دعا نویسی و خرافات حیات وحش ایران را در معرض خطر قرار داده است

دعا نویسی و خرافات حیات وحش ایران را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایلنا، جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست کشور از شهروندان تقاضا کرده به سوداگرانی که تحت عنوان رمال یا فالگیر اجزای بدن حیوانات را می‌فروشند، اعتماد نکنند چراکه این افراد به دنبال پول درآوردن از هر راه ممکن هستند و یا خودشان به کشتار حیات وحش دست می‌زنند و یا برای این کار با شکارچیان غیرمجاز همکاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نخستین باتری یون آلومینیومی غیرسمی جهان ساخته شد؛ گامی جدید برای حفظ محیط زیست

نابودی حیات وحش ایران با دعا نویسی و خرافات

حتما شنیده اید که طرف مهره مار دارد؛ گفته می شود در زمان‌های قدیم در قبیله عذره که از طوایف اعراب بوده مردی به نام خرافه زندگی می‌کرد، این مرد مدتی ناپدید می‌شود و وقتی که دوباره به میان قبیله‌اش برمی‌گردد داستان‌های عجیب و غریبی نقل می‌کند به طوری که همه فکر می‌کنند او دیوانه و جن‌زده شده است. مردم که داستان‌های خرافه را باور نداشتند وقتی او چیزی را تعریف می‌کرد می‌گفتند: “‌ این از گفته‌های خرافه است و این گفتاری بانمک، اما دروغ است”، و این‌چنین بود که به هر سخن دروغ و غیرقابل باوری سخن خرافه گفته شد.

دعا نویسی و خرافات هم حیات وحش ایران را در معرض خطر قرار داده است

دعا نویسی و خرافات هم حیات وحش ایران را در معرض خطر قرار داده است

بررسی آثار به جا مانده از گذشتگان نشان می دهد که خرافات در بیشتر دوره‌های تاریخی وجود داشته و جزئی از رفتارهای فرهنگی، اجتماعی و فردی بوده است، در حال حاضر هم با این که علم پیشرفت‌های باور نکردنی داشته است، اما همچنان خرافات ریشه‌کن نشده و در بین افراد و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد، در مجموع خرافات (Superstition) به معنی عادت‌ها و باورهای غلط و بی‌اساسی است که مبنای عقلی و علمی ندارد و با موازین دینی هم سازگار نیست اما عده ای چنان بر آن باور دارند که گویی با جانشان عجین شده است و همین مساله بازار رمالان و دعانویسان را داغ کرده است.

خشک کردن آلت تناسلی کفتار و فروش آن با قیمت بالا برای تحکیم روابط زناشویی، فروش گوشت خرس برای افزایش قوای جنسی مردانه، فروش هدهد خشک برای افزایش روزی و یا فروش مهره مار برای بالابردن جذابیت از جمله مواردی است که سوداگران به دلیل باورهای خرافی از آن بهره می‌برند.

رمال‌ها و دعانویسان با کمک شکارچیان غیر مجاز اجزای بدن حیواناتی از گونه‌های حیات وحش نظیر گرگ، روباه، شغال، کفتار و یا خرس را با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند و حتی عده‌ای در فضای مجازی اقدام به تبلیغ اینکار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا شما به دعا نویسی و خرافاتی از این دست باور دارید؟ نظر شما درباره تهدید اینگونه اعتقادات برای محیط زیست و حیات وحش ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.