در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب عنوان شدپیشنهاد نخبه ایرانی برای کاهش آلاینده‌ها

محقق پسادکتری محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در خصوص مهمترین آلاینده هوا یعنی ذرات معلق ریز مقادیر کنونی سالانه این آلاینده بیش از ۶ برابر مقادیر رهنمودهای بین‌المللی است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که سالانه در کل کشور حدود ۵۰ هزار مرگ زودرس منتسب به آلودگی هوا وجود دارد که این میزان معادل ۱۲درصد از کل موارد مرگ در ایران است و خسارات اقتصادی مستقیم آلودگی هوا در کشور سالانه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش سیناپرس، مریم زارع پسا دکترای مهندسی عمران_ محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف در دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره)، به بیان وضعیت آلودگی هوا پرداخت و با بیان اینکه آلودگی هوا در کشور ما نیز همانند سایر کشورها وجود دارد،‌ گفت: ولی نکته نگران کننده این است که روند وضعیت مهمترین آلاینده‌های هوا در کشور افزایشی بوده، در حالی که در کشورهای دیگر با وضعیت اقتصادی مشابه ما، روند تغییرات کاهشی دارند.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا امنیت نسل‌ها و آینده کشورمان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: باید توجه داشت صرف هر هزینه در بهبود کیفیت هوا چندین برابر آورده اقتصادی از محل صرفه‌جویی هزینه‌های درمان در پی دارد، ولی از سوی دیگر خروجی مطالعات متخصصین مراکز علمی و دانشگاهی عموما در حد مقالات ISI و گزارش‌های بین‌المللی و داخلی باقی می‌ماند و اغلب بدون اینکه مدیران و مسؤولان اجرایی کشور از آنها مطلع شوند، در آرشیو پر ازدحام مقالات و گزارش‌ها خاک می‌خورند.

زارع با بیان اینکه در خصوص مهمترین آلاینده هوا یعنی ذرات معلق ریز مقادیر کنونی سالانه این آلاینده بیش از ۶ برابر مقادیر رهنمودهای بین‌المللی است، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که سالانه در کل کشور حدود ۵۰ هزار مرگ زودرس منتسب به آلودگی هوا وجود دارد که این میزان معادل ۱۲ درصد از کل موارد مرگ در ایران است و خسارات اقتصادی مستقیم آلودگی هوا در کشور سالانه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا معادل ۱۲درصد کل موارد مرگ و میر/پیشنهاداتی برای کاهش آلاینده‌ها

این محقق دکترای مهندسی عمران محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: در اسناد بالادستی کشور و حتی احکام شریعت بر لزوم حفظ محیط زیست و برخورداری از هوای پاک تاکید شده است. حضرت آقا نیز در ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت به کرات به موضوع آلودگی هوا اشاره داشته‌اند، ولی با گذشت حدود ۲۵ سال و تاکید بر اهمیت موضوع در ۵ برنامه توسعه کیفیت هوای کلانشهرها هیچ‌گاه در حد استانداردهای ملی قرار نگرفته است؛ از این رو پیش از طرح راهکارهای نوین می‌بایست آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته انجام شود.

وی اضافه کرد: البته نباید فراموش کرد که در طول ۳دهه گذشته به همت متخصصان داخلی و توسعه تکنولوژی در دنیا در رابطه با کاهش آلاینده‌های گوگردی و کربنی به موفقیت قابل تقدیری رسیده‌ایم.

زارع خاطر نشان کرد: من تصور می‌کنم رفع مشکلات آلودگی هوا آنی نیست، وضعیت کیفیت هوا به نوعی شاخص مدیریت کلان و توسعه پایدار است و با عنایت به این‌که هر لحظه توسط همه افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، راهی برای پنهان کردن آن وجود ندارد. شاید بتوان گفت مدیریت این مساله راهی برای افزایش اعتماد مردم به مدیریت اجرایی کشور است.

وی گفت: بر اساس تجارب موفق راه حل تک بعدی برای مساله چند بعدی جواب نمی‌دهد و تلاش برای کاهش آلایندگی در مبدأ می‌بایست در اولویت قرار گیرد. در این خصوص بررسی و پیگیری اقدامات ذیل پیشنهاد می‌شود:

  •  اولویت بندی برنامه‌ها و اقدامات کاهش آلودگی هوا با توجه به شرایط اقتصادی کشور و روش هزینه اثربخشی
  • تعیین شاخص کمی برای اقدامات به جهت سهولت در رصد و پایش آنها
  • ضرورت توجه به تجارب موفق جهانی و توجه به نقش همکاری‌های جهانی در حل مشکل آلودگی هوا مانند همکاری بین‌المللی با همسایگان جهت کنترل منابع انتشار گرد و غبار
  • توجه جدی به همکاری بین سازمانی و استفاده از نظرات دانشگاهی فارغ از نگاه‌های سیاسی
  • ارتقای فرهنگ و آموزش همگانی در زمینه الگوی مصرف و حمایت طلبی عموم مردم در زمینه کاهش آلودگی هوا
  • نظارت جدی همراه با ارائه راهکارهای عملی به صنایع به‌ویژه صنایع خودروسازی و توانمندسازی بدنه کارشناسی.

نوشته

در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب عنوان شد

پیشنهاد نخبه ایرانی برای کاهش آلاینده‌ها اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.