راهنمای کامل خرید سه پایه برای دوربین عکاسی

خرید سه پایه برای دوربین می‌تواند کار دشواری باشد، چراکه مدل‌ها و انواع مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد. از یک سو، سه پایه ابزاری بسیار ساده است که از آن برای ثابت نگه داشتن دوربین در شرایط نوری دشوار و چالش‌برانگیز استفاده می‌شود. از سوی دیگر، متغیرهای مختلفی هم وجود دارند که هنگام خرید سه پایه باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.  مثلا اینکه ارتفاع سه‌پایه چقدر باید باشد؟ وزن آن چقدر باشد؟ تا چه وزنی را می‌تواند تحمل کند؟ چقدر پایدار است و تعادل را برقرار می‌کند؟ چقدر باید برای خرید این سه پایه خرج کنیم؟ تمام این‌ها تنها برخی از سوالاتی هستند که هنگام خرید سه‌پایه باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

قبل از اینکه به جزئیات پیچیده‌ در مورد این محصول بپردازیم و نکات مهم برای خرید آن را به شما معرفی کنیم، بیایید در ابتدا نگاهی به مزایای استفاده از سه پایه داشته باشیم. با شناخت موارد استفاده و مزایای سه پایه بهتر می‌توانید برای خرید این کالا تصمیم‌گیری کنید.

سه پایه نگهدارنده دوربین مدل 3110

۱۰۸,۰۰۰

تومان

سه پایه دوربین نست مدل NT-510 به همراه گیره نگهدارنده موبایل

۴۲۰,۰۰۰

تومان

چرا به سه پایه نیاز داریم؟

در ابتدا بهتر است به همین سوال بپردازیم که هدف از خرید سه پایه چیست؟ چرا به این ابزار احتیاج داریم و چه مزایایی را در اختیار عکاس قرار می‌دهد. در ادامه لیستی از مهم‌ترین کارایی‌های سه پایه را مرور می‌کنیم:

۱.   افزایش شفافیت، وضوح و عمق تصاویر شما، به خصوص زمانی که در شرایط نوری نامساعد و با سرعت شاتر پایین اقدام به عکاسی می‌کنید

۲.   برای ثابت نگهداری تجهیزات سنگین عکاسی. به خصوص زمانی که از لنزهای بزرگ و سنگین استفاده می‌کنید

۳.   افزایش کیفیت تصاویر از طریق پایین نگاه داشتن مقدار ISO

۴.   برای افزایش دقت کادربندی و انتخاب دقیقاً همان چیزی که مد نظرتان است.

۵.   برای گرفتن عکاس‌های پانوراما و یا HDR که دقیقاً به فریم‌ها و دقت یکسانی نیاز دارند.

۶.   برای عکاسی در شب و یا عکاسی از آسمان شب، مثل ماه، سیاه‌ها، ستاره‌ها و …

tripd buying guide digikala 4

۷.   برای عکاسی در طول شب و استفاده از بازی بار نور برای ساخت حالت‌های مختلف، و یا عکاسی از بناها و معماری‌های نورپردازی شده

۸.   برای گرفتن عکس‌های خودنگاره و عکس گرفتن از خود با استفاده از قابلیت تایمر (زمان‌سنج) دوربین

۹.   برای گرفتن عکس‌های ماکرو از فاصله‌ی بسیار نزدیک؛ مثل عکاسی از گل‌ها، گیاهان و یا حشرات

۱۰.   برای اجتناب از عناصر و اشیائی مثل فلاش و یا رفلکتورها

۱۱.   برای عکاسی از زوایای بسیار سخت و دشواری که عکاسی در حالت عادی با آن‌ها ممکن نیست

۱۲.   برای فیلم‌برداری بدون لرزش و با کیفیت

۱۳.   برای دفاع از خودتان!

البته یادتان باشد، به عنوان یک عکاس، لزوماً قرار نیست از تمام این موارد استفاده داشته باشید. به عنوان مثال، شاید شما تنها در زمینه تهیه فیلم فعالیت می‌کنید و خرید سه پایه تنها برای مورد شماره ۱۲ برای شما کارایی داشته باشد. یا اینکه مثلاً تخصص شما در زمینه عکاسی از مناظر باشد و برای عکاسی در شرایط نوری بسیار سخت و دشوار از سه پایه کمک می‌گیرید. با این حال، به لطف دوربین‌ها و لنزهای فوق پیشرفته امروزی که مجهز به سیستم لرزش‌گیرهستند، استفاده از سه پایه دیگر برای عکاسی در طول  روز چندان ضروری نیست. البته، این موضوع فقط برای کسانی صدق می‌کند که تنها استفاده آن‌ها از ۳ پایه مربوط به موضوع لرزش گیری و افزایش کیفیت عکاسی است.

سه پایه نگهدارنده دوربین مدل 3110

با این حال، برخی عکاس‌ها همچنان استفاده از سه‌پایه را ترجیح می‌دهند. با استفاده از سه‌پایه می‌توانید مقدار ISO را در پایین‌ترین حد ممکن قرار دهید. این نه‌تنها باعث کاهش نویز تصاویر شما می‌شود، بلکه بالاترین و بهترین میزان محدوده دینامیکی (Dynamic Range) در سنسورهای دوربین شما را نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، همان‌طور که گفته شد، در بسیاری از موارد از سه‌پایه برای افزایش دقت در کادربندی و گرفتن عکس‌های متعدد با کادر بندی کاملاً یکسان استفاده می‌شود. از این ابزار همچنین برای گرفتن عکس‌های پانوراما و HDR هم استفاده می‌شود.

معرفی اجزای یک سه پایه؛ سیستم سه پایه دوربین شامل چه چیزهایی می‌شود؟

خرید سه پایه

سیستم سه پایه به طور کلی از بخش های زیر تشکیل شده است:

ساق‌ها (Legs): پاها یا همان ساق‌های سه پایه بزرگ‌ترین و شاید مهم‌ترین بخش یک سه پایه باشند. پایه های سه پایه معمولاً از آلومینیوم، بازالت، فولاد یا فیبر کربن ساخته می شوند.

سر: قسمتی است که دوربین دیجیتال یا لنز را نگه می دارد. انواع مختلفی از سرها وجود دارد، اما محبوب ترین انواع سر توپی و سرهای پانتیلت هستند.

سنترپست/ستون مرکزی: یک پایه مجزا که از وسط می گذرد و امکان بالا بردن بیشتر (تغییر ارتفاع) سر سه پایه را فراهم می کند.

پایه (Feet): سه پایه های خوب امکان تعویض پایه های سه پایه در انتهای پاها را برای استفاده در فضای داخلی و خارجی می دهند.

ارزان‌ترین سه‌پایه‌ها عموماً دارای اجزایی جدا نشدنی هستند. یعنی بخش‌های مختلف آن را نمی‌توان تغییر داد. برخی مدل‌های گران‌قیمت‌تر و پیشرفته‌تر دارای پاها و ساق‌های قابل تغییر هستند. یعنی می‌توانید بخش‌هایی را به آن اضافه کرده و ارتفاع آن‌ها را افزایش دهید. حتی بخش «سر» سه‌پایه هم در بسیاری از مواقع قابل جدا شدن و تغییر است.

معایب استفاده از سه پایه برای عکاسی

در بخش قبل در مورد مزایای استفاده از سه پایه صحبت شد. علیرغم تمام این امکانات و کمک به ثبت عکس‌های بسیار با کیفیت، برخی معایب نیز متوجه استفاده از این ابزار است. در ادامه برخی از معایب استفاده از سه پایه را به صورت مختصر مرور خواهیم کرد.

–        بیشتر آن‌ها وزن زیادی دارند. اگرچه مدل‌های سبک‌وزن هم در بازار موجود است که ساق‌ها و پایه‌های آن‌ها با استفاده از کربن و فیبر ساخته شده، ولی زمانی که بخش اصلی «سر»‌را به آن‌ها اضافه کنید، آن‌ها هم وزن بیشتری پیدا کرده و سنگین می‌شوند.

–        استفاده از سه پایه آسان نیست. مهم نیست که یک سه پایه چقدر کوچک و جمع شونده باشد، باز هم فضا را اشغال می کند و اغلب برای حمل و نقل یا سفر با آن دشوار است.

–        استفاده از سه پایه درمحیط‌های شلوغ دشوار است.

–        خرید سه پایه ممکن است خیلی گران قیمت باشد. برخی مدل‌های پیشرفته و بسیار کارآمد آن‌ها ممکن است چندین میلیون تومان قیمت داشته باشند.

–        آماده کردن و راه‌اندازی سه پایه زمان گیر است و ممکن است لحظه‌های کلیدی و اصلی برای فیلم برداری و یا عکاسی را از دست بدهید.

–        اگر سه پایه خوبی تهیه نکرده باشید و یا اینکه نحوه راه‌اندازی و استفاده از آن را به خوبی بلد نباشید، این ابزار به راحتی ممکن است باعث آسیب رسیدن به لنز و یا دوربین‌های شما شود.

سه پایه دوربین نست مدل NT-510 به همراه گیره نگهدارنده موبایل

هنگام خرید سه پایه به این موارد حتماً دقت کنید

ممکن است قصد خرید سه پایه داشته باشید، ولی اصلاً‌ ندانید که بررسی‌های خودتان را باید از کجا شروع کنید. برای خرید سه پایه باید به چه عواملی دقت کنیم؟ با توجه به اینکه گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد، بررسی کردن موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند که تصمیم‌گیری بهتر و راحت‌تری داشته باشید.

تحمل وزن

یکی اولین و مهم‌ترین چیزهایی که هنگام خرید سه پایه باید مد نظر داشته باشید، بحث تحمل وزن است. اهمیت این موضوع خیلی زیاد است، چرا که انتخاب سه پایه اشتباه می‌تواند باعث آسیب دیدن تجهیزات عکاسی شما شود. خیلی از عکاس‌ها چنین اشتباهی می‌کنند و سه پایه‌ای انتخاب می‌‌کنند که تحمل وزن بالایی ندارد و برای تجهیزات عکاسی سنگین ساخته نشده‌ است. البته،‌ اگر یک عکاس مبتدی هستید و از دوربین و لنزهای خیلی ساده استفاده می‌کنید، این عامل شاید چندان برای شما اهمیت نداشته باشد.

خرید سه پایه

هنگام خرید سه پایه یادتان باشد که محصولی را انتخاب کنید که حداقل ۱.۵ برابر تجهیزات عکاسی شما تحمل وزن داشته باشد. البته طبعاً مشخص است که هرچه سه پایه تحمل وزن بیشتری داشته باشد بهتر است و سرمایه گذاری بهتری محسوب می‌شود. شاید در آینده در عکاسی پیشرفت داشتید و دوربین و لنزهای بهتر و سنگین‌تری تهیه کردید!

ارتفاع سه پایه

ارتفاع سه پایه باید به قدری باشد که بدون نیاز به خم شدن، بتوانید به داخل منظره‌یاب آن نگاه کنید. زمانی که دوربین را روی سه پایه قرار می‌دهید، ارتفاع آن باید هم تراز با چشم شما باشد. حتی اگر ارتفاع آن بالاتر از قد شما باشد هم ایرادی ندارد، چرا که همیشه می‌توانید پایه‌های آن را تنظیم کرده و ارتفاع را کاهش دهید. به عبارت دیگر، هرچه حداکثر ارتفاع سه پایه بیشتر باشد، بهتر است. چراکه یک سه پایه خیلی بلند را می‌توان کوتاه‌تر کرد، ولی ارتفاع یک سه پایه کوتاه را نمی‌توان افزایش داد. ولی اگر ارتفاع سه پایه کافی نبوده و کم باشد، برای استفاده از دوربین همیشه باید خم باشید که این کار می‌تواند سخت و اذیت کننده باشد.

سه پایه دوربین جی ماری مدل KP-2264

موضوع مهم دیگری که هنگام انتخاب ارتفاع سه پایه مد نظر داشته باشید، بحث قابل حمل بودن آن است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که زیاد به سفر می‌روید و همیشه باید سه پایه را همراه خودتان حمل کنید، ارتفاع خیلی زیاد شاید برای شما مناسب نباشد. به هرحال حتماً دلتان می‌خواهد ابزار شما بیشتر قابل حمل باشند و مشکلی باید حمل و نقل آن‌ها نداشته باشید. بر همین اساس، میزان خم و جمع شدن پایه‌ها و ساق‌های سه‌پایه نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چرا که شاید ارتفاع سه پایه خیلی زیاد باشد، اما به خوبی جمع شده و قابلیت حمل بالایی پیدا کنند.

وزن سه پایه و ساخت آن

وزن، یکی دیگر از مهم‌ترین متغیرهایی است که هنگام خرید سه پایه باید به آن توجه داشته باشید. هیچ کسی دلش نمی خواهد که ابزار کارش وزن زیادی داشته باشد. این امر به خصوص برای عکاس‌ها صدق می‌کند، چراکه بخش زیادی از کار آن‌ها در محل‌های مختلف است و نیاز به جابجا کردن تجهیزات خود دارند. در چنین شرایطی، حتماً شما هم ترجیح می‌دهید ابزار و تجهیزات کم‌تر و سبک‌تری داشته باشید. سبک‌ وزن‌ترین سه پایه‌ها از جنس کربن و فیبر ساخته شده اند و مقاومت بسیار بالایی داشته، سبک بوده و تحمل وزن زیادی هم دارند. اگرچه این جنس کربن-فیبر بسیار عالی است و مزایای بسیار متعددی دارد، ولی متاسفانه قیمت آن هم از سایر مدل‌ها خیلی بیشتر است.

مدل‌های بعدی از جنس آلومینیوم هستند که نسبت به مدل قبلی سنگین‌تر است. امروزه بیشتر سه پایه‌های ارزان‌قیمت‌تر از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند. البته مدل‌هایی از جنس استیل ضدزنگ هم وجود دارند، ولی آن‌ها خیلی سنگین‌ هستند و استفاده از آن‌ها تنها برای شرایط و موقعیت‌های خاص انجام می‌شود.

ساق‌های سه پایه

سه پایه دوربین عکاسی

ساق‌های سه پایه می‌تواند در شکل‌های مختلفی طراحی شده باشد. جنس اصلی بدنه نقش مهمی را در نوع طراحی ایفا می‌کند. تقریباً تمام سه پایه ها از چند نقطه به نوعی جمع می شوند. برخی به شکل لوله‌ای هستند و هر بخش داخل بخش دیگر می‌رود. برخی دیگر هم ممکن است تا شوند. تفاوت دیگر در زمینه نوع قفل‌های به‌کار رفته در این ساق‌ها است. بسته به حداکثر ارتفاع سه پایه، تعداد این قفل‌ها می‌تواند متفاوت بوده و چیزی بین ۳ الی ۵ عدد باشد. علاوه بر این، هرچه تعداد بخش‌های ساقه سه‌پایه بیشتر باشد، تعادل آن هم ممکن است کمی کاهش پیدا کند.

سه پایه دوربین ویفنگ مدل WF-320

پایه‌ها

در بعضی مدل‌های سه پایه، بخش پایه‌ها یکپارچه است. یعنی مرزی بین ساقه‌ها و پایه‌ها وجود ندارد و کاملاً یکپارچه هستند. در برخی مدل‌های دیگر، ساق‌ها و پایه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. در این مدل‌ها، پایه‌ها توسط یک پیچ به ساق‌ها متصل شده‌اند و می‌توان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد. بسته به نوع سه پایه، جنس پایه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً اگر بخواهید در یک محیط برفی و یخی عکاسی کنید، باید پایه‌ها را تغییر داده و جنسی را انتخاب کنید که سه پایه را در چنین شرایطی پایدار روی زمین نگه دارد.

سه پایه مناسب دوربین عکاسی

سنترپست/ستون مرکزی

برخی از سه پایه ها دارای یک پایه مرکزی هستند؛ یعنی یک پایه تکی در وسط سه پایه که به شما امکان می دهد ارتفاع دوربین را با حرکت دادن پایه مرکزی در جهت بالا یا پایین، افزایش یا کاهش دهید. اگرچه برخی از عکاسان داشتن آن را راحت و خوب می‌دانند، من اکیداً توصیه می‌کنم از داشتن ستون مرکزی روی سه‌پایه خودداری کنید. استفاده از ستون مرکزی می‌تواند سهولت استفاده از سه پایه را کاهش دهد و لرزش دوربین را هم حتی بیشتر کند. بنابراین، توصیه ما این است که مدل‌های بدون سنترپست را انتخاب کنید.

سر سه پایه

بخش‌های مختلف سه پایه دوربین

سر سه پایه ضروری ترین و مهم‌ترین قسمت از سیستم این ابزار است. این قسمت در واقع مسئول امن نگه داشتن تجهیزات دوربین و کنترل حرکت دوربین است. هنگام انتخاب سر سه پایه، همیشه مطمئن شوید که حداقل بتواند همان وزنی را تحمل کند که پایه های سه پایه شما نیز می‌توانند تحمل کنند. به عبارت دیگر، سر و پایه‌ها از لحاظ دوام و مقاومت با هم سازگار باشند.

البته یادتان باشد، انواع مختلفی از سر سه پایه وجود دارد که انتخاب آن باید بر اساس سایر تجهیزات عکاسی و هدف شما از استفاده از ۳ پایه انجام شود.

سه پایه نگهدارنده دوربین مدل 3110

۱۰۸,۰۰۰

تومان

سه پایه دوربین نست مدل NT-510 به همراه گیره نگهدارنده موبایل

۴۲۰,۰۰۰

تومان

منبع: Shotkit

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.