در رویداد هوش مصنوعی، محصول و اختراع مطرح شد؛ برای مهاجرت، اختراع ثبت نکنید

رویداد هما، (هوش مصنوعی، محصول و اختراع) در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ به میزبانی Research Innovation Teams (RIT) و مجموعه فیلاگر برگزار شد.

هدف از برگزاری رویداد ایجاد یک پل بین دنیای هوش مصنوعی و اختراعات بود. در این رویداد اشاره شد که هوش مصنوعی می‌تواند در شکل‌های مختلف خودش را به‌عنوان یک محصول نشان دهد و به واسطه محصول بودن به‌عنوان یک اختراع ثبت شود.

استقبال بی‌نظیری از رویداد هما شد و بیش از ۳۰۰ نفر برای شرکت در این رویداد حضور به‌هم رسانده بودند و علاوه بر افرادی که در سالن حضور داشتند، ۲۵۰۰ نفر نیز به صورت آنلاین مشاهده‌گر این برنامه بودند. همچنین میهمانان ویژه‌ای از پزشکان، متخصصان گوش، حلق و بینی، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و … در این برنامه حضور داشتند.

رویداد هما، شاهد حضور سخنرانان حرفه‌ای و با تجربه از فدراسیون بین‌المللی مخترعین در ژنو سوییس و مجموعه‌هایی معتبر همچون دیجی‌کالا، فیلیمو، و کافه بازار بود، که با ارائه تجربیات و دانش خود در زمینه‌های مختلفی چون اختراعات برجسته و نقش بی‌بدیل هوش مصنوعی در توسعه محصولات، مخاطبان را با دنیای جدیدتری آشنا کردند.

در ابتدا پس از صحبت‌های اولیه مجری برنامه و پخش یک ویدیو الهام‌بخش و تأثیرگذار، جناب آقای معین کافی، مدیر محصول ارشد کافه بازار، به‌عنوان اولین سخنران صحبت‌های خود را آغاز کردند. جناب آقای کافی در ارتباط با اهمیت هوش مصنوعی در زندگی روزمره و تفاوت اصلی آن با انسان در حفاظت اطلاعات سخن گفتند. همچنین اشاره کردند که تعداد سرچ‌های مردم روزانه به‌صورت نمایی رو به رشد است.

در ادامه برنامه، جناب آقای مسعود کاویانی، دانشمند ارشد داده در فیلیمو/ آپارات و کمپانی زیبراکت آلمان، به عنوان دومین سخنران از اهمیت دانش زبان برنامه‌نویسی و تشکیل تیم در بحث هوش مصنوعی موارد مهمی را بیان کردند.

و به عنوان سومین و آخرین سخنران، جناب آقای مسعود شفقی، مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی استراتژیک فدراسیون بین‌المللی مخترعین در ژنو سوئیس، با رویکردی متفاوت به صحبت درباره فرآیند هوش مصنوعی و اختراعات پرداختند.

در ابتدا ایشان آمارهایی را که توسط موتورهای پایش ایرانی درباره تعدادبار جستجوی هوش مصنوعی، محصول و اختراع انجام شده بود را بیان کردند و طبق آمار منتشر شده، ۹۶۱۰۰۰ بار کلمه “هوش مصنوعی” ، ۳.۳۶۰.۰۰۰ بار کلمه “محصول” و ۱۷۲۰۰۰ بار کلمه “اختراع” به شکل‌های مختلف در فضاهایی همچون شبکه‌های مجازی، روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و … به کار رفته است.

در رویداد هوش مصنوعی، محصول و اختراع مطرح شد؛ برای مهاجرت، اختراع ثبت نکنید

در رویداد هوش مصنوعی، محصول و اختراع مطرح شد؛ برای مهاجرت، اختراع ثبت نکنید

دکتر شفقی باتوجه به فرآیند کاریشان در حوزه اختراعات، آماری را از سازمان جهانی وایپو (WIPO-World Intellectual Property Organization) مطرح کردند که طبق این آمار که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است، ۳.۵ میلیون PCT در سال ۲۰۲۳ منتشر و ثبت شده است.

نکته حائز اهمیتی که ایشان بیان کردند که منجر به تعجب حاضرین گشت این بود که “برای مهاجرت، اختراع ثبت نکنید”. بر اساس نظر دکتر شفقی، زمانی افراد باید به سمت فرآیند اختراع بروند که حضور در این علم و صنعت را درک کرده باشند و تصمیم داشته باشند با هدف ایده‌پردازی، حل مشکل و ساخت محصولی که مشکلی را حل کند، در این راستا قدم بردارند و با توجه به دیدگاه همیشگی ایشان مخترع بودن فقط صرفاّ ثبت اختراع نیست و پارامترهای زیادی مانند شخصیت برای مخترع نامیدن اشخاص اهمیت دارد.

رویداد هُما با تدوین دقیق و هوشمندانه که با میزبانی مجموعه RIT و فیلاگر بود، شامل پنل گفت‌وگو با موضوعاتی از قبیل تازه‌ترین تکنولوژی‌ها در حوزه هوش مصنوعی و ارتباط آن با تولید محصولات، نقش این نوآوری‌ها در تحول صنایع مختلف و آینده پر رمز و راز آن بود. متخصصان و کارشناسان با تجربه در پنل نظرات، تحلیل‌ها و راهکارهای خود را با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشتند و به سوالات متداولی که در چارچوب برنامه قرار داشت، پاسخ‌های دقیق و حرفه‌ای را ارائه کردند.

رویداد هوش مصنوعی، محصول و اختراع (هُما) با جلب نظر فعالان حوزه هوش مصنوعی، فناوری و علاقمندان به نوآوری و پیشرفت، به عنوان یک فرصت منحصربه‌فرد برای تبادل اطلاعات، ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای و تحول در عرصه فناوری کشور مطرح شد. این رویداد گامی مهم در جهت ترویج و گسترش دانش فنی و فناوری، بویژه در زمینه‌ هوش مصنوعی، محصول و اختراع محسوب می‌شود.

/

پایان رپورتاژ

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.