رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل عنوان کرد:کشاورزان از سوزاندن بقایای گیاهی پرهیز کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان منطقه توصیه کرد که از سوزاندن و آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از مزارع خودداری نمایند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، نادر تقی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ۱۸ تیر در جمع خبرنگاران گفت: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد غذایی خاک، افزایش شوری خاک زراعی، آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و موجب آسیب شدید به مواد مغذی خاک می شود که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص مضرات سوزاندن کاه و کلش مزارع افزود: سوزاندن کاه و کلش موجودات زنده و مفید خاک را از بین برده و خاک زراعی را فشرده و سفت می کند و مواد آلی خاک را از بین می برد و لطمات جبران ناپذیری به خاک های کشاورزی وارد می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: کشاورزان به جای این اقدام غیر علمی و غلط و برای سریعتر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز می‌توانند از سموم مناسب، تناوب زراعی و خاکورزی حفاظتی را جایگزین کرد.

تقی زاده گفت: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصولاتی مثل گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی به مردم و دوستداران محیط زیست توصیه کرد در صورت مشاهده این اعمال غیر قانونی جهاد کشاورزی را در جریان امر قرار دهند.

تقی زاده در پایان تاکید کرد: از کشاورزان خواست برای حفظ بقایای منطقه گیاهی از آتش کاه و کلش بعد از برداشت محصول از سطح مزارع خودداری کنند.

نوشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل عنوان کرد:

کشاورزان از سوزاندن بقایای گیاهی پرهیز کنند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.