راهنمای خرید و مشاوره سیستم کامپیوتر با بودجه های مختلف (بروز رسانی آذر ۱۴۰۱)

چند ماه گذشته به دلیل نوسانات شدید ارزی، یکی از دشوار ترین زمانهای برای خرید قطعات کامپیوتر و سیستم کامل شامل مانیتور و تجهیزات جانبی بوده است. در این میان، نسل جدید پردازنده‌های رایزن ۷۰۰۰ با مادربرد‌های X670، نسل جدید پردازنده های اینتل معروف به نسل ۱۳ رپتور لیک به همراه مادربرد‌های Z790، و کارت گرافیک‌های رده بالای RTX 4080 و RTX 4090 نیز با سروصدای زیاد وارد بازار شدند.

در این میان، برخی از قطعات جدید، علی الخصوص قطعات رده بالا، شامل مادربرد‌های DDR5 بسیار بی منطق گران قیمت هستند. همچنین رمهای DDR5 که در دنیا با قیمت‌های بسیار معقولانه تری عرضه می‌شوند، اما در ایران همچنان از قیمت بسیار بالایی برخوردارند.

با توجه به افزایش قیمت های شدید اعمال شده بر روی قطعات، این بار ما مدل پیشنهاد سیستم را تغییر داده ایم. این فصل به صورت موقت، برای حفظ ارزش خرید و همچنین بالا بردن نسبت کارایی به قیمت، از برخی استاندارد های سختگیرانه خود، مانند الزام به استفاده از مادربرد و کارت گرافیک با برند یکسان کوتاه آمدیم. همچنین با توجه به اینکه فرکانس پردازنده های ضریب باز اینتل در عمل به دلیل حرارت بالا در حالت پیشفرض، امکان اورکلاک برایشان متصور نیست، دیگر الزامی به استفاده از مادربرد های سری Z برای آنها وجود ندارد. بنابراین الزام استفاده از مادربرد های سری Z برای پردازنده های ضریب باز را نیز، صرفا به جهت افزایش نسبت کارایی به قیمت، در این فصل کنار گذاشتیم.

همیشه یکسری سیستم مبتنی بر نوع کاربری بر اساس کمترین بودجه تا بالاترین بودجه پیشنهاد می‌دادیم، اما این بار، برای پیشگیری از Hype کردن برخی قطعات که با قیمت‌های نجومی‌ عرضه می‌شوند، مانند رمهای DDR5، و برخی مادربرد‌ها، ما برعکس هر دفعه، به طور عامدانه از پیشنهاد آنها صرفه نظر می‌کنیم.

در مورد نسل جدید رایزن ۷۰۰۰، که عملکرد قابل قبولی در تست‌ها در برابر نسل ۱۲ اینتل داشتند، از آنجایی که شرکت AMD قیمت پردازنده های آن را کاهش داده است، و این کاهش قیمت هنوز در ایران اعمال نشده، و همچنین به دلیل آنکه مشکلات ناسازگاری با رمهای DDR5 فعلا گریبانگیر این پلتفرم است، در این فصل از پیشنهاد این پلتفرم صرفه نظر می‌کنیم تا در آینده، در صورت عرضه با قیمت منطقی و افزایش تنوع مدلهای مادربرد، آنها را در پیشنهادات خود خواهیم گنجاند.

photo 2022 08 17 05 30 09

پیشنهادات زیر، به عنوان خریدهای منطقی این روزها، از نظر نگارنده است. اما کماکان اعلام می‌کنیم که در تهیه یک سیستم کامپیوتر دسکتاپ، در کنار بودجه، نیاز کاربر مهمترین مولفه تعیین کننده نوع قطعات انتخابی است. تنوع کاربری از کامپیوتر می‌تواند شامل گیمینگ، رندرینگ، شبیه سازی، هوش مصنوعی و یا کاربری ساده اداری (آفیس) باشد. کاربر بر اساس نوع کارکردی که از سیستم دارد می‌تواند کانفیگ‌های مختلفی را برای خود گزینش کند. آنچه که در این مقاله می‌آید، صرفا کانسپت سیستم‌های PC با طبقه بندی بر اساس نوع کاربری و رنجهای قیمتی مختلف است. بدیهی است، هر کاربر می‌تواند بر اساس کاربری و نیاز خود، بخشی از یک سیستم را به دلخواه تغییر دهد و یا برای افزایش و کاهش قیمت تمام شده، قطعه ای را با قطعه دیگر جایگزین نماید.

باید این نکته را در نظر داشت که به دلیل تنوع و گستردگی قطعات موجود در بازار و همچنین نیازهای مختلف کاربران، نمی‌توان گفت یک سیستم پیشنهادی بهترین پیکربندی برای همه کاربران است. از این رو در بخش کامنت ها به کاربران راهنمایی خرید قطعه و یا سیستم کامل پیشنهاد می‌کنیم. فقط به یاد داشته باشید حداکثر ۴۸ ساعت پیش از خرید نسبت به دریافت مشاوره اقدام کنید تا بهترین قطعات بر اساس جدید ترین موجودی بازار به شما معرفی شود. در لیست‌های پیشنهاد شده، تجهیزات جانبی مانند ماوس، کیبورد و اسپیکر، و همچنین مانیتور، ارائه نشده اند تا دست کاربران برای تغییر قیمت و انتخاب گزینه‌های دلخواه بسته به سلیقه باز باشد.

دقت کنید بر روی نام بسیاری از قطعات کلمه ی GAMING مشاهده می‌شود که لزوما به معنای قطعه مناسب “بازی” نیست؛ بلکه شرکت‌های تولید کننده قطعات سخت افزاری از کلمه GAMING بیشتر برای تبلیغات و برندینگ استفاده می‌کنند، و لزوما بدین معنا نیست که چون فلان قطعه نام گیمینگ دارد پس لزوما فقط مخصوص بازی است! و یا اگر نام گیمینگ بر روی آن نیست، پس لابد نمی‌توان با آن بازی‌های ویدیویی انجام داد. خیر، کامپیوتر یک وسیله چند وجهی است که گیمینگ، یک بخش کوچکی از عملکرد آن می‌تواند باشد. بنابراین کلمه گیمینگ در نام قطعات مفهوم کلی/تبلیغاتی دارد.

نکته بعدی اینکه در برخی سیستم‌ها، مادربرد‌ها مجهز به اتصال Wi-Fi می‌باشند که ارتباط شبکه بی سیم را برای کاربر امکان پذیر می‌کنند. تمام این مادربرد‌های که Wi-Fi دارند مجهز به ارتباط بلوتوث هم هستند. کاربران دقت کنند، مادربرد‌هایی که Wi-Fi ندارند، برای اتصال به اینترنت نیاز به اتصال LAN و یا تهیه دانگل وایرلس هستند. انتخاب‌ هارد دیسک، اس اس دی، درایو نوری، و کیس، در کلیه لیست‌ها به عنوان نمونه بوده و هر کاربری بنابر سلیقه خود می‌تواند مدل مورد نیاز/نظر خود را جایگزین آنها نماید.

در این فصل، همانطور که گفته شد، از پیشنهاد مادربردهای DDR5، سوکت AM5، و همچنین مادربرد های فاقد Wi-Fi پرهیز می کنیم. در عوض سعی می کنیم مادربرد های ارزشمند در رده کاربری خودشان را پیشنهاد کنیم. با توجه به فقدان شدید پردازنده های Threadripper و مادربرد های مربوطه، این فصل معرفی سیستم های خاص نخواهیم داشت. کلیه سیستم های پیشنهادی بر اساس سیستم های گیمینگ و به صورت ترکیبی با سیستم های مخصوص رندرینگ پیشنهاد شده‌اند. بدیهی است در بعضی رنج‌های بودجه، سیستم‌های گیمینگ و رندرینگ می توانند همپوشانی داشته باشند و همزمان برای هر دو کاربری استفاده شوند. شما می توانید با کلیک بر روی نام هر بخش در بالا، به سیستم های پیشنهاد شده در زمینه مورد نظر خود مراجعه فرمایید.

سیستم های پیشنهادی

17 1
15 1
14 2
13 2
12 2
11 2
10 2
9 2
8 2
7 2
6 2
5 2
4 2
3 2
2 2
1 2

کولر پیشنهادی:

در این بخش، کولر های پیشنهادی در دو لیست، شامل ایرکولر ها و واترکولر ها، دسته بندی و پیشنهاد شده اند:

Cooler
Air Cooler

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.