راهی برای نجات یخ های قطب جنوب وجود ندارد

مهندسی زمین اغلب به عنوان آخرین راه حل فناوری برای بحران آب و هوا ارائه می شود که هنوز هم می تواند وارد عمل شده و زمین را نجات دهد.

به گزارش سیناپرس، مدل‌ های جدید نشان می ‌دهد: اقدامات خطرناکی مانند کم ‌نور کردن خورشید نیز دیگر برای نجات قطب جنوب کافی نیست. تنها یک عامل باقی مانده که می تواند یخ های قطب جنوب را نجات دهد و آن همان عاملی است که در ۴۰ سال گذشته در کنترل آن ناکام بوده ایم و آن توقف سوزاندن سوخت های فسیلی است.

در مواجهه با آتش ‌سوزی ‌های فاجعه‌ بار، سیل‌ها و دیگر رویدادهای شدید آب و هوایی که تابستان امسال نیمکره شمالی را تحت تأثیر قرار داده ‌اند، علاقه ‌ای دوباره به پتانسیل مهندسی زمین پیدا شده است. یوهانس ساتر (Johannes Sutter) یخ شناس دانشگاه برن و محقق این مطالعات می گوید: پنجره فرصت برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر ۲ درجه به سرعت در حال بسته شدن است، بنابراین ممکن است اقدامات فنی برای تأثیرگذاری بر اقلیم به طور جدی در آینده مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین ساتر و همکارانش تصمیم گرفتند، بررسی کنند:کاهش نور خورشید چه تأثیری بر یکی از نقاط اوج آب و هوایی خواهد داشت. ساتر توضیح می ‌دهد: مشاهدات جریان‌های یخ در غرب قطب جنوب نشان می ‌دهد که ما بسیار نزدیک به یک نقطه اوج هستیم و یا قبلاً از آن عبور کرده ‌ایم که از نظر تئوری با مدیریت تابش خورشیدی جلوگیری می شود.

این منطقه در حال حاضر از نظر مقدار یخ از بین رفته است و این شامل کاهش یخ دریا می شود که یخچال های طبیعی قطب جنوب غرب را سد می کند. ذوب شدن غرب قطب جنوب منجر به افزایش چند متری سطح دریا خواهد شد و تمام آب شیرین اضافی موجود در دریا نیز می تواند به فروپاشی جریان های اقیانوسی که در حال حاضر در حال کاهش هستند، کمک کند.

محققان توضیح می ‌دهند: تا زمانی که غلظت گازهای گلخانه‌ ای اتمسفر بالا بماند، مدیریت تابش نور خورشیدی به احتمال زیاد باید برای قرن‌ها، شاید حتی هزاران سال ادامه یابد.

ساتر و تیم تحقیقاتی می نویسند: مدیریت تشعشعات خورشیدی می تواند تأثیراتی بر الگوهای آب و هوای منطقه ای داشته باشد که برای جامعه و زیست کره و سایر تأثیرات هنوز ناشناخته مضر است، در حالی که به اثرات نامطلوب مستقیم افزایش دی اکسید کربن اتمسفر مانند اسیدی شدن اقیانوس ها توجهی نمی کند.

علاوه بر این، تنها سناریویی که فرصتی را برای جلوگیری از فروپاشی صفحه یخی غرب قطب جنوب نشان داد، کاهش انتشار کربن بود.

به گزارش سیناپرس، ساتر هشدار می ‌دهد: شبیه ‌سازی‌ های ما نشان می ‌دهد که مؤثرترین راه برای جلوگیری از فروپاشی طولانی ‌مدت ورقه یخی غرب قطب جنوب، کربن‌ زدایی سریع است.

شرح کامل این تحقیق در مجله Nature Climate Change منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

نوشته راهی برای نجات یخ های قطب جنوب وجود ندارد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.