در آینده خانه های هوشمند به کجا می‌رسند؟!

استفاده از تکنولوژی موجب ساخت خانه های هوشمند شده که زندگی را برای ساکنان آن بسیار آسان کرده‌ است. BMS یا همان Building Management system که در ایران به آن مدیریت هوشمند ساختمان گفته می‌شود، تکنولوژی‌ای است که با به‌کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مختلف، می‌توان به امکاناتی نظیر کنترل تجهیزات الکترونیکی، سیستم سرمایش، گرمایش و … دسترسی داشت. در ادامه قصد داریم توضیحاتی درمورد این موضوع جذاب به شما ارائه دهیم.

اگر قصد دارید درمورد آموزش هوشمندسازی ساختمان اطلاعات بیشتری به‌دست آورید، کافی است به سایت کافه آموزشگاه مراجعه کرده و مطالب منتشرشده توسط متخصصان خبره را بادقت بررسی کنید.

تعریف مدیریت هوشمند ساختمان

به‌احتمال فراوان خانه های هوشمندی را مشاهده کرده‌اید که ساکنان آن با استفاده از تلفن‌های‌هوشمند، می‌توانند کارهای مختلفی مثل روشن‌کردن لامپ‌ها، تغییر درجهٔ حرارت محیط و… را انجام دهند. درواقع سازندگان با نصب سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز، این امکان را فراهم می‌کنند تا افراد به‌راحتی قسمت‌های مختلف و حیاتی یک ساختمان را کنترل کنند. اهداف مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بررسی آینده خانه های هوشمندبررسی آینده خانه های هوشمندافزایش عمر مفید بنا و بهبود مصرف انرژی؛
  • ایجاد محیط امن و آرام برای ساکنان؛
  • کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی و تعمیر و نگه‌داری منزل؛
  • امکان کنترل و نظارت از راه دور بر بخش‌های مختلف خانه جهت اعمال تغییرات موردنظر؛

امکانات خانه های هوشمند

جالب است بدانید که هوشمند سازی ساختمان (BMS) را می‌توان باتوجه‌ به نظر افرادی که قصد اقامت در آن را دارند انجام داد و تغییرات مدنظر آن‌ها را در خانه اعمال کرد؛ اما به‌طورکلی برخی از امکانات به‌طور پیش‌فرض برای راحتی هرچه بیشتر ساکنان در نظر گرفته شده‌ است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کنترل روشنایی

کنترل روشنایی به‌وسیلهٔ ابزار هوشمند، یکی از امکانات پیش‌فرضی است که در تمام خانه های هوشمند برای راحتی ساکنان آن در نظر گرفته شده‌ است. به‌طورکلی دو روش برای انجام این کار وجود دارد: استفاده از کلیدهای لمسی یا رله‌های هوشمند که با کمک نرم‌افزارهای موبایلی می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. شما می‌توانید باتوجه‌ به سلیقه و نیاز خود، یکی از راه‌های گفته‌شده را انتخاب کنید.

  • کنترل تجهیزات الکترونیکی

در خانه های هوشمند می‌تواند هر وسیله‌ای که از جریان الکتریکی استفاده می‌کند را با استفاده از تجهیزاتی خاص به سیستم مرکزی متصل کرده و آن را کنترل کنید. این کار توسط رله‌ها انجام می‌شود که به دو شکل توکار و تابلویی قابل‌استفاده هستند.

  • نظارت بر سیستم سرمایش و گرمایش

یکی از دیگر امکاناتی که سیستم‌های هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهند، امکان نظرات و کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی منزل است. شما می‌توانید از رله‌ها و ترموستات‌های هوشمند استفاده کنید تا میزان دمای منزل را به‌طور خودکار برای شما تنظیم کنند. این کار موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

  • فراخوانی آسانسور

فراخوانی آسانسور امکان جذاب دیگری است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. برای این کار کافی است با شرکتی که کار تجهیز ساختمان را انجام داده تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید تا رله و سخت‌افزارهای موردنظر را نصب کنند. با انجام این کار شما می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از اپلیکیشن موبایلی که روی تلفن هوشمند خود نصب کرده‌اید، آسانسور را فراخوانی کنید.

  • بازکردن درها

دیگر لازم نیست برای باز کردن در، آیفون را چک کنید. شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزاری که روی موبایل خود نصب می‌کنید، تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین را بررسی کرده و با فشردن یک کلیک، درب را باز کنید. برای انجام این کار کافی است قفل‌های معمولی را با نوع الکترونیکی آن جایگزین کنید و با استفاده از رله، آن را به سیستم مرکزی خانه های هوشمند متصل کنید.

مزیت‌های خانه های هوشمند

هوشمند سازی ساختمان (BMS) مزیت‌های مختلفی دارد که در این بخش به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده و توضیحاتی درمورد هرکدام ارائه می‌دهیم:

  • افزایش ایمنی

یکی از مهم‌ترین اهداف سازندگان افزایش ایمنی پروژه‌هایی است که اجرا می‌کنند تا آسایش و آسودگی‌خاطر ساکنان را فراهم کنند. استفاده از سیستم‌های هوشمند به دلیل امکان کنترل و پایش لحظه‌به‌لحظهٔ بخش‌های مختلف ساختمان، این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت بروز مشکل، به‌سرعت آن را برطرف و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

مزایای خانه های هوشمندمزایای خانه های هوشمند

  • بهینه‌سازی مصرف انرژی

باتوجه‌به هزینه‌های بالای انرژی، استفادهٔ درست از آن به‌منظور افزایش بهره‌وری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین منظور در حال حاضر بسیاری از خانه‌ها از یک سیستم هوشمند برای کنترل بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. این کار به افراد اجازه می‌دهد تا با تعریف شرایط خاص یا با استفاده از اپلیکیشنی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته‌ است، تغییرات موردنظر خود را اعمال کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری کنند.

معایب هوشمندسازی خانه

در کنار تمام مزایای گفته‌شده، ساخت خانه های هوشمند معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • هزینهٔ زیاد

یکی از بزرگ‌ترین معایب این ساختمان‌ها، هزینهٔ بسیار بالای تجهیزاتی است که باید از آن‌ها استفاده شود. در بسیاری از موارد شما باید رله‌ها، دستگاه‌های کنترل‌کننده، ترموستات و… را تهیه کنید که موجب افزایش چند ده میلیون قیمت تمام‌شده می‌شود.

  • مشکل یادگیری نحوهٔ استفاده

شاید کارکردن با گوشی هوشمند و صادرکردن فرمان‌های مختلف برای شما بسیار آسان باشد. ولی بسیاری از افراد نمی‌توانند به‌خوبی با این ابزار کار کنند و ممکن است در استفاده از آن دچار مشکل شوند. حتی در برخی موارد صدور یک دستور اشتباه می‌تواند موجب ایجاد خطرات متعدد نظیر آتش‌سوزی یا اتلاف بیش از حد انرژی شود.

  • وابستگی به اینترنت

شما برای ارتباط با سیستم مرکزی در خانه هوشمند، به اینترنت نیاز دارید. اگر به هر دلیلی مشکلی در این زمینه به وجود آید، قادر به کنترل بخش‌های مختلف و ارسال فرمان موردنظر نیستید. پس سعی کنید از نت‌های مختلف استفاده کنید تا چالشی برای شما ایجاد نشود.

تجهیزات خانه های هوشمندتجهیزات خانه های هوشمند

جمع‌بندی

خانه های هوشمند امکانات متعددی را در اختیار ساکنان آن قرار می‌دهند، به همین دلیل است که در حال حاضر بسیاری از سازندگان برای آسایش هرچه بیشتر افراد و جلب نظر آن‌ها، تجهیزات موردنیاز برای هوشمند سازی را در ساختمان‌ها نصب می‌کنند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله، اطلاعاتی درمورد BMS، امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، مزایا و معایب آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم. اگر به مباحث خانه های هوشمند علاقه‌مند هستید، جهت کسب اطلاعات جامع‌تر می‌توانید به سایت آموزشی کافه آموزشگاه مراجعه نموده و در بخش بلاگ این سایت مطالب مرتبط با این موضوع را مطالعه نمائید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.