راهنمای خرید تجهیزات نورپردازی برای استریم و تولید محتوا

پس از خرید تجهیزات مهم استریمینگ همچون کپچر کارت و وبکم، نوبت به یکی از مهم‌ترین تجهیزات استریمینگ و تولید محتوا یعنی نورپردازی می‌رسد. اگر فکر می‌کنید که خرید این قطعه ضروری نیست در اشتباه هستید. باید بدانید که بدون روشنایی کافی حتی با داشتن بهترین دوربین‌های فیلم‌برداری هم نمی‌توانید تصویر خوبی داشته باشید. و بالعکس با یک گوشی امروزی یا یک وبکم ساده به همراه نورپردازی مناسب می‌توانید تصویری زیبا را از خود به نمایش بگذارید.

<!–

–>

نورپردازی مناسب استریمنورپردازی مناسب استریم

داشتن نور کافی می‌تواند حس خوبی را به بینندگان شما القا کند. دیدن یک استریم با نور کم برای همه سخت است و از طرف دیگر نگاه کردن چشم به یک منبع نور نامناسب برای استریمرها سخت خواهد بود. پس داشتن تجهیزات استاندارد یک امر ضروری و حیاتی است تا هم شما و هم بینندگان شما از استریم و محتوا لذت ببرید.


نورپردازی باعث ساخته شدن یا خراب کردن ویدیو می‌شود

باید دانست که چشم ما با دوربین‌ها بسیار متفاوت هستند. به همین جهت دوربین‌ها نور را متفاوت از چشم انسان جذب می‌کنند. در ستاپ نورپردازی، اگر قصد دارید که در نهایت تصویری طبیعی داشته باشید، به نور زیادی احتیاج خواهید داشت. اما نکته اینجاست که شما نمی‌توانید تمام لامپ‌های خانه را به اتاق بیاورید و آن‌ها را به سوژه مورد نظر خود بتابانید.

نورپردازی با رینگ لایتنورپردازی با رینگ لایت

درست است که نور بیشتر بهتر خواهد بود اما در صورتی است که از آن‌ها در جای مناسب و به شکل صحیح استفاده کنید. اگر نورپردازی شما کم نور باشد، مهم ترین بخش ویدیو، یعنی پیام و هدف ویدیو را از بین می‌برد. همچنین نور بد و یا ناکافی، باعث حواس پرتی مخاطب می‌شود و هیچ کس به آنچه می‌گویید گوش نخواهد داد. و یا بدتر از آن، آنها دیگر استریم شما را تماشا نمی‌کنند.


چگونه بهترین نورپردازی را داشته باشیم؟

در ابتدا باید بدانید که چگونه بهترین نورپردازی را برای استریم خود داشته باشید. شما باید چند نکته را قبل از انتخاب کردن یک منبع نور بدانید. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای این کار را انجام بدهید، از آن دسته از استریمرهایی نباشید که بدون توجه به روشنایی، در تاریکی مشغول به استریم کردن هستند.

کیت نورپردازی USBکیت نورپردازی USB

روشنایی مناسب می‌تواند بهترین عملکرد دوربین شما را به نمایش بگذارد. همان طور که گفتم اگر روشنایی شما به اندازه کافی باشد، می‌تواند کیفیت بسیار بالایی را برای شما به تصویر بکشد حتی اگر از یک دوربین ساده یا وبکم استفاده می‌کنید. البته هرچه بیشتر سعی کنید تا تصویر بهتری بدست آورید، راه و روش رسیدن به نور کافی و زاویه مناسب برای شما روشن‌تر خواهد شد.


دو قانون اساسی در نورپردازی

دو قانون اساسی برای نورپردازی مناسب تولید محتوا و استریمینگ وجود دارد. به این دو قانون، فیل‌ لایت (Fill light) و کی لایت (Key light) گفته می‌شود. اگرچه هر کدام از این دو هدفی متفاوت دارند اما با یکدیگر یک ترکیب اساسی را برای بالا بردن کیفیت تصویر، و روشنایی در یک ناحیه را ایجاد می‌کنند.

کی لایت به عنوان منبع نور اصلی هم شناخته می‌شود. مهم‌ترین عامل روشنایی سوژه هم همین کی لایت است. همچنین باید بدانید اصلی‌ترین دلیل وجود آن، روشن کردن سوژه برای تمرکز روی آن است. کی لایت‌ها اصولا نور زیادی دارند و به صورت مستقیم روشنایی را به سوژه می‌رسانند.

روشنایی مناسب تولید محتواروشنایی مناسب تولید محتوا

فیل لایت‌ها به عنوان منبع نور اولیه شناخته نمی‌شوند. همچنین دارای قدرت روشنایی کمتری هم هستند. وظیفه این منبع نور، روشن کردن سایه‌های ایجاد شده به وسیله کی لایت است. استفاده از کی لایت به تنهایی می‌تواند سایه‌هایی را در تصویر ایجاد کند و فیل لایت مانع از این اتفاق می‌شود. این منبع نور باعث ایجاد تعادل در روشنایی تصویر می‌شود.


انواع نورپردازی در تصویر کدامند؟

دو نوع اصلی از نورپردازی وجود دارد که در صنعت رسانه رایج هستند و استفاده می‌شوند. به این دو نوع، سافت لایت (Soft light) و هارد لایت (Hard light) گفته می‌شود. از این دو به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود و اگر به درستی بتوانید آن‌ها را به کار بگیرید، استریم شما بسیار زیباتر بنظر خواهد رسید.

سافت لایت سایه‌ای بسیار کم را پشت سوژه به وجود آورده و پخش نور آن تعادل بیشتری دارد. این نورپردازی برای چشم راحت‌تر بوده و حاله‌ای طبیعی‌تر و دلپذیرتر را می‌سازد. همچنین به لطف شکل پخش نور در این لایت، پوست شما بسیار لطیف‌تر و تصویری به مراتب بهتر خواهد داشت.

نورپردازی سه طرفهنورپردازی سه طرفه

به طور معمول، ایجاد نور ملایم به پخش کننده‌ها و یا بازتابنده‌ها نیاز دارد تا به پخش یکنواخت نور کمک کنند. همچنین شما می‌توانید از نور طبیعی که غیر مستقیم و از طریق پنجره به اتاق شما می‌تابد به عنوان سافت لایت استفاده کنید. البته نور نباید خیلی خشن باشد پس دقت کنید که این نور به شکل غیر مستقیم به سوژه شما بتابد.

در طرف مقابل هارد لایت کمی خشن‌تر است و نور متمرکزتری هم دارد. این نور درخشان‌تر است و سایه بیشتری را پشت سوژه شکل می‌دهد. هدف این کار هم جذب دقت بیننده در یک ناحیه بخصوص در تصویر است. هارد لایت یک انتقال مشخص را بین سایه‌ها و نور ایجاد می‌کند. این وسیله یک نما با کنتراست بسیار عالی را به شما ارائه می‌دهد.

هارد لایت در واقع بسیار ساده ساخته می‌شود. شما می‌توانید از نور طبیعی در همه روزهای آفتابی و به صورت مستقیم استفاده کنید. همچنین شما به سادگی می‌توانید از فلش گوشی خود یا نورهای درخشان دیگر مثل رینگ لایت استفاده کنید تا مقداری کنتراست را به تصویر خود اضافه کنید.


انواع مختلف نورپردازی در لایو استریم کدامند؟

تعداد کمی نورپردازی وجود دارند که می‌توانید برای لایو استریم از آن‌ها استفاده کنید. اگر از آن‌ها به درستی استفاده کنید می‌توانید نور خوبی را از هرکدام به دست آورید. اول از همه به سافت باکس (Soft Box) می‌پردازیم. از اسم آن می‌توان فهمید که با یک جعبه طرف هستیم که نوری ملایم را به ما ارائه می‌دهد.

این باکس‌ها اصولا شکلی مربع یا مستطیل دارند و در اندازه‌های متوسط تا بزرگ یافت می‌شوند. آن‌ها را می‌توان تا زمانی که کمی با شما فاصله داشته باشند، در هر جایی قرار داد. سافت باکس‌ها به طور معمول در استودیوها و فضاهای سر پوشیده مربوط به عکاسی استفاده می‌شوند.

کیت نورپردازی دوتایی الگاتوکیت نورپردازی دوتایی الگاتو

پنل روشنایی یکی دیگر از عالی‌ترین منابع نوری برای استریمینگ است. یک پنل روشنایی یا پنل LED، از تعداد زیادی لامپ LED بر روی صفحه‌ای بزرگ تشکیل شده است. همچنین یک پنل روشنایی به شما سافت لایت را ارائه می‌دهد، راه‌اندازی ساده‌ای دارد و در سایزهای بزرگ و کوچک در دسترس هستند. یکی از نکات منفی آن در این است که پیدا کردن لوازم جانبی برای آن دشوار است که می‌تواند انعطاف پذیری آن را محدود کند.

و در آخر باید به رینگ لایت اشاره کرد. به صورت کلی رینگ لایت یک حلقه است با فضای خالی در میان آن، که قابلیت وصل کردن دوربین یا گوشی موبایل را دارد. یکی از دلایل محبوب شدن یکباره رینگ لایت، دیده شدن و بازتاب نور ثابت یا رنگی حلقه در چشم است. باید بدانید که رینگ لایت‌ها نور هارد لایت را تشکیل می‌دهند. و همچنین این حلقه کنتراست مطلوبی را به شکل مستقیم بر سوژه می‌تاباند.


شکل قرار دادن نورپردازی در لایو استریم باید چگونه باشد؟

زمانی که نورپردازی مورد نظر خود را برای استریمینگ مشخص کردید باید بدانید چگونه و کجا از آن استفاده کنید. انتخاب موقعیت مناسب به شما این امکان را می‌دهد که نور ثابت خوبی را در لایو استریم‌های خود داشته باشید. موقعیت صحیح نور همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین کیفیت نوری را که تجهیزات شما می‌توانند ارائه دهند، به نمایش بگذارید.

از محبوب‌ترین شکل آن شروع کنیم که به آن، نورپردازی سه طرفه گفته می‌شود. این شکل نورپردازی، رایج‌ترین شکل در زمینه استریمینگ و همچنین در عکاسی است. برای داشتن روشنایی سه طرفه باید از سه منبع نوری استفاده کرد که از سه جهت مختلف سوژه را هدف قرار دهند.

کیت روشناییکیت روشنایی

این ستاپ، سافت لایت را به شما ارائه می‌دهد و دارای نوری بالانس است که باعث شده تا مقدار کمی سایه تشکیل شده و یا اصلا سایه‌ای را تشکیل ندهد. با این حال این ستاپ می‌تواند قیمت تمام شده بسیار زیادی داشته باشد که دلیل آن هم نیاز شما به حداقل سه منبع نوری است.

بک‌لایت یا نورهای قرار گرفته شده در پس زمینه، یکی از راه‌های بسیار عالی برای نشان دادن تصویری زیبا از نمای اتاق است و ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد. همچنین این کار به شما کمک خواهد کرد تا در تصویر شما عمق ایجاد شده و به استریم شما شخصیت داده شود. بیشتر استریمرها از محصولاتی همچون پنل‌های نانولیف (Nanoleaf) و یا نوارهای RGB هم استفاده می‌کنند. هدف از این کار، ایجاد تعادل در دمای رنگ هنگام استریم است.

نورپردازی حلقه یک نوع تنظیم نور دیگر است. این تنظیم نور سایه‌ای را بر روی یک طرف صورت شما ایجاد می‌کند. این کار با قرار دادن منبع نور اصلی کمی بالاتر از سطح چشم انجام می‌شود. نورپردازی حلقه می‌تواند به تعریف و تاکید چهره شما کمک کند. همچنین می‌تواند به شما کمک کند در جریان استریم بهتر به نظر برسید. علاوه بر این، می‌توانید یک منبع نور اضافی را در زاویه‌ای متفاوت اضافه کنید تا به حذف برخی از سایه‌ها کمک کند.


کیت نورپردازی Mountdog 1350W kit

این کیت یکی از سافت باکس‌هایی است که برای استریمرهای حرفه‌ای عالی ظاهر شده است. هرآنچه شما در نورپردازی در استریم خود نیاز دارید، با ۵۵۰ هزار دمای رنگ مختلف توسط این کیت رفع خواهد شد. شما می‌توانید این کیت را در تعداد دو یا سه سافت باکس خریداری کنید. قیمت این باکس در پک دوتایی ۷۵ دلار، و برای پک سه تایی، کمپانی این کیت را ۱۰۰ دلار قیمت گذاری کرده است.

کیت نورپردازی ماونت‌داگکیت نورپردازی ماونت‌داگ

همچنین این کیت به غیر از داشتن ارزش خرید بالا، به شما در صرفه جویی انرژی هم کمک خواهد کرد. دلیل آن هم استفاده از لامپ‌های ۹۵ واتی است که با داشتن بیش از ۱۰۰۰۰ ساعت عمر، یکی از منطقی‌ترین انتخاب‌ها و البته بهترین گزینه‌های پیش رو است.


کیت نورپردازی Elgato Key Light

اگر به دنبال یک گزینه با پنل‌های LED هستید، پس باید نگاهی به کیت نورپردازی الگاتو کی لایت بیاندازید. این کیت اندازه‌ای کوچک دارد و به واسطه این اندازه و همراه داشتن پایه مخصوص، می‌توان آن را مستقیم بر روی میز بست. همچنین ارتفاع این کیت با استفاده از پایه آن قابل تنظیم است. این کیت برای استفاده به صورت تکی مناسب است اما پیشنهاد می‌شود برای از بین بردن سایه‌ها یک منبع نور دیگری هم در نظر داشته باشید یا دو عدد از آن را خریداری کنید.

کیت نورپردازی الگاتوکیت نورپردازی الگاتو

الگاتو یکی از برندهای شناخته شده در حوضه تولید تجهیزات استریمینگ است. کی لایت هم یکی از همین محصولات است که بسیار حرفه‌ای و با استفاده از متریال درجه یک تولید شده است. باید بدانید این محصول دارای محدوده دمای رنگ از ۲۹۰۰ هزار تا ۷۰۰۰ بوده و به شما روشنایی تا ۲۸۰۰ لومین را ارائه می‌دهد.

این کیت نورپردازی تنها ۴۵ وات انرژی مصرف کرده و خرید آن برای شما تقریبا ۲۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. با وجود بالا بودن قیمت این کیت، کیفیت بسیار بالایی را کمپانی الگاتو به شما ارائه داده تا از خرابی‌های احتمالی تا جایی که امکان دارد جلوگیری کرده باشد.


کیت Razer Key Light Chroma

اگر برای شما نورپردازی بزرگ، روشن و قابل تنظیم بسیار جذاب است، Razer Key Light Chroma یک گزینه عالی برای شما خواهد بود. این کیت یک کی لایت بزرگ است که با یک گیره به میز متصل می‌شود. همچنین این گیره محکم بوده و به راحتی با استفاده از پایه آن قابل تنظیم است.

کیت نورپردازی ریزر کی لایتکیت نورپردازی ریزر کی لایت

این کیت دارای یک میله بلند و با قابلیت تنظیم ارتفاع است که می‌توانید به راحتی آن را در انواع موقعیت‌ها قرار دهید. سری توپی شکل در بالای آن به این معنی است که تنظیم و دست‌کاری این کیت نیز آسان است. همچنین روشنایی و رنگ آن نیز قابل تنظیم است. با روشنایی ۲۸۰۰ لومن و دمای رنگ از ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰. برخلاف سایر چراغ‌ها، این چراغ دارای نورپردازی RGB نیز می‌باشد.

این کیت با Razer Chroma سازگار است، بنابراین می‌توانید آن را با لوازم جانبی Razer مورد علاقه‌تان همگام‌سازی کنید. یا در صورت نیاز، رنگ دلخواه خود را به وسیله آن به نمایش بگذارید. همه این‌ کارها از طریق نرم افزار Razer Synapse یا یک اپلیکیشن روی گوشی شما قابل کنترل است. بنابراین این کیت برای استریم عالی است، اما برای ضبط b-roll نیز فوق‌العاده عمل می‌کند.


نتیجه گیری

در هنگام انتخاب و خرید کیت روشنایی، به نکات گفته شده بسیار توجه کنید تا برای شما بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. دانستن تفاوت‌های میان سافت لایت و هارد لایت و همچنین شکل قرار گیری هرکدام از آن‌ها از نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید. و همین طور سعی کنید از فیل لایت و کی لایت به صورت ترکیبی، برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود استفاده کنید.

بهترین شکل قرار دادن نورپردازی در لایو استریم چگونه است؟

محبوب‌ترین شکل آن، نورپردازی سه طرفه است. این شکل نورپردازی، رایج‌ترین شکل در زمینه استریمینگ و همچنین در عکاسی است. از انواع دیگر می‌توان به یک طرفه از مقابل و نورپردازی دو طرفه نیز اشاره کرد.

تفاوت سافت لایت و هارد لایت در چیست؟

سافت لایت سایه‌ای بسیار کم را پشت سوژه به وجود آورده و پخش نور آن تعادل بیشتری دارد. در طرف مقابل هارد لایت کمی خشن‌تر است، نور متمرکزتری دارد و سایه بیشتری را پشت سوژه شکل می‌دهد.

آیا روشنایی در استریم مهم است؟

شما بدون نور کافی حتی با داشتن بهترین دوربین‌های فیلم‌برداری هم نمی‌توانید تصویر خوبی داشته باشید. و بالعکس با یک گوشی امروزی یا وبکم ساده به همراه نورپردازی مناسب می‌توانید تصویری زیبا به نمایش بگذارید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.