رئیس سازمان جهانی بهداشت در خواست کرد؛پکن اطلاعات بیشتری درباره منشا کووید-۱۹ ارائه دهد

رئیس سازمان جهانی بهداشت از پکن خواست اطلاعات بیشتری را درباره منشا کووید-۱۹ ارائه دهد و برای اعزام تیم دوم برای تحقیقات در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش سیناپرس، فایننشال تایمز نوشت: درخواست رئیس سازمان جهانی بهداشت از پکن در حالی مطرح شده که منشا این بیماری همه گیر تقریبا با گذشت چهار سال از گزارش اولین موارد شیوع آن در شهر ووهان چین، همچنان نامشخص است.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت: ما از چین می خواهیم اجازه دسترسی کامل دهد و از کشورها می خواهیم با مطرح کردن این موضوع در نشست های دوجانبه خود از چین بخواهند، همکاری کند.

وی افزود: ما تاکنون به طور مکتوب (از چین) درخواست کرده ایم اطلاعات لازم را به ما ارائه دهند… همچنین آماده هستیم در صورت ارائه مجوز، تیمی را به این کشور اعزام کنیم.
اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی مطرح می شود که مقامات بهداشتی جهان پس از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، واکسن ها را به روز می کنند. هر چند دانشمندان موافق هستند که جهان دیگر در مرحله حاد بیماری همه گیر نیست، اما سازمان بهداشت جهانی گفته است که کشورها باید نظارت بر نوع جهش یافته ویروس موسوم به BA.۲.۸۶ و سایر زیرشاخه های اومیکرون را افزایش دهند.

رهبران جهان این هفته در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار درباره آمادگی برای مقابله با این همه گیری در نشست هایی با حضور مقامات بلندپایه مذاکره خواهند کرد.

آدهانوم به فایننشال تایمز گفت که در ژانویه (دی/ بهمن) سال ۲۰۲۰ به پکن سفر کرد تا شی جین پینگ رئیس جمهوری چین را متقاعد کند اجازه دهد تیمی از کارشناسان سازمان متبوعش به ریاست بروس آیلوارد (Bruce Aylward) مشاور ارشد این سازمان به این کشور سفر کنند.

دو نظریه درباره منشا کرونا وجود دارد: یکی انتقال از دام به انسان از طریق بازار مواد غذایی ووهان یا سرایت آن در نتیجه نشت تصادفی از آزمایشگاه ویروس شناسی این شهر، اما هنوز توافق علمی بر سر منشا این ویروس وجود ندارد و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته است «همه گزینه ها روی میز است».

سازمان جهانی بهداشت متهم است که در مقابل واکنش کُند اولیه چین بسیار ملایم برخورد کرده است و منتقدان می گویند این مساله باعث شد انتقال ویروس به خارج از مرزهای چین با سرعت بیشتری انجام شود. آدهانوم با رد این ادعا گفته است سازمان متبوعش ابتدا برای محدود کردن انتقال ویروس با چین همکاری کرد اما بعد به دلیل منع ورود هیاتی از این سازمان برای بررسی موثرتر خاستگاه کووید علنا از پکن انتقاد کرد.
سازمان جهانی بهداشت اولین مأموریت اصلی خود را برای تحقیقات درباره منشا کرونا در اوایل سال ۲۰۲۱ در چین انجام داد، اما با گزارشی غیرقطعی و بسیار انتقادآمیز از این کشور بازگشت و فقدان همکاری پکن را در این زمینه مقصر دانست.

به گفته مدیر کل این سازمان، «درباره بررسی مبدا این ویروس، از آنجایی که مقامات چین دسترسی کاملی به ما نمی دهند، ما ابتدا بحث ها را به صورت خصوصی آغاز کردیم و پس از آن که آنها از همکاری امتناع کردند، آن را علنی کردیم».

آدهانوم افزود: همه گیری از همان ابتدا به موضوعی سیاسی تبدیل شد. در اواسط سال ۲۰۲۰ دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا به طور موقت بودجه سازمان جهانی را قطع کرد و همزمان با افزایش تحقیقات درباره شیوع این بیماری تهدید کرد کشورش را از این سازمان خارج می کند. چنین اقداماتی نیاز به «همبستگی جهانی» برای مدیریت این بحران بهداشت عمومی را دشوار کرد.
فایننشال تایمز در پایان نوشت: در حالی که هنوز هیچ پاسخی برای «همه افرادی که برای این همه‌گیری هزینه کرده‌اند» وجود ندارد، به گفته مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، بحران کرونا باعث شده بسیاری از دولت‌ها به ارزش افزایش انعطاف‌پذیری سیستم‌های بهداشتی خود پی ببرند.

آدهانوم در این زمینه اظهار داشت: در بسیاری از کشورها، سلامت به عنوان محور توسعه در نظر گرفته نمی شود و مخارج برای سلامتی در واقع به عنوان هزینه تلفی می شود. اکنون [بعد از همه‌گیری] من فکر می‌کنم مردم شروع به درک این موضوع کرده‌اند که در واقع این یک سرمایه‌گذاری است که می‌تواند از وقوع همه‌گیری جلوگیری کند.

نوشته

رئیس سازمان جهانی بهداشت در خواست کرد؛

پکن اطلاعات بیشتری درباره منشا کووید-۱۹ ارائه دهد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.