راهنمای خرید بهترین کارت‌ گرافیک گیمینگ | پاییز ۱۴۰۲

مهم‌ترین قطعه‌ای که برای ساخت یک کامپیوتر برای بازی‌کردن نیاز دارید بدون‌شک یک کارت‌ گرافیک گیمینگ است. این قطعه وظیفه پردازش ویدیوئی را برعهده دارد که تاثیر مستقیمی بر تجربه بازی‌کردن شما می‌گذارد و بالطبع هرچه این قطعه قدرتمند‌تر باشد کاربر تصویر باکیفیت‌تر و واضح‌تری را می‌تواند مشاهده کند.

<!–

–>

تصویر کارت گرافیک گیمینگ سفید بر روی یک سطح مرمریتصویر کارت گرافیک گیمینگ سفید بر روی یک سطح مرمری

در بازار ایران کارت‌ گرافیک‌های گیمینگ زیادی از برندهای گوناگون وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود را دارند. به همین دلیل اکثر کاربرها برای انتخاب یک کارت گرافیک مناسب سردرگم می‌شوند. در این مقاله از ویجیاتو به معرفی ده مدل از بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ ایران می‌پردازیم.


بهترین کارت‌ گرافیک گیمینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

سازگاری با مادربرد

هماهنگی مادربرد و پاور با کارت‌گرافیک بسیار مهم است زیرا اگر مادربرد متناسب با کارت‌گرافیک استفاده نشود مشکلات متعددی مانند افزایش دما، کاهش عمر کارت‌ گرافیک یا افزایش مصرف برق برای شما ایجاد می‌شود. بنابراین در هنگام خرید کارت گرافیک به‌ سازگار بودن آن با مادربرد دقت کنید تا متحمل ضرر نشوید.

عملکرد در بازی‌ها

گرافیک بازی‌ها همواره درحال بهتر شدن است و بالطبع نیازمند توان بیشتری برای اجرا شدن هستند. انتخاب یک کارت‌ گرافیک که بتواند بازی‌های روز را به‌خوبی اجرا کند و قدرت پردازشی مناسبی داشته باشد سبب می‌شود که تا چند سال نیازی به تعویض کارت گرافیک نداشته باشید.

تصویر یک کارت گرافیک گیمینگ گیگابایت که بر یک کیس نصب شدهتصویر یک کارت گرافیک گیمینگ گیگابایت که بر یک کیس نصب شده

سیستم خنک‌کننده

یک کارت گرافیک زمانی که مشغول پردازش بازی است عملا فشار زیادی را تحمل می‌کند و تعجبی ندارد که شاهد بالا رفتن دمای آن باشیم. این موضوع تا زمانی که کارت گرافیک از سیستم خنک خوبی بهره ببرد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر قصد دارید از کارت گرافیک خود برای سال‌های متمادی استفاده کنید، پس قطعا خرید یک کارت گرافیک با سیستم خنک‌کننده می‌تواند سرمایه گذاری خوبی به‌حساب بیاید.

برند معتبر و باسابقه

برندهای مختلفی درحال‌حاضر کارت‌گرافیک تولید می‌کنند و هرکدام ویژگی خاصی در کارت‌های گرافیک خود ایجاد می‌کنند. برند‌های معتبری که هم‌اکنون در بازار ایران و جهان حضور دارند عبارت‌اند از ایسوس (ASUS)، ام‌اس‌آی (MSI)، گیگابایت (Gigabyte) و… هستند که چندین سال است مشغول به تولید کارت‌ گرافیک‌های ای‌ام‌دی و انویدیا هستند.


بین AMD و nVIDIA کدام را انتخاب کنیم؟

اگر بخواهیم در مقایس جهانی به پاسخ این سوال بپردازیم احتمالا باید معیار‌هایی مانند قیمت، تکنولوژی‌، عملکرد و… را در نظر بگیریم. اما در بازار ایران بحث چیز دیگریست،‌ در بازار آشفته قطعات کامپیوتری در ایران معادلات به‌صورت دیگری تعریف می‌شود.

درحال‌حاضر ‌به‌دلیل مسائلی مانند عدم واردات به‌صورت عمده، خرید کارت‌ گرافیک‌های ای‌ام‌دی صرفه اقتصادی چندانی ندارد. البته در این میان کارت گرافیک‌هایی از برند ای‌ام‌دی در بازار ایران وجود دارد که قیمت مناسبی دارند و خریدن آن‌ها منطقی است که در ادامه چندین مدل از این برند که ارزش‌خرید مناسبی دارند را معرفی کرد‌ه‌ایم.


یک کارت‌ گرافیک گیمینگ باید دارای چه حداقل‌هایی باشد؟

اگر قصد تجربه بازی‌های روز با وضوح (Resolution) ۱۰۸۰p و کمتر را دارید تهیه یک کارت‌ گرافیک گیمینگ با حداقل شش گیگابایت و بیشتر حافظه‌ویدئویی (VRAM) توصیه می‌شود. اما اگر می‌خواهید وضوح فورکی (۴K) را تجربه کنید این میزان افزایش پیدا می‌کند و به حداقل هشت تا ده گیگابایت حافظه‌ویدئویی می‌رسد. البته این میزان متغییر است و بنابه کیفیت بازی و عوامل دیگر تغییر می‌کند.


تا پانزده میلیون تومان

بهترین انتخاب از انویدیا (RTX 3060)

با قیمت کمتر از پانزده میلیون تومان انتخاب‌های بسیار زیادی از انویدیا مانند RTX 3050 و RTX 2060 دارید. ولی با توجه به وضعیت قیمت‌های حال‌حاضر در ایران انتخاب این کارت گرافیک گیمینگ بسیار به‌صرفه‌تر از گزینه‌های دیگر است. این کارت‌گرافیک با هشت گیگابایت حافظه GDDR6 به سادگی از عهده اجرای بازی‌های به‌روز برمی‌آید ولی باید به کیفیت‌های Low و Medium رضایت دهید.

کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 3060 کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 3060

بهترین انتخاب از ای‌ام‌دی (RX 6600)

در این بازه قیمتی انتخاب کارت‌ گرافیک از ای‌ام‌دی چندان توصیه نمی‌شود ولی RX 6600 انتخاب نسبتا مناسبی به حساب می‌آید. این کارت گرافیک به‌نسبت RTX 3060 از قدرت کمتری برخوردار است ولی تقریبا با آن هم‌قیمت است. به همین دلیل اگر طرفدار پروپا قرص ای‌ام‌دی هستید این کارت گرافیک را خریداری کنید در غیر این‌صورت RTX 3060 گزینه بهتر و معقول‌تری به حساب می‌آید.

کارت‌ گرافیک گیمینگ ای‌ام‌دی مدل RX6600کارت‌ گرافیک گیمینگ ای‌ام‌دی مدل RX6600
برند انویدیا ای‌ام‌دی
مدل RTX 3060 RX 6600
مقدار حافظه ۸ یا ۱۲ گیگابایت ۸ گیگابایت
نوع حافظه GDDR6 GDDR6
حداکثر وضوح تصویر ۸K ۸K
رابط PCI Express 4.0 PCI Express 4.0
توان پیشنهادی منبع تغذیه ۵۵۰ وات ۵۰۰ وات

تا بیست میلیون تومان

بهترین انتخاب از انویدیا (RTX 4060)

با بودجه تا بیست میلیون تومان می‌توانید برادر جوان‌تر ولی قدرتمند‌تر RTX 3060 یعنی RTX 4060 را تهیه کنید. این کارت گرافیک گیمینگ با وجود اینکه در بازارهای جهانی از نسل قبل خود ارزان‌تر است ولی نسبت به نسل قبل خود ۲۰٪ در حالت عادی و ۳۵٪ در حالت اورکلاک (Overclock) در عملکرد بهتر است و انتخاب ارزنده‌تری برای گیمرها به‌حساب می‌آید.

کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4060 کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4060

بهترین انتخاب از ای‌ام‌دی (RX 6600 XT)

نسخه تقویت شده RX 6600 که RX 6600 XT نام دارد یکی دیگر از کارت‌ گرافیک‌های گیمینگ ای‌ام‌دی است که قیمت تقریبا یکسانی با RTX 3060 دارد ولی تا ده درصد می‌تواند از آن بهتر باشد ولی در مقایسه با RTX 4060 حرفی برای گفتن ندارد. لازم‌به‌ذکر است که از زمان عرضه این کارت گرافیک مدت طولانی‌ای گذشته و از تکنولوژی‌های قدیمی‌تری استفاده می‌کند اما خرید آن نسبت به قیمتی که در ایران دارد نسبتا منطقی است.

کارت‌ گرافیک گیمینگ ای‌ام‌دی مدل RX 6600XTکارت‌ گرافیک گیمینگ ای‌ام‌دی مدل RX 6600XT
برند انویدیا ای‌ام‌دی
مدل RTX 4060 RX 6600 XT
مقدار حافظه ۸ گیگابایت ۸ گیگابایت
نوع حافظه GDDR6 GDDR6
حداکثر وضوح تصویر ۸K ۸K
رابط PCI Express 4.0 PCI Express 4.0
توان پیشنهادی منبع تغذیه ۵۵۰ وات ۵۰۰ وات

تا سی میلیون تومان

بهترین انتخاب از انویدیا (RTX 4060 Ti)

پسوند ti یا تیتانیوم بیانگر ارتقا یافته بودن کارت گرافیک است و کارت گرافیک‌هایی مانند RTX 4060 Ti که این پسوند را دارا می‌باشند فرکانس موثر و حافظه‌گرافیکی بیشتری دارند. همین موضوع باعث شده تا این کارت گرافیک نسبت به نسخه پایه خود تا ۳۵٪ عملکرد بهتری داشته باشد. این کارت گرافیک با توجه به قیمتی که در بازار‌های جهانی دارد، یکی از خوش‌قیمت‌ترین کارت‌ گرافیک‌های بازار ایران لقب بگیرید.

کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4060 tiکارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4060 ti

بهترین انتخاب از ای‌ام‌دی (RX 6900 XT)

اگر قصد خرید یک کارت گرافیک گیمینگ ای‌ام‌دی با هزینه‌ای کمتر از سی میلیون تومان را دارید، کارت گرافیک RX 6900XT مناسب شماست. این کارت گرافیک با شانزده گیگابایت حافظه GDDR6، در مقابل هیچ بازی‌ای مغلوب نمی‌شود و می‌تواند پاسخگوی رنج وسیعی از کاربران با سلیقه‌ها و نیازهای متفاوت باشد. این کارت گرافیک باوجود سن بیشتر نسبت به RTX 4060 Ti تا ۳۰٪ عملکرد بهتری دارد و ارزش متحمل شدن هزینه بیشتر را دارد.

کارت‌ گرافیک گیمینگ ‌ای‌ام‌دی مدل RX 6900xtکارت‌ گرافیک گیمینگ ‌ای‌ام‌دی مدل RX 6900xt
برند انویدیا ای‌ام‌دی
مدل RTX 4060 Ti RX 6900 XT
مقدار حافظه ۸ یا ۱۶ گیگابایت ۱۶ گیگابایت
نوع حافظه GDDR6 GDDR6
حداکثر وضوح تصویر ۸K ۴K
رابط PCI Express 4.0 PCI Express 4.0
توان پیشنهادی منبع تغذیه ۵۵۰ وات ۸۵۰ وات

تا چهل میلیون تومان

بهترین انتخاب (RTX 4070)

اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید و میخواهید با وضوح و کیفیت بالایی به تجربه بازی‌ها بپردازید کارت گرافیک انویدیا مدل RTX 4070 یکی از گزینه‌های همه فن حریف به حساب می‌آید. به‌صورت کلی RTX 4070 تا حد بسیار زیادی شبیه برادر بزرگتر خود یعنی RTX 4070 ‌ti است. هر دو از پردازنده گرافیکی استفاده می کنند و هر دو دارای یک رابط حافظه ۱۹۲ بیتی با ۱۲ گیگابایت حافظه ویدیوئی هستند.

اما تفاوت اصلی این‌دو، این است که RTX 4070 از هسته‌های CUDAی کمتری برخوردار است و به همین دلیل تا ۲۰٪ در شرایط مختلف ضعیف‌تر عمل می‌کند. اگر قصد خرید یک کارت‌ گرافیک گیمینگ سطح بالا را دارید و نمی‌خواهید به اندازه RTX 4070 ‌ti هزینه کنید این کارت گرافیک می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4070 کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4070
برند انویدیا
مدل RTX 4070
مقدار حافظه ۱۲ گیگابایت
نوع حافظه GDDR6X
حداکثر وضوح تصویر ۸K
رابط PCI Express 4.0
توان پیشنهادی منبع تغذیه ۶۵۰ وات

تا شصت میلیون تومان

بهترین انتخاب از انویدیا (RTX 4070 Ti)

کارت گرافیک گیمینگ RTX 4070 Ti می‌تواند جانشین خلف RTX 3080 لقب بگیرد. زیرا با قیمت کمتر (در بازار جهانی) تا ۴۰٪ عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و ازسوی دیگر مدت زمان زیادی هم از عرضه آن نمی‌گذرد. پس اگر به‌دنبال یک کارت گرافیک برای استریم‌‌کردن و انجام بازی‌های حرفه‌ای بدون‌شک این کارت‌ گرافیک بی‌‌کم‌وکاستی می‌تواند بهترین عملکرد را برای شما به ارمغان بیاورد.

کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل 4070tiکارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل 4070ti

بهترین انتخاب از ای‌ام‌دی (RX 7900 XTX)

با صرف مقداری هزینه بیشتر از RTX 4070 Ti می‌توانید کارت‌ گرافیک پرچمدار ای‌ام‌دی، RX 7900 XTX را تهیه کنید. RX 7900 XTX جدیدترین و قدرتمندترین کارت گرافیک AMD است که از معماری و فناوری چیپلت های AMD RDNA 3 بهره می‌برد که کارایی بی‌سابقه‌ای برای تجربه بازی‌ها با کیفیت ۴K و بالاتر ارائه می‌کند. این محصول با ارائه فناوری‌هایی مانند: FidelityFX Super Resolution، AMD Smart Access Memory، AMD Radeon Boost و… تجربه بازی‌ شمارا لذت‌بخش‌تر می‌کند.

کارت‌ گرافیک گیمینگ ای ام دی مدل RX 7900XTXکارت‌ گرافیک گیمینگ ای ام دی مدل RX 7900XTX
برند انویدیا ای‌ام‌دی
مدل RTX 4070 Ti RX 7900 XTX
مقدار حافظه ۱۲ گیگابایت ۲۴ گیگابایت
نوع حافظه GDDR6X GDDR6
حداکثر وضوح تصویر ۸K ۸K
رابط PCI Express 4.0 PCI Express 4.0
توان پیشنهادی منبع تغذیه ۷۰۰ وات ۸۰۰ وات

تا نود میلیون تومان

بهترین انتخاب (RTX 4080)

NVIDIA RTX 4080 یک کارت گرافیک قدرتمند است که عملکرد و ویژگی های فوق العاده ای را هم برای گیمرها و هم برای سازندگان ارائه می دهد. این محصول به معماری جدید NVIDIA Ada Lovelace مجهز شده و دارای ۱۶ گیگابایت حافظه فوق‌العاده سریع GDDR6X است. RTX 4080 برای تجربه بازی‌ها با حداکثر کیفیت با وضوح ۴K طراحی شده است، در حالی که قیمت کمتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد.

البته در مصرف‌انرژی هم شاهد پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای را می‌توان مشاهده کرد که نشان‌دهنده بهینه‌سازی عملکرد و بهره‌وری انرژی است که در نهایت توانایی این را دارد که تصاویری تماشایی و با‌جزئیاتی را با نرخ فریم بالایی ارائه کند.

کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4080 کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4080
برند انویدیا
مدل RTX 4080
مقدار حافظه ۱۶ گیگابایت
نوع حافظه GDDR6X
حداکثر وضوح تصویر ۸K
رابط PCI Express 4.0
توان پیشنهادی منبع تغذیه ۷۵۰ وات

بدون محدودیت بودجه

بهترین انتخاب (RTX 4090)

بدون شک عنوان بهترین کارت گرافیک گیمینگ جهان تنها برازنده RTX 4090 است. این غول دوهزار دلاری با معماری NVIDIA Ada Lovelace مجهز به ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X است که بهترین تجربه از تجربه و ساخت بازی‌ها را هم برای گیمرها و هم برای توسعه‌دهندگان تضمین می کند. از ویژگی‌های پیشرفته این کارت‌ گرافیک می‌توان به هسته‌های Tensor نسل چهارم، هسته‌های RT نسل سوم و… اشاره کرد که در مجموع تا دو برابر کارایی و راندمان انرژی را بهبود می‌بخشد.

کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4090 کارت‌ گرافیک گیمینگ انویدیا مدل RTX 4090
برند انویدیا
مدل RTX 4090
مقدار حافظه ۲۴ گیگابایت
نوع حافظه GDDR6X
حداکثر وضوح تصویر ۸K
رابط PCI Express 4.0
توان پیشنهادی منبع تغذیه ۸۵۰ وات

کلام آخر

انتخاب و خرید یک کارت گرافیک می‌تواند سخت باشد زیرا تنوع بسیاری در محصولات در بازار وجود دارد. در این مقاله از ویجیاتو سعی کردیم بهترین انتخاب‌ها را به شما معرفی کنیم، تا با توجه نیازها و بودجه خود بتوانید بهترین مورد را انتخاب کنید.

آیا خرید کارت‌ گرافیک گیمینگ پرچمدار منطقی است؟

برای انتخاب یک کارت‌ گرافیک گیمینگ پرچمدار باید به عوامل مهمی مانند: نیاز‌های شخصی به کیفیت یا فریم بالا در بازی‌ها، رزولوشن مانیتور، بودجه در نظر گرفته شده، ایجاد نشدن گلوگاه توسط منابع دیگر سیستم مانند رم و پردازنده و نیاز به آپگرید کردن در آینده توجه شود تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

یک کارت‌ گرافیک گیمینگ خوب از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

همانطور که در این مقاله از ویجیاتو به این موضوع اشاره شد، چهار فاکتور کلی عبارتند از: سازگاری کارت‌گرافیک با مادربرد، عملکرد مناسب در بازی‌ها، سیستم خنک‌کننده قدرتمند و برند معتبر و باسابقه در هنگام خرید یک کارت‌گرافیک خوب باید مورد توجه قرار بگیرد.

مقدار VRAM مناسب برای یک کارت‌ گرافیک گیمینگ چیست؟

اگر قصد تجربه بازی‌های روز با وضوح ۱۰۸۰p و کمتر را دارید تهیه یک کارت‌ گرافیک گیمینگ با حداقل شش گیگابایت و بیشتر VRAM توصیه می‌شود. اما اگر می‌خواهید وضوح فورکی (۴K) را تجربه کنید این میزان افزایش پیدا می‌کند و به حداقل هشت تا ده گیگابایت حافظه‌ویدئویی می‌رسد.

بهترین برند برای خرید بهترین کارت‌ گرافیک گیمینگ کدام‌ است؟

از بهترین برندهای کارت‌ گرافیک گیمینگ می‌توان به ایسوس (ASUS)، زوتک (Zotac)، ام‌اس‌آی (MSI)، گیگابایت (GigaByte) و… اشاره کرد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.