گرد.

ردمی نوت 13 پرو

از نظر متریال ساخت، این دو گوشی از لحاظ کلی شباهت زیادی دارند. هر دو از استاندارد مقاومت در برابر گرد و غبار و آب IP54 بهره می‌برند. با این حال، ردمی نوت ۱۳ پرو با داشتن شیشه محافظ گوریلا ویکتوس در پنل جلویی، نسبت به گوریلا گلس ۵ به کار رفته در Poco X6 Pro، کمی برتری دارد.

از نظر رنگ‌بندی، ردمی نوت ۱۳ پرو تنوع بیشتری دارد ولی گوشی پوکو فقط در سه رنگ راهی بازار شده است. البته رنگ زرد گوشی پوکو به دلیل بهره‌گیری از بافت چرمی در پنل پشتی، جذابیت زیادی دارد. هر دو گوشی دارای بلندگوهای استریو هستند که از اسپیکر مکالمه به عنوان کانال دوم استفاده می‌کنند. هر دو از درگاه Type-C در پایین با پشتیبانی OTG/Host و اتصال دیتای USB 2.0 با سرعت حدود ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه بهره می‌برند. تنها تفاوت قابل توجه این است که Redmi Note 13 Pro دارای جک ۳.۵ میلی متری صدا است، در حالی که Poco X6 Pro فاقد آن است. همچنین هیچکدام از این گوشی‌ها دارای درگاه کارت حافظه microSD یا گیرنده رادیو FM نیستند.

نمایشگر

ردمی نوت 13 پرو

هر دو گوشی از نظر نمایشگر تقریباً مشابه یکدیگر هستند. هر دو از پنل ۶.۶۷ اینچی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، وضوح ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسل (FullHD+) و پشتیبانی از ۱۲ بیت رنگ بهره می‌برند. حداکثر روشنایی در هر دو گوشی ۱۲۰۰ نیت و روشنایی نقطه‌ای ۱۸۰۰ نیت اعلام شده است. پوکو در کنار دالبی ویژن از HDR10+ هم پشتیبانی می‌کند ولی این یک مزیت قابل توجه برای نمایشگر این گوشی محسوب نمی‌شود. در کل هر دو گوشی از نظر نمایشگر تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند.

عمر باتری ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G در برابر پوکو X6 پرو

ردمی نوت 13 پرو

ردمی نوت ۱۳ پرو از باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که اندکی نسبت به باتری پوکو X6 پرو بزرگ‌تر است. با این وجود بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، باتری پوکو X6 پرو اندکی عملکرد بهتری دارد و اگرچه در این زمینه هم با تفاوت زیادی روبرو نیستیم، اما در هر صورت نمی‌توانیم این اختلاف را نادیده بگیریم.

سرعت شارژ

ردمی نوت 13 پرو

هر دو گوشی از شارژ سریع ۶۷ واتی شیائومی پشتیبانی می‌کنند. جای تعجبی نیست که سرعت شارژ شدن هر دو گوشی یکسان است. در ضمن خوشبختانه هر دو با شارژر ۶۷ واتی راهی بازار شده‌اند و بنابراین لازم نیست برای استفاده از این شارژر، به طور جداگانه آن را خریداری کنید.

اسپیکر ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G در برابر پوکو X6 پرو

همانطور که گفتیم، پوکو X6 پرو و ردمی نوت ۱۳ پرو از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کنند که اسپیکر مکالمه به عنوان اسپیکر دوم در نظر گرفته شده است. از نظر عملکرد بلندگو، این دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند، با این حال Poco X6 Pro کمی از نظر بلندی صدا برتری دارد. همچنین دارای پاسخ فرکانسی دقیق‌تر در محدوده میانی و بالا است، بنابراین می‌توان گفت که Poco به طور کلی بلندگوهای بهتری، حتی با اختلاف جزئی، دارد. با این حال، ردمی نوت ۱۳ پرو از نظر بیس واقعا کیفیت بهتری دارد و این تفاوت را می‌توانید احساس کنید.

عملکرد

این دو گوشی از چیپست‌های کاملا متفاوتی بهره می‌برند. Redmi Note 13 Pro از اسنپدراگون ۷s نسل دوم استفاده می‌کند. این چیپست ۴ نانومتری با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای است.

Poco X6 Pro در بخش چیپست برتری قابل توجهی دارد. این گوشی مبتنی بر مدیاتک Dimensity 8300 Ultra است. در حالی که این چیپست نیز ۴ نانومتری بوده و در سال ۲۰۲۳ معرفی شده است، اما از نظر هسته، Dimensity 8300 یک چیپ بسیار مدرن‌تر محسوب می‌شود. این چیپ از هسته‌های ARM جدیدتر و طراحی مدرن‌تر با یک هسته اصلی قدرتمندتر استفاده می‌کند. از دیگر تفاوت‌ها، باید به بهره‌گیری گوشی پوکو از حافظه بسیار سریع‌تر UFS 4.0 اشاره کنیم.

ردمی نوت 13 پرو

بر اساس مشخصات، کاملاً واضح است که Dimensity 8300 تراشه برتر محسوب می‌شود. این موضوع در نتایج بنچمارک نیز انعکاس پیدا می‌کند و Poco X6 Pro به‌طور مداوم و قابل توجهی امتیاز بالاتری نسبت به Redmi Note 13 Pro کسب می‌کند.

دوربین ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G در برابر پوکو X6 پرو

بر روی کاغذ، به نظر می‌رسد دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۳ پرو بهتر از دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی گوشی پوکو است. باقی دوربین‌های این دو گوشی تفاوتی با هم ندارند و هر دو از اولترا واید ۸ مگاپیکسلی، ماکرو ۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

کیفیت تصویر

بیایید مقایسه را با دوربین اصلی هر دو گوشی آغاز کنیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم، Redmi Note 13 Pro نه تنها از نظر رزولوشن دوربین اصلی برتری دارد، بلکه به طور کلی دوربین بسیار باکیفیت‌تری محسوب می‌شود. تصاویر ثبت شده با Redmi Note 13 Pro با رزولوشن تقریباً ۱۲.۵ مگاپیکسل، جزئیات فراوان، نویز بسیار کم و رنگ‌های طبیعی و زنده ارائه می‌دهد. کنتراست و محدوده دینامیکی (dynamic range) نیز در این گوشی بسیار عالی هستند. در ادامه می‌توانید چند عکس ثبت شده با دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو را مشاهده کنید:

Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 7
Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 8

در مقابل، دوربین اصلی پوکو X6 پرو عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی در اختیار شما قرار می‌دهد که این تصاویر نرم‌تر و مات‌تر هستند و جزئیات کمتری به خصوص در لبه‌ علف‌ها و شاخ و برگ درختان دارند. همچنین نشانه‌های واضحی از شارپ‌سازی مصنوعی در تصاویر این گوشی دیده می‌شود. مقداری نویز نیز قابل مشاهده است و رنگ‌ها بیش از حد اشباع شده‌اند. در ادامه می‌توانید عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی پوکو X6 پرو را ببینید:

Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 9
Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 10

در زمینه‌ی دوربین اولترا واید، هر دو گوشی عملکرد خیلی خوبی ندارند و جزئیات زیادی ثبت نمی‌کنند. همانطور که انتظار می‌رفت، هر دو گوشی سلفی‌های بسیار مشابهی ثبت می‌کنند. به هر حال، آن‌ها از دوربین سلفی یکسانی بهره می‌برند. جزئیات و رنگ‌ها به طور کلی خوب هستند، اگرچه کمی اشباع شده به نظر می‌رسند. مقداری نویز نیز در تصویر وجود دارد، اما آزاردهنده نیست.

هر دو دوربین اصلی عملکرد قابل قبولی در شرایط کم نور دارند. با این حال، Redmi Note 13 Pro جزئیات دقیق‌تر و سطوح تمیزتر با نویز کمتر ارائه می‌دهد. سایه‌ها، هایلایت‌ها و منابع نور در هر دو گوشی به خوبی نمایش داده می‌شوند. در واقع، می‌توان گفت که این موارد در گوشی پوکو کمی بهتر به نظر می‌رسند.در ادامه می‌توانید چند عکس ثبت شده با دوربین ردمی نوت ۱۳ پرو در شب را ببینید:

Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 11
Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 12

عکس‌های زیر هم توسط دوربین پوکو X6 پرو ثبت شده‌اند:

Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 13
Xiaomi Redmi Note 13 Pro vs. Xiaomi Poco X6 Pro 14

کیفیت فیلمبرداری

این دو گوشی از نظر فیلمبرداری قابلیت‌های بسیار شبیهی دارند. هر دو با دوربین اصلی می‌توانند فیلم‌هایی با کیفیت ۴K@30fps  و با دوربین‌های فوق عریض و سلفی با کیفیت ۱۰۸۰p  ضبط کنند. از نظر کیفیت، بین دوربین‌های اصلی تفاوت فاحشی وجود ندارد، اما باید کمی به ردمی نوت ۱۳ پرو برتری بدهیم. این گوشی جزئیات دقیق‌تری را ثبت می‌کند، پردازش تصویر آن بسیار ملایم‌تر است و رنگ‌های طبیعی‌تری ارائه می‌دهد. همچنین، محدوده دینامیکی (HDR) در ردمی به‌طور قابل توجهی گسترده‌تر است. این گوشی می‌تواند جزئیات را در سایه‌ها و هایلایت‌ها حفظ کند، در حالی که پوکو در این نقاط جزئیات را از دست می‌دهد یا آن‌ها را بیش از حد تیره می‌کند.

در زوم ۲ برابری هم تقریبا همان موارد تکرار می‌شود. با این حال، ردمی نوت ۱۳ پرو در این بخش برتری واضح دیگری دارد، زیرا می‌تواند با زوم ۲ برابر با کیفیت ۴K  فیلمبرداری کند، در حالی که به دلایلی، پوکو X6 پرو در این حالت به کیفیت ۱۰۸۰p  محدود می‌شود. البته کیفیت ۴K در زوم ۲ برابری اصلا خوب نیست که به نظر می‌رسد از طریق پردازش، افزایش رزولوشن انجام می‌شود.

نتیجه نهایی؛ ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G در برابر پوکو X6 پرو

ردمی نوت ۱۳ پرو و پوکو X6 پرو هر دو میان‌رده‌های عالی هستند که تجربه‌ای کلی مشابه را ارائه می‌دهند. کیفیت ساخت کلی، نمایشگر، بلندگوها، باتری و شارژ هر دو بسیار شبیه هم هستند. Redmi Note 13 Pro به لطف حسگر اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی خود، در بخش دوربین برتری قابل توجهی دارد. همچنین دارای جک ۳.۵ میلی متری صدا هست که ممکن است برای برخی جذاب باشد. Poco X6 Pro از نظر عملکرد حرف اول را می‌زند. همچنین عمر باتری کمی بهتر و بلندگوهای قدرتمندتری دارد. علاوه بر این، با اندروید ۱۴/HyperOS به صورت پیش‌فرض عرضه می‌شود، به این معنی که پشتیبانی نرم‌افزاری آن احتمالا یک نسخه سیستم‌عامل بیشتر از Redmi Note 13 Pro ادامه خواهد داشت.

با در نظر گرفتن همه موارد، هیچکدام از این گوشی‌ها در هیچ زمینه مهمی شما را ناامید نخواهند کرد و تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک را انتخاب کنید، به اولویت‌های شما بستگی دارد.

ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G را بخرید اگر:

  • شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس برای شما اهمیت دارد.
  • به جک هدفون علاقه زیادی دارید.
  • دوست دارید از دوربین بهتری استفاده کنید.

پوکو X6 پرو را بخرید اگر:

  • به دنبال عمر باتری بهتر هستید.
  • صدای بلندتر اسپیکرها را دوست دارید.
  • از چیپست قدرتمندتر می‌خواهید استفاده کنید.
  • به دنبال پشتیبانی نرم‌افزاری بهتر هستید.
گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 13 Pro 5G دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

۱۷,۲۹۹,۰۰۰ تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco X6 Pro دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

۱۷,۱۹۹,۰۰۰ تومان

منبع: GSMArena

سوالات متداول

آیا ردمی نوت ۱۳ پرو ۵G و پوکو X6 پرو قیمت مشابهی دارند؟

بله هر دو گوشی در بازار ایران با قیمت مشابهی به فروش می‌رسند.

کدام گوشی چیپست قوی‌تری دارد؟

پوکو X6 پرو در این زمینه به طور قابل توجهی بهتر است.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.