راهنمای خرید کیس کامپیوتر دست دوم و استوک

used pc buying guide 64da3c67c50aed6838dee3df

در بازارهای جهانی کالای استوک به دستگاهی گفته می‌شود که به دلایل مختلفی از جمله مرجوعی از سوی مشتری یا خارج‌شدن از بازار رقابت به دلیل عرضه‌ی دستگاه‌های جدیدتر، در انبارهای تولیدکننده باقی می‌ماند و با قیمت بسیار مناسبی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. کالاهای استوک از کالاهای دست دومی جدا هستند که کارکردهای طولانی‌مدت و ظاهر نسبتا نامناسبی دارند.

متاسفانه در بازار ایران و میان فروشندگان داخلی، کالاهای استوک و دست دوم معنای نزدیکی پیدا کرده‌اند و به هر کالای دست دومی در صورت تمیزی و سالم‌بودن، استوک نیز گفته می‌شود؛ البته فروشندگان زیادی نیز هستند که لپ تاپ و گوشی استوک از فروشگاه‌های اماراتی و اروپایی وارد می‌کنند؛ اما بعضا مشاهده شده است که برخی از همین فروشندگان با چاپ جعبه‌های مشابه اصل، کالاهای استوک را به جای کالای نو به فروش می‌رسانند.

در نهایت خود شما هستید که با بالا بردن علم و شناختتان نسبت به کارکرد درست هر وسیله، ضرر و منفعت خود را در بازار مشخص می‌کنید؛ بنابراین اگر قصد خرید کیس دست دوم دارید، سعی کنید نکاتی را که در ادامه می‌گوییم، موبه‌مو رعایت کنید.

مزایا و معایب خرید کیس دست دوم

اولین چیزی که ما را به خرید قطعات دست دوم ترغیب می‌کند، به قیمت مناسب آن‌ها بازمی‌گردد. گاهی پیش می‌آید که ارزش کالای دست دوم نسبت به مدل نوی آن، حدود ۵۰ درصد کم‌تر است؛ اما در نهایت کالایی که به دست شما می‌رسد، کیفیت نسبتا بالایی دارد و شاید فرقی با محصول آکبند نداشته باشد.

از سوی دیگر خرید کیس کامپیوتر دست دوم ممکن است به دلیل نداشتن گارانتی معتبر، ریسک زیادی را برای شما به همراه داشته باشد؛ به‌ویژه اگر دستگاهی که خریداری می‌کنید حساس و دارای قیمت بالایی باشد. در ضمن باید نکات گفته شده در مورد تشخیص کالای دست دوم و استوک را نیز در نظر بگیرید.

راهنمای خرید کیس دست دوم به تفکیک اجزا

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا قطعات داخلی کیس را به صورت جداگانه تهیه کنند و کمتر سراغ خرید کیس به‌صورت کلی می‌روند؛ بدین‌ترتیب علاوه‌بر اینکه گزینه‌های متنوع‌تری را برای انتخاب دارید، امکان تشخیص ایراد در هر قطعه نیز برایتان آسان‌تر می‌شود.

بعد از خرید جداگانه‌ی هر قطعه می‌توانید با آموزش‌های لازم آ‌ن‌ها را در کیس اسمبل کنید یا آن را در اختیار فروشگاهی معتبر قرار دهید.

مادربرد (Motherboard)

مادربرد و پردازنده دو قطعه‌ای هستند که به یکدیگر وابسته‌اند و هنگام خرید باید بررسی کنید که سوکت پردازنده‌ی موجود روی مادربرد حتما با CPU همخوانی داشته باشد. اگر در این زمینه علم کافی ندارید می‌توانید از افراد متخصص سوال کنید یا از ابزارهایی مانند PCPartPicker برای بررسی هماهنگی بین قطعات انتخابی کمک بگیرید.

در سال ۲۰۲۳ خرید مادربردی با پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل و نسل سوم AMD و ماقبل آن‌ها، چندان توصیه نمی‌شود و بهتر است سراغ مدل‌های جدیدتر بروید؛ اما در نهایت نیاز و نوع استفاده شما است که اهمیت دارد و صرفا باید سالم یا خراب‌بودن قطعه‌ی موردنظر را تشخیص دهید.

ابتدا پورت‌های پشت مادربرد را بررسی کنید و اگر خاک زیادی در آن‌ها وجود داشت دلیل را از فروشنده بخواهید. وجود خاک بیش از حد می‌تواند به‌دلیل کارکرد طولانی یا استفاده‌نشدن قطعه به مدت طولانی باشد. چطور باید فرق بین این دو را تشخیص داد؟ توصیه می‌کنیم که از خرید ماردبردهای کثیف خودداری کنید؛ اما اگر در خرید جدی هستید، به سطح داخلی مادربرد نگاه کنید، اگر در اطراف اسلات‌های رم، کارت گرافیک و سوکت پردازنده هم نشست خاک را مشاهده کردید، این مادربرد برای خرید مناسب نیست.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.