راه جدیدی برای درمان سرطان مغز با میکرودستگاه ها

به گزارش سیناپرس همدان، چیزی به شکل و اندازه یک دانه برنج، دستگاه جدید می‌تواند ده‌ها آزمایش را همزمان انجام دهد تا اثرات درمان‌های جدید را بر روی برخی از سخت‌ترین سرطان‌های مغز مطالعه کند.

محققان بیمارستان بریگهام و زنان، یکی از اعضای مؤسس سیستم مراقبت های بهداشتی Mass General Brigham، دستگاهی طراحی کرده اند که می تواند به آزمایش درمان در بیماران مبتلا به گلیوما، نوعی تومور که منشأ آن در مغز یا نخاع است، کمک کند.

این دستگاه که برای استفاده در طول جراحی مراقبت استاندارد طراحی شده است، بینش بی‌سابقه‌ای را در مورد اثرات داروها بر تومورهای گلیوما ارائه می‌کند و در یک کارآزمایی بالینی فاز ۱ هیچ اثر نامطلوبی بر روی بیماران ایجاد نکرد. نتایج آزمایش بالینی آزمایشی این دستگاه در Science Translational Medicine منتشر شده است.

محقق اصلی و نویسنده همکار، پیرپائولو پروزی، استادیار بخش جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان زنان و بریگام گفت: برای اینکه بیشترین تاثیر را بر نحوه درمان این تومورها داشته باشیم، باید بتوانیم در مراحل اولیه درک کنیم که کدام دارو برای هر بیمار معینی بهتر عمل می کند.

مشکل این است که ابزارهایی که در حال حاضر برای پاسخ به این سوال در دسترس هستند به اندازه کافی خوب نیستند. بنابراین ما با استفاده از دستگاهی که می‌تواند مستقیماً تومور زنده را بررسی کند و اطلاعات مورد نیاز ما را در اختیار ما قرار دهد، به این ایده رسیدیم که برای هر بیمار آزمایشگاه مخصوص خودش را بسازیم.

سالانه حدود ۲۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده به گلیوما، نوعی تومور که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد، تشخیص داده می شود. گلیوما همچنین یکی از کشنده ترین سرطان های مغز است و درمان آن بسیار دشوار است.

یکی از چالش‌های توسعه درمان‌های هدفمند برای گلیوما این است که آزمایش بسیاری از ترکیبات مختلف دارو در سلول‌های تومور دشوار است، زیرا درمان بیماران تنها با یک رویکرد در یک زمان ممکن است. این یک مانع مهم برای سرطان‌هایی است که به سختی قابل درمان هستند مانند گلیوما، که درمان‌های ترکیبی یک راه امیدوارکننده است.

پروزی از نزدیک با محقق اصلی اولیور جوناس، دانشیار بخش رادیولوژی در بریگهام، برای توسعه دستگاهی که می تواند برخی از موانع پزشکی دقیق در گلیوما را دور بزند، همکاری کرد. این ریزدستگاه ها در حین جراحی در تومور بیمار کاشته می شوند و قبل از اتمام جراحی برداشته می شوند.

پروزی گفت: مهم است که بتوانیم این کار را به گونه ای انجام دهیم که ویژگی های تومور هر بیمار را به بهترین شکل شناسایی کند و در عین حال کمترین اختلال را در استاندارد مراقبت ایجاد کند. این باعث می شود رویکرد ما به راحتی در درمان بیماران ادغام شود و استفاده از آن در زندگی واقعی امکان پذیر باشد.

در مدت زمانی که دستگاه کاشته می شود، حدود دو تا سه ساعت، دوزهای کوچکی از حداکثر ۲۰ دارو را در مناطق بسیار کوچک تومور مغزی بیمار تجویز می کند. دستگاه در حین جراحی برداشته می شود و بافت اطراف برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بازگردانده می شود.

از آنجایی که دستگاه در حالی کار می کند که تومور هنوز در بدن است، انجام آزمایش ها به این روش توانایی بی نظیری را برای ارزیابی اثرات داروها بر محیط ریز تومور می دهد، سلول هایی که بلافاصله سلول های سرطانی را احاطه کرده اند و تقریباً نیمی از جرم تومور را تشکیل می دهند.

پروزی گفت: این نه در آزمایشگاه است و نه در ظرف پتری. این در واقع در بیماران واقعی در زمان واقعی است، که به ما یک دیدگاه کاملا جدید در مورد چگونگی پاسخ این تومورها به درمان می دهد.

در مطالعه کنونی، محققان دستگاه خود را بر روی شش بیمار تحت عمل جراحی مغز برای برداشتن تومور گلیوما آزمایش کردند. هیچ یک از بیماران هیچ اثر نامطلوبی را از دستگاه تجربه نکردند و محققان توانستند داده‌های بیولوژیکی ارزشمندی را از دستگاه‌ها جمع‌آوری کنند، مانند چگونگی تغییر پاسخ بر اساس غلظت دارو یا تغییرات مولکولی که هر دارو در سلول‌ها ایجاد می‌کند.

در حالی که این مطالعه نشان داد که این دستگاه ایمن است و می تواند به راحتی در عمل جراحی گنجانده شود، محققان هنوز در حال کار بر روی تعیین روش های دقیق استفاده از داده های جمع آوری شده برای بهینه سازی درمان گلیوما هستند. محققان در حال حاضر در حال انجام یک نسخه دو مرحله ای از روش خود هستند که در آن بیماران دستگاه را از طریق جراحی کم تهاجمی ۷۲ ساعت قبل از عمل اصلی خود دریافت می کنند.

پروزی گفت: ما خوشبین هستیم که این یک رویکرد نسل جدید برای پزشکی شخصی است. توانایی رساندن آزمایشگاه درست به بیمار، پتانسیل بسیار زیادی را از نظر نوع اطلاعاتی که می توانیم جمع آوری کنیم، باز می کند، که قلمروی جدید و هیجان انگیز برای بیماری است که در حال حاضر گزینه های بسیار کمی دارد.

منبع: Translational Medicine

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته راه جدیدی برای درمان سرطان مغز با میکرودستگاه ها اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.