دلیل دریافت کد ملی در زمان خرید گوشی چیست؟

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران اعلام کرد دریافت کد ملی برای کالاهای دارای کد رهگیری باید از طریق سامانه جامع تجارت صورت گیرد و ربطی به مالیات ندارد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های داخلی، اخیراً افرادی که برای خرید موبایل به بازار مراجعه کرده بودند، با موضوعی مواجه شدند که در نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ باید هنگام خرید کالا کد ملی خود را اعلام نمایند. از سوی دیگر، مغازه‌داران به خریداران اعلام کرده بودند در ازای اعلام کد ملی باید مالیات پرداخت کنند. اما آن‌ها برای عبور از این مسئله می‌توانند گوشی همراه را از فروشنده با قیمتی گران‌تر خریداری نمایند. این موضوع از سوی کارشناسان نوعی سوءاستفاده از مصرف کننده تلقی می‌شود.

«محمد رضا رمضان» اعلام کرد مصرف کننده آخرین حلقه زنجیره است و هیچ هزینه‌ای بابت مالیات پرداخت نمی‌کند. او اظهار کرد قانونی بیش از یک سال در ایران مقرر شده که کد ملی خریدار باید هنگام خرید گوشی، لپ تاپ، تلویزیون و غیره دریافت شود. بنابراین، روی بخشی از کالاهای الکترونیکی دارای کد رهگیری است و آن کد باید در سامانه جامع تجارت در طی فرایند فروش آن به بنکدار خرده‌فروش مشخص باشد.

دریافت کد ملی در زمان خرید گوشی

چه زمانی عمل فروشنده در فرایند دریافت کد ملی در زمان خرید گوشی تخلف محسوب می‌شود؟

«رمضان» تاکید کرد بخش رسیدگی به کد رهگیری گوشی در طرح افق (استانداردسازی فاکتور و قیمت کالا) پیش بینی شده است. به عنوان نمونه، واردکننده تعداد و قیمت موبایل‌های وارد شده و قیمت فروش به بنکدار را اعلام می‌کند. سپس قیمت فروش به مصرف کننده مشخص می‌شود. «رمضان» در ادامه افزود افرادی که کار واردات موبایل را انجام می‌دهند، آن وسیله الکترونیکی باید را به مغازه‌داران دارای جواز کسب عرضه کنند. مغازه‌دار هم هنگام فروش به مصرف کننده باید کد ملی را دریافت نماید.

در صورتی که فردی چنین اقدامی را انجام ندهد، کد ملی صوری ثبت می‌کند. درصورتی که مغازه‌دار کد ملی خریدار را دریافت نکند و به جای آن طلب پول بیشتری باشد، این عمل تخلف محسوب می‌شود. در صورت مشاهده چنین رفتاری، مصرف کننده می‌تواند به اتحادیه شکایت کند. بر اساس شکایت وارد شده، قیمت در سایت‌ شرکت‌های واردکننده بررسی خواهد شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.