خستگی ساعت ها کار و فعالیت روزانه و فشار قابل توجهی که به عضلات بدن وارد میشه، با استفاده از یک ماساژور خوب و با کیفیت تا حد زیادی از بین میره و انرژی شما برای آغاز یک روز جدید تامین میشه. ماساژورهای ساده و غیرالکترونیکی، اگرچه ارزون قیمت تر از ماساژورهای شارژی یا برقی هستن؛ اما کارایی فوق العاده این محصولات رو ندارن و بعد از استفاده از اون ها، همچنان خستگی توی بدنتون باقی می مونه. از اونجایی که تنوع مدل های مختلف ماساژور خیلی زیاده و ممکنه برای خرید مدل مناسب سردرگم بشید، ما توی این راهنمای خرید ماساژور برقی، مهمترین نکاتی رو که باید برای خرید این محصول در نظر داشته باشید، بهتون معرفی می کنیم.

راهنمای خرید ماساژور برقی

ماساژورها در مدل های بسیار متنوعی تولید میشن، اما انتخاب مدل مناسبی که دقیقا همون کارایی مورد نظر شما رو در اختیارتون قرار بده، موضوع بسیار مهمی هست که نباید فراموش کنین. بعضی از ماساژورها با توجه به طراحی خاصشون فقط مناسب بخش‌های خاصی از بدن هستن و استفاده کردن‌شون روی قسمت‌های دیگه می‌تونه باعث دردهای بیشتر بشه. بنابراین برای اینکه چنین اشتباهاتی پیش نیاد در ادامه مهمترین مواردی که باید در هنگام خرید ماساژور برقی در نظر داشته باشید بهتون میگیم.

انواع ماساژور براساس محل ماساژ

ماساژورهای مختلف در بازار، به شکلی طراحی میشن که هر مدل، برای بخش خاصی از بدن مانند چشم، دست (از مچ تا بازو یا فقط مچ و کف دست)، شانه ها، سر، کمر، شکم و پاها (از مچ تا ران یا فقط مچ و کف پا) قابل استفاده باشن. خیلی مهمه که نوع ماساژور مورد نظر شما، با توجه به بخشی که نیاز به ماساژ داره، انتخاب بشه تا به جای ایجاد آرامش یا کاهش درد و خستگی بخش مورد نظر در بدنتون، باعث آسیب دیدگی این بخش نشید.

انتخاب ماساژور بر اساس سیمی یا شارژی بودن

فناوری به کار رفته در تولید انواع ماساژورها با همدیگه متفاوته و هر فناوری خاص، این امکان رو به دستگاه مورد نظر میده که صرفا برای بهبود درد یا رفع خستگی در بخش خاصی از بدن مورد استفاده قرار بگیره.

ماساژور سر

این نوع ماساژور، اغلب از چند گوی یا غلتک مختلف تشکیل شده که توسط یک موتور میتونه لرزش های خفیفی رو تولید کنه. این نوع ماساژورها اغلب دارای موتورهای شارژی هستند تا قابل حمل باشن و بتونین به راحتی روی سر حرکتشون بدین. این لرزش ها در لایه های سطحی پوست نفوذ می کنن و باعث بهبود گردش خون در پوست سر میشن.

ماساژور صورت

این مدل ماساژور، با فناوری مشابه ماساژورهای سر تولید میشه و علاوه بر بهبود گردش خون در پوست صورت، با ارسال لرزش های خفیف به زیر سطح پوست، سلول های تولیدکننده کلاژن رو تحریک می کنه تا روند کلاژن سازی آغاز بشه. این نوع ماساژورها، بیشتر برای جوانسازی و افزایش شادابی پوست مورد استفاده قرار میگیرن.

ماساژور گردن

این نوع ماساژور طراحی U شکلی داره و پس از قرارگیری دور گردن، از طریق سطوح ویبراتوری که در پشت گردن و روی مهره های گردنی قرار داره، درد و خستگی این بخش از بدن رو به آرومی رفع میکنه. این ماساژورها، طراحی ارگونومیک دارن و اغلبشون به خوبی گودی گردن رو پر میکنن تا ویبره ایجاد شده توسط دستگاه، صرفا به ناحیه مورد نظر وارد بشه و باعث آسیب دیدن بخش های دیگه گردن نشه. این مدل ماساژور برای از بین بردن دردهای مزمن گردن (بعد از تایید پزشک) کارایی داره.

ماساژور چشم

طراحی این مدل ماساژور به شکلی هست که بعد از قرارگیری روش چشم ها، لرزش های خفیفی رو برای رفع خستگی و درد چشم ها تولید میکنه. در کنار این ویبره های خفیف، کیسه هایی در داخل این ماساژور تعبیه شدن که حاوی هوای گرم هستن و با گرم کردن چشم ها، درد و خستگی این ناحیه از صورت رو تسکین میدن.

ایمنی ماساژور

یه نکته ای که باید در زمان خرید انواع ماساژور چشم در نظر داشته باشید اینه که بعضی از مدل های این نوع ماساژور، امکانات پیشرفته ای مثل قابلیت اتصال به بلوتوث و پخش موسیقی رو دارن که طبیعتا، از مدل های معمولی ماساژور چشم گرون تر هستن.

ماساژور پا

طراحی ماساژورهایی که به طور اختصاصی برای ماساژ پا تولید میشن، به شکلی هست که امکان گذاشتن یک یا هر دو پا داخل دستگاه وجود داره. بعد از قرارگیری پاها در سطوح تعیین شده درون دستگاه، غلتک هایی که در زیر پاها قرار دارن شروع به حرکت کرده و در حین حرکت، لرزش های خفیفی رو به همراه گرما به بافت سطحی پوست کف پا وارد میکنن. برای ماساژ دادن پا، علاوه بر این نوع ماساژورها میتونین از ماساژورهای تفنگی (با سرعت پایین) یا ماساژورهای ویبره ای هم برای ماساژ ناحیه کف پا استفاده کنین.

ماساژور شانه و کمر

این نوع ماساژورها، ویبره های خفیف تا شدیدی رو به تناسب سرعت دور موتوری که دارن تولید می کنن. این ویبره به عضلات زیر پوست نفوذ میکنه و خستگی، درد و گرفتگی این عضلات رو رفع میکنه. تمام مدل های ماساژورهای تفنگی، صندلی ماساژور و بعضی از مدل های بالش های ماساژور برای استفاده به عنوان ماساژور شانه و کمر مناسب هستند.

برقی یا شارژی بودن ماساژور

مدل های متنوع ماساژور در دو نوع شارژی و برقی تولید میشن. ماساژورهای دستی، طراحی ساده ای دارن و برای مواردی که ماساژ به قصد درمان آسیب های فیزیکی انجام میشه، کارایی چندان موثری ندارن. از طرفی، ماساژورهای برقی به دلیل داشتن قابلیت هایی مثل تولید گرما از طریق بالشتک های هوای گرم یا تکنولوژی مادون قرمز یا تولید ویبره و ارسال انرژی به عمق باف و عضلات، نقش پررنگ تری در بهبودی آسیب های عضلات یا رفع عمیق و بهتر خستگی دارند.

انتخاب نوع ماساژور مناسب

مدل های شارژی اگرچه وزن کمتری دارن و قابل حمل هستن؛ اما معمولا موتورهای ضعیف تری نسبت به ماساژورهای برقی دارن و قادر به همراهی شما در انواع ماساژ درمانی که نیازمند عمق و فشار بیشتریه نیستن. به همین خاطر، بهتره که اولویت اولتون رو روی خریدن ماساژورهای برقی بذارین که اغلبشون به دلیل سیمی بودن قیمت کمتری نسبت به نمونه های شارژی دارن.

تکنولوژی ساخت ماساژور

بر اساس نوع طراحی ماساژورها و بخشی از بدن که قراره در اون قسمت از این ماساژور استفاده بشه، فناوری به کار رفته در ساخت این دستگاه هم متفاوته. به طور مثال، ماساژورهای دست و پا، سیستم تولید ویبره (لرزش) قوی تری دارند و مجهز به قابلیت هایی مثل گرمادرمانی یا کیسه های هوا هستند؛ در مقابل، ماساژورهای نقاط حساس تر مثل سر یا گردن، از گوی های ویبره ای ظریف استفاده می کنن که صرفا لرزش خفیفی رو برای بهبود خستگی عضلات یا افزایش گردن خون در این نواحی ایجاد می کنند.

بر اساس نوع طراحی ماساژورها و بخشی از بدن که قراره در اون قسمت از این ماساژور استفاده بشه، فناوری به کار رفته در ساخت این دستگاه هم متفاوته و کارایی متفاوتی رو بهتون میده که ممکنه استفاده از اون فناوری برای بخش های دیگه بدن مضر باشه.

ماساژورهای تفنگی

این نوع ماساژورها برای ماساژ دادن دست ها (از مچ تا بازو)، پاها (از مچ تا ران)، باسن، کمر و شانه ها استفاده می شن. طراحی این نوع ماساژور، شبیه به تفنگه و معمولا ابعاد کوچیک و وزن کمی داره تا بتونین راحت باهاش کار کنین. گوی طراحی شده در سر ماساژورهای تفنگی، قابلیت ویبره داره که بر اساس سرعت دور موتور ماساژور، شدت این ویبره هم متغیره و میتونه صرفا لرزش رو در سطح عضلات ایجاد کنه یا اینکه قدرت لرزش رو به عمق بافت و عضله برسونه. ماساژورهای تفنگی با سری‌های متفاوتی که دارن برای اون دسته از افرادی که دنبال یک ماساژور مقرون به صرفه و با کارایی متنوع هستن، خیلی مناسبه.

ماساژورهای گرمایی

این نوع ماساژورها به کمک امواج مادون قرمز یا ایربگ هایی حاوی هوای گرم، قادر به تولید گرما برای تسکین درد در عضلات هستند. مدل هایی از ماساژورهای گرمایی به طور اختصاصی برای تسکین درد و آسیب مفاصل طراحی میشن که میتونن در کنار توانایی تولید گرما و ویبره، به تکنولوژی های پیشرفته ای مثل نمایشگر درجه حرارت هم مجهز باشن.

ماساژور گرمایی زانو

به دلیل توانایی این مدل در ایجاد گرمای قابل کنترل، از بعضی از مدل های این ماساژور برای از بین بردن سلولیت یا چربی سوزی سطحی هم استفاده میشه. البته، دقت داشته باشید که اگه دنبال خرید انواع ماساژور گرمایی با هدف لاغری و چربی سوزی هستین، حتما پیش از خرید با پزشک مشورت کنین.

ماساژورهای ویبره ای

فناوری به کار رفته در این مدل ماساژورها، مشابه مدل های تفنگی هست و با ایجاد لرزش، خستگی یا درد عضلات رو تسکین میدن. ماساژورهای ویبره ای بر اساس محل ماساژ، طراحی متفاوتی دارند و بر اساس نوع طراحی، برای نقطه خاصی از بدن مورد استفاده قرار می گیرن. یکی از بزرگترین مزیت های این نوع ماساژورها اینه که برای نقاط حساس تری مثل صورت، گردن یا کف دست و پا که عصب های بیشتری در سطح پوست دارن و ویبره ماساژورهای دیگه در این نقاط ممکنه دردناک باشه هم قابل استفاده هستند.

بالش ماساژور

برای افرادی که مبتلا به گردن درد مزمن یا دردهای طولانی در ناحیه شانه ها هستند، این نوع ماساژور مناسبه. در داخل این بالش ها، از چندین غلتک و توپ مختلف استفاده شده که بعد از اتصال به برق یا دریافت انرژی از باتری دستگاه، روی خطوط مشخصی حرکت میکنن. این حرکت باعث ایجاد چند نوع فشار مختلف برای ماساژ دادن و تحریک ماهیچه ها میشه. علاوه بر این، بالش های ماساژور، توانایی بهبود سرعت گردش خون رو هم دارن.

صندلی ماساژور

یکی از مفیدترین و البته گران ترین انواع ماساژورها، صندلی های ماساژ هستند. فناوری به کار رفته در مدل به شکلی هست که پس از اینکه شما روی صندلی دراز میکشین، با تولید لرزش های ملایم، درد و خستگی عضلات در نواحی سر، گردن، کمر، دست ها، شانه ها، پاها و لگن رو به طور همزمان رفع میکنه.

صندلی ماساژور

این نوع ماساژور، اگرچه قیمت خیلی بیشتری در مقایسه با ماساژورهای دیگه داره و فضای بیشتری رو هم اشغال میکنه؛ اما به دلیل تنوع مدل های ماساژ و کاربرد کنترل شده و آسان، ارزش خرید خوبی داره.

قدرت و توان ماساژور

یکی از مهمترین مواردی که در زمان خرید ماساژور برقی باید در نظر داشته باشین، میزان قدرت دستگاه مورد نظرتونه. این قدرت، به شکل سرعت موتور ویبره یا قدرت کوبش گوی های ویبره ای تعریف میشه. به طور مثال، اگه دنبال خرید ماساژورهای تفنگی برای ماساژ کمر، ران، شانه ها یا نواحی مشابه هستید، بهتره سراغ مدل هایی برید که قابلیت تنظیم سرعت دارن و بتونین سرعت ویبره دستگاه رو روی عددی تنظیم کنین که راحت تر هستین و اذیتتون نمیکنه.

توجه به صدای ماساژور

ماساژور محصولیه که برای رفع خستگی شما مورد استفاده قرار میگیره و به همین خاطر، نباید صدای بلند یا آزار دهنده ای داشته باشه و اعصابتون رو بهم بریزه. توصیه میکنم که به این مورد در زمان خرید ماساژور حسابی دقت کنین؛ چون بعضی از ماساژورها علیرغم کارایی خوب، صدای زیادی رو تولید میکنن و همین موضوع میتونه به راحتی شما رو از استفاده مجدد از این محصول منصرف کنه.

ماساژورهای برقی چون توان بیشتری دارن معمولا صداشون هم بالاتره. اما اینطور نیست که همه مدل‌هاشون سر و صدای آزاردهنده‌ای داشته باشن. بنابراین حتما پیش از خرید یک بار ماساژور رو تست کنین.

کیفیت بدنه ماساژور

نوع طراحی بدنه ماساژور به ویژه در مدل های تفنگی، باید به شکلی باشه که شما بتونین به راحتی با دستگاه کار کنین و در حین فرایند ماساژ دستتون خسته نشه. علاوه بر طراحی خوب، کیفیت بدنه دستگاه هم اهمیت زیادی داره. تاکید ما روی «داشتن بدنه باکیفیت» برای ماساژورها به این دلیله که معمولا باید دفعات متعددی در هفته از این دستگاه‌ها استفاده کنین و قاعدتا مستحکم بودن بدنه و طراحی ارگونومیک می‌تونه علاوه بر راحتی استفاده، نکته مثبتی برای طول عمرش باشه.

در این حالت، اگه ماساژور شما بدنه مقاومی نداشته باشه، بعد از مدت کوتاهی دچار آسیب میشه و هزینه تعمیر دستگاه یا خرید یک ماساژور جدید رو بهتون تحمیل میکنه.

ایمنی دستگاه ماساژ

به دلیل تماس مستقیم ماساژورها با پوست، طراحی این محصول به ویژه در مدل های برقی، باید به شکلی باشه که سلامت افراد رو به خطر نندازه. اغلب برندهای معتبر، ماساژورهای خودشون رو در تمامی مدل ها، با استانداردهای ضد آب طراحی می کنن. این ویژگی، از بروز حوادثی مثل برق گرفتگی فرد در حین کار با ماساژور به دلیل مرطوب بودن بدن (ناشی از وجود آب یا عرق کردن فرد) جلوگیری میکنه. این مورد، یکی از مهمترین و حیاتی ترین نکاتی هست که باید در زمان خرید انواع ماساژور در نظر داشته باشین.

ابعاد و وزن ماساژور

اگر فضای کمی برای استفاده از ماساژور در اختیار دارید؛ خرید مدل هایی مثل صندلی ماساژور یا ماساژورهای فول بادی اصلا انتخاب مناسبی نیستن. از طرفی، اغلب مدل های ماساژورهای تفنگی، صورت، چشم، دست و پا میتونن کارایی ماساژورهای بزرگ تر رو در اختیارتون بذارن اما فضای کمتری رو اشغال کنن. علاوه بر این ماساژورهای بزرگ هزینه بیشتری هم براتون به همراه دارن و خراب شدنشون میتونه ضرر بزرگی بهتون بزنه.

شارژ باتری ماساژور

اگه قراره دفعات زیادی از ماساژور شارژی استفاده کنین، باید حواستون باشه که در هنگام خرید ماساژور، سراغ مدل هایی برید که باتری هایی با ظرفیت بالاتر و شارژدهی طولانی تر دارند. اگرچه، این باتری ها هر چقدر هم قوی باشند، قدرت کمتری نسبت به نیروی برق دارند.

انتخاب ماساژور بر اساس شارژ دستگاه

به همین دلیل، پیشنهاد ما اینه که اگه ماساژ واقعی می‌‌خواین به سراغ مدل‌های سیمی و برقی برین که هم توان بالاتری در اختیارتون قرار میدن و هم لازم نیست هر ساعت شارژشون کنین.

قیمت ماساژور

ماساژورهای برقی و شارژی، به تناسب برند سازنده، امکاناتی که دارن، فناوری به کار رفته در ساختشون، جنس و کیفیت بدنه و مواردی از این قبیل، در بازه های قیمتی مختلف به بازار عرضه میشن. در اکثر موارد، میتونین با توجه به بودجه ای که در نظر دارید، مدل های متنوعی از این محصول رو در بازار پیدا کنید و گزینه های زیادی برای خرید پیش روتون هست.

به طور کلی ماساژورهای تفنگی یا مدل‌هایی که ویبره‌های خاص عضلانی و ماساژ گرمایی دارن، از قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های ساده‌تر برخوردارن.

برند ماساژور

ماساژورها محصولاتی هستن که به طور مستقیم با سلامتی ما ارتباط دارن. به همین دلیل، ضروریه که برند تولید کننده ماساژوری که انتخاب میکنیم توانایی تخصصی لازم برای ساخت ماساژورهایی با کارایی خوب و استانداردهای سلامتی رو داشته باشه. برخی از برندهای تولید کننده ماساژور که معمولا جزو معتبرترین برندهای این حوزه هستن، به شکل تخصصی در زمینه ساخت وسایل پزشکی از جمله ماساژور فعالیت میکنن و مثل بعضی از برندها، ماساژور رو به عنوان یک محصول متفرقه تولید نمی کنن. طبیعتا خرید انواع ماساژور از برندهایی که کار اصلیشون، تولید این محصولاته، بهتره و خیالتون رو از بابت کیفیت محصول چه از نظر کارایی و چه از نظر رعایت بالاترین استانداردها در روند ساخت راحت میکنه.

جمع بندی

تو سال‌های اخیر ماساژورهای برقی تونستن جای سالن‌های ماساژ رو برای خیلی از ما که وقت رفتن به این مکان‌ها رو نداریم بگیرن. از طرفی استفاده زیاد از گوشی موبایل و کار کردن پشت سیستم کامپیوتری بخش مهمی از زندگی خیلی از ماست که می‌تونه باعث دردهای گردن و پا و حتی دست بشه. ماساژورهای برقی، مخصوصا انواع تفنگی که ابعاد کوچکی دارن و به راحتی قابل حمل هستن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ریلکس کردن عضله‌ها بعد از یک روز سخت و طولانی‌ هستن. امیدواریم راهنمای خرید ماساژور برقی شما رو با مهم‌ترین معیارها و تنوع مدل‌های موجود در بازار آشنا کرده باشه، تا بتونین خریدی درست و موفقیت آمیز انجام بدین.

نویسنده :

الهام بهمن پور

تاریخ انتشار

۴ ساعت پیش

آخرین مقالات