دیپ‌فیک باعث ایجاد خاطرات نادرست می شود

یافته های یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد: بازسازی‌های فیلم‌هایی که با استفاده از فناوری دیپ‌فیک ساخته شده‌اند، بینندگان را وادار می ‌کنند که فیلم‌ها را به اشتباه به خاطر بسپارند و در برخی موارد آن‌ها را بهتر از فیلم اصلی بدانند. محققان همچنین دریافتند که خاطرات کاذب را می توان با ابزارهای فنی ایجاد کرد.

به گزارش سیناپرس، دیپ‌فیک‌ها از هوش مصنوعی برای ایجاد تصاویر، صدا و ویدیوی قانع‌کننده استفاده کرده و معمولاً چهره یا صدای یک نفر را به جای دیگری تغییر می ‌دهند. این فناوری را می توان نسخه قرن بیست و یکمی فتوشاپ در نظر گرفت.

این فناوری می ‌تواند مردگان را زنده کند، به شما اجازه می ‌دهد با نقاش سوررئالیست سالوادور دالی سلفی بگیرید، یا به معنای واقعی کلمه کلمات را در دهان شخص دیگری قرار دهید.

فناوری دیپ فیک پیشرفت کرده و در دسترس تر است، به این معنی که ساخت دیپ فیک آسان تر است و رایج تر می شود. اما واقعاً دیپ فیک ها چقدر قانع کننده هستند؟ مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کالج کورک ایرلند، و مرکز تحقیقاتی نرم‌افزار بنیاد علمی ایرلند انجام شد، با بررسی اینکه آیا دیپ‌فیک‌ها می‌توانند خاطرات و باورهای ما را تحریف کنند، به این سوال پاسخ داده‌ اند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک نظرسنجی آنلاین را تکمیل کنند که در آن کلیپ هایی از بازسازی فیلم واقعی و عمیق به آنها نشان داده شد و از آنها خواسته شد نظر خود را بیان کنند. در برخی موارد، به شرکت‌کنندگان به‌جای تماشای دیپ‌فیک‌ها، توضیحات متنی از بازسازی‌ها داده شد.

محققان دریافتند: شرکت‌کنندگان به آسانی خاطرات نادرستی از بازسازی‌های دیپ‌فیک ایجاد کرده و به طور متوسط ۴۹ درصد معتقد بودند که بازسازی ها واقعی هستند. بسیاری همچنین گزارش دادند که دیپ فیک بهتر از نسخه اصلی بود.

جالب اینجاست که میزان تولید حافظه کاذب از توضیحات متن نیز به طور مشابه بالا بود که نشان می ‌دهد فناوری دیپ‌فیک ممکن است قدرتمندتر از سایر ابزارها در تحریف حافظه نباشد.

محققان می ‌گویند: در حالی که دیپ‌فیک‌ها به دلایل زیادی نگرانی عمیقی ایجاد می کنند، مطالعه کنونی نشان می‌ دهد که در تحریف خاطرات گذشته ما قدرت منحصر به فردی ندارند. اگرچه دیپ‌فیک‌ها باعث می ‌شود افراد با سرعت بسیار بالایی خاطرات نادرست ایجاد کنند، اما با استفاده از یک متن ساده نیز به همان جلوه‌ها دست یافتیم. در اصل، این مطالعه نشان می ‌دهد که ما برای تحریف حافظه نیازی به پیشرفت‌های فنی نداریم و می‌ توانیم آن را به راحتی و به طور مؤثر با استفاده از ابزارهای غیر فنی انجام دهیم.

به گزارش سیناپرس، با این وجود، محققان می‌ گویند که یافته‌های آن‌ها نشان‌ دهنده گام مهمی در تعیین خطرات پایه تحریف حافظه در نتیجه قرار گرفتن در معرض دیپ فیک است و می‌ تواند به طراحی و مقررات آینده فناوری دیپ‌فیک در صنعت فیلم کمک کند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی PLOS One منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

نوشته دیپ‌فیک باعث ایجاد خاطرات نادرست می شود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.