راز تکامل فیل مرغ کشف شد

محققان طی مطالعات جدید خود موفق به رمزگشایی از نوعی جانور منقرض شده بسیار عجیب به نام فیل مرغ شدند که در ماداگاسکار زندگی می کرده و منقرض شده است.

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل دی ان ای پوسته های فسیلی تخم فیل مرغ با قدمت بیش از هزار سال، بینش جدیدی در مورد این پرنده منقرض شده ارائه می کند. این یافته ها درک ما را از روند تکامل و توزیع فیل مرغ در جزیره ماداگاسکار بهبود بخشیده و نشان می دهد که ممکن است یک اصل و نسب ناشناخته قبلی از این پرنده وجود داشته باشد.

فیل مرغ یک پرنده بزرگ و فاقد قابلیت پرواز بود که روند انقراضش حدود ۱۰۰۰ سال پیش با ورود انسان به ماداگاسکار شروع شد. استخوان های محدود موجود حاکی از وجود چهار گونه فیل مرغ است، اما تاریخچه تکاملی این جانور عجیب نامشخص است. تجزیه و تحلیل دی ان ای باستانی حفظ شده در پوسته تخم این پرنده منبع اطلاعاتی امیدوارکننده ای محسوب می شود که بواند دیرینه شناسان را در مورد روند تکاملی این موجودات آگاه کند.

در شرایطی که فسیل های اسکلتی فیل مرغ ها محدود هستند، پوسته تخم این پرنده یک منبع اطلاعاتی ارزشمند محسوب می شود. به عنوان مثال، در تحقیقات قبلی، چنین تجزیه و تحلیل هایی از ارتباط فیل مرغ و پرنده ای موسوم به کیوی حمایت می کند.

طی این پژوهش، دکتر آلیشیا گریلی و همکارانش ۹۶۰ تکه پوسته تخم فیل مرغ را که در ۲۹۱ سایت در سراسر ماداگاسکار یافت شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. پوسته ‌های فوق بین ۶۱۹۰ تا ۱۲۹۰ سال سن داشتند که مطابق با زمان زندگی این پرندگان در این منطقه بود. با اندازه‌ گیری ضخامت پوسته‌ های این تخم ها، نویسندگان تخمین زدند که وزن آن ها بین ۰.۸۶ تا ۱۰.۴۷ کیلوگرم و اندازه پرندگانی که آنها را گذاشته ‌اند بین ۴۱ تا هزار کیلوگرم است. به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل دی ان ای موجود در ساختار پوسته های فوق نیز نشان داد که فیل مرغ ها در جنوب ماداگاسکار دارای تنوع ژنتیکی پایینی هستند و گونه های کمتری نسبت به فسیل های اسکلت تخمین زده می شود.

به گزارش سیناپرس، با این حال، نویسندگان احتمال وجود دودمان ناشناخته قبلی از فیل مرغ در شمال ماداگاسکار را پیشنهاد می‌ کنند که هنوز هیچ اسکلتی از آن پیدا نشده است.این یافته ها نشان می دهد:چگونه پوسته تخم این پرندگان می تواند اطلاعات مهمی را حفظ کرده و پیچیدگی تکاملی فیل مرغ ها را نشان دهد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: natureasia

نوشته راز تکامل فیل مرغ کشف شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.