رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی خبرداد؛طراحی نیروگاه خورشیدی قابل حمل ویژه عشایر

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی از ایجاد آزمایشگاهی مرجع در حوزه فناوری انرژی های نو و تجدیدپذیر  خبر داد و گفت: در حال حاضر نیروگاه های خورشیدی قابل حملی ویژه عشایر طراحی و راه اندازی کرده ایم که هزینه ساخت آنها یک سوم نمونه های مشابه خارجی است. پیش بینی می شود اگر ۳۰ درصد جمعیت عشایر مجهز به این نیروگاه ها شوند، حداقل ۲۸ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری کنیم.

علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت این سازمان در بحث فناوری های انرژی های نو و تجدیدپذیر به سیناپرس گفت: مساله انرژی همواره به عنوانی یکی از چالش های اساسی کشورهای جهان از جمله ایران محسوب می شود. سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی با علم به این موضوع، در سال های گذشته به صورت جدی به موضوع فناوری انرژی های نو و تجدید پذیر ورود پیدا کرده و به عنوان نخستین مرکز در حوزه انرژی های هیبریدی (بادی و خورشیدی) در نواحی مختلف کشور اقداماتی پیرامون طراحی، ساخت و راه اندازی نیروگاه های هیبریدی انجام داده است.

وی اظهارداشت: طی چند سال اخیر نیز با ورود جدی به این حوزه و درک شرایط اقشار مختلف جامعه، اقدام به طراحی نیروگاه خورشیدی قابل حمل ویژه عشایر مناطق مختلف کشور با توان تولید برق ۵ تا ۱۰۰ وات کرده است. همچنین با عقد قرارداد با امور عشایر و سایر دستگاه های مختلف کشور اقداماتی پیرامون ساخت بیش از ۱۲۰۰ دستگاه از این نیروگاه انجام داده است.

فاتحی فر، افزود: هزینه ساخت هر دستگاه نیروگاه قابل حمل برای عشایر کشور به طور متوسط حدود یک سوم مشابه خارجی است. اگر ۳۰ درصد از جمعیت ۲۰۰ خانوار کوچنده (حدود ۱.۷ میلیون نفر) را مجهز به نیروگاه خورشیدی قابل حمل کنیم، ۲۸ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.

 وی به برنامه های آتی این سازمان اشاره کرد و در پایان به سیناپرس گفت: مهمترین برنامه توسعه سازمان در آینده ایجاد آزمایشگاه مرجع در استان در حوزه فناوری انرژی های نو و تجدید پذیر با همکاری دانشگاه سهند است. از آنجا که آزمایشگاه جامع در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر درکشور وجود ندارد و تمامی امور مربوط به این حوزه به صورت موردی در شرکت های مختلف در پایتخت انجام می شود بنابراین سازمان کارهای مقدماتی را در این حوزه شروع کرده و در صورت تامین اعتبار و اخذ مجوزهای لازم نسبت به ایجاد آزمایشگاه مرجع در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر در استان اقدام خواهد کرد.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی خبرداد؛

طراحی نیروگاه خورشیدی قابل حمل ویژه عشایر اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.