راهی برای درمان عفونت بیماری خواب

این عارضه با نیش مگس تسه تسه شروع خواهد شد که یک اتفاق بسیار رایج در جنوب صحرای آفریقا محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، قبل از اینکه شخص متوجه شود، انگل‌های میکروسکوپی کوچکی که با نام تریپانوزوما شناخته می‌ شود، در جریان خون او شناور شده و با سیستم ایمنی بدن درگیر می شود یا از آن می گریزند.

برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها، این موجودات تک سلولی روبان ‌مانند نشانه‌ های کمی از خود بروز می ‌دهند یا هیچ علامتی ندارند و بی‌صدا خود را برای تسخیر بدن آماده می‌ کنند. زمانی که انگل‌ها در نهایت به مغز حمله می‌ کنند، در بافت عصبی لانه کرده و باعث ایجاد مجموعه ‌ای از مسائل شناختی از جمله تغییرات شخصیتی، پارانویا، سردرگمی، توهم، هماهنگی ضعیف، اختلالات حسی و تشنج می ‌شوند.

افراد مبتلا به مراحل بعدی عفونت به شیوه‌های بسیار نامنظم رفتار می ‌کنند، تا جایی که دوره‌های ناگهانی خشم می ‌تواند حتی اعضای خانواده را در معرض خطر خشونت قرار دهد. به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، حتی لمس ملایم آب می تواند ناگهان برای افراد مبتلا احساس دردناکی داشته باشد و باعث شود آنها از شدت درد فریاد بزنند.

این یک حالت کاملاً وحشتناک و غیرقابل کنترل است که با نبود درمان های موجود وحشتناک تر شده است. این بیماری استوایی نادیده گرفته شده و می تواند منجر به کما و تقریباً مرگ شود. به نظر می رسد این بیماری در اختلالات شبانه روزی به خصوص بی خوابی در شب و حملات بیش از حد در طول روز نقش مهمی ایفا می کند.

به همین دلیل است که این عفونت بیماری خواب یا به طور رسمی تر، تریپانوزومیازیس آفریقایی انسانی (HAT) نامیده می شود. به گفته دانشمندان اکنون امید جدیدی در تلاش برای ریشه کنی آن وجود دارد. بیش از یک قرن است که دانشمندان درباره بیماری خواب می‌دانند، اما هنوز مشخص نیست که چگونه این انگل واقعاً به مغز انسان حمله می ‌کند.

بیماری خواب توسط دو زیرگونه از Trypanosoma بومی آفریقا ایجاد می شود، اما امروزه بیشتر موارد توسط T. brucei gambiense در جمهوری دموکراتیک کنگو ایجاد می شود. اغلب گفته می شود که این زیرگونه به سد خونی مغزی نفوذ می کند.

با این وجود، برخی از مطالعات روی جوندگان نشان می دهد: T. b. گامبینس ممکن است در واقع از مرز خون – مغزی نخاعی (BCB) عبور کند. در گذشته، پزشکان برای خلاص شدن از شر این انگل به درمان‌های سمی مانند آرسنیک اعتماد می ‌کردند که باعث می‌ شد تقریباً ۵ درصد از بیماران در این فرآیند درمان جان خود را از دست بدهند.

یک داروی خوراکی جدید که در آزمایش‌های بالینی آزمایش شد، می ‌تواند برای صدها نفر در آفریقا که همچنان هر ساله با این بیماری دلخراش تشخیص داده می‌ شوند، نجات بخش باشد. این دارو فقط یک بار مصرف می شود و ۹۵ درصد در درمان بیماری موثر است.

متخصص بیماری های عفونی ژاک پپن (Jacques Pépin) توضیح داد: وقتی در تلاش برای ریشه کن کردن یک بیماری هستید، همیشه چند گام آخر دشوار بوده و رسیدن به عدد جادویی صفر بسیار سخت است. اما این بدان معنا نیست که ارزش امتحان کردن را ندارد.

به گزارش سیناپرس، پپن در پایان گفت: به لطف این داروی خوراکی جدید و با نتایجی چشمگیر، دانشمندان می گویند که بیماری خواب واقعاً در راه ریشه کن شدن قرار گرفته است.

مترجم:فرگل غفاری

منبع: sciencealert

نوشته راهی برای درمان عفونت بیماری خواب اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.