دردسر بزرگ اپل؛ دولت آمریکا از اپل شکایت کرد!

وزارت دادگستری آمریکا در یک دادخواست ضد انحصار گسترده علیه کمپانی اپل، این شرکت را به ایجاد انحصار غیرقانونی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کرد. این دادخواست خواستار تغییر بسیاری از رویه‌هایی است که اپل برای محدود کردن آیفون‌ها به کار می‌برد.

وزارت دادگستری به همراه دادستان‌های کل ۱۶ ایالت و ناحیه، اپل را متهم می‌کند که با افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان، کاربران را بیش از پیش به گوشی‌های خود وابسته کرده است. بر اساس این بیانیه، آن‌ها ادعا می‌کنند که اپل به صورت «گزینشی» محدودیت‌های قراردادی بر توسعه‌دهندگان اعمال می‌کند و دسترسی‌های حیاتی به بخش‌های مختلف گوشی را مسدود می‌کند تا از ظهور رقابت جلوگیری کند. وزارت دادگستری در بخشی از این شکایت‌نامه نوشته: «اپل از قدرت انحصاری خود برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان، ناشران، کسب‌وکارهای کوچک و بازرگانان و سایر گروه‌ها سوء‌استفاده می‌کند.»

اپل

دولت ایالات متحده ادعا می‌کند اپل از چند طریق غیرقانونی انحصار خود را حفظ کرده است:

  • مخالفت با سوپر اپ‌ها: این برنامه‌ها شامل طیف وسیعی از قابلیت‌ها هستند که می‌توانند با سهولت در جابه‌جایی کاربران آیفون به دستگاه‌های رقیب، باعث کاهش وابستگی آن‌ها به سیستم‌عامل iOS شوند.
  • ممانعت از سرویس‌های ابری استریمینگ: این سرویس‌ها، برای مثال در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی، به سخت‌افزار گران‌قیمت کمتری نیاز دارند و اپل مانع فعالیت آن‌ها می‌شود.
  • کاهش کیفیت پیام‌رسانی بین آیفون و پلتفرم‌های رقیب مانند اندروید: اپل با این کار سعی در محدود کردن کاربران خود به اکوسیستم خودش را دارد.
  • محدود کردن کارکرد ساعت‌های هوشمند جانبی با آیفون: این کار باعث وابستگی بیشتر کاربران اپل‌واچ به آیفون می‌شود و جابه‌جایی آن‌ها به سایر گوشی‌ها را دشوار می‌کند.
  • ممانعت از توسعه‌ی کیف‌پول‌های دیجیتال توسط شرکت‌های ثالث برای آیفون: این کیف‌پول‌ها از قابلیت پرداخت بدون تماس (tap-to-pay) برخوردار هستند و اپل مانع از ایجاد رقابت در این زمینه می‌شود.

برای سال‌های متمادی، شرکت اپل در مواجهه با تهدیدهای رقابتی، با وضع کردن مجموعه‌ای از قوانین و محدودیت‌های قراردادی، به خود این امکان را داده است که از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و سازندگان محتوا، هزینه‌های بیشتری دریافت کند و همچنین نوآوری‌های رقابتی از سوی فناوری‌های رقیب را مهار نماید. دادستان کل آمریکا همچنین از دادگاه درخواست کرده است تا هرگونه اقدامی که برای احیای رقابت ضروری است انجام شود.

سخنگوی اپل، فرد سینز، در بیانیه‌ای اعلام کرد این شکایت «موجودیت و اصولی که محصولات اپل را در بازارهای بسیار رقابتی متمایز می‌کند، تهدید می‌کند. در صورت موفقیت، این شکایت توانایی ما را در خلق فناوری که مردم از اپل انتظار دارند – جایی که سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات با هم ادغام می‌شوند – محدود می‌کند. همچنین، این شکایت یک رویه‌ی خطرناک ایجاد خواهد کرد و به دولت این قدرت را می‌دهد تا در طراحی فناوری مردم دخالت مستقیم داشته باشد. ما بر این باوریم که این شکایت از نظر حقایق و قوانین اشتباه است و با جدیت از خود دفاع خواهیم کرد.»

US sues Apple 3

برای سال‌ها، توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل iOS اپل از ماهیت بسته و اغلب مبهم این بازار شکایت کرده‌اند. از جمله معترض‌ترین شرکت‌ها، سرویس‌های اشتراکی پولی مانند اسپاتیفای هستند که اپل برای ارائه در پلتفرم خود، کارمزدی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از درآمد آن‌ها را دریافت می‌کند. علاوه بر این، اپل‌ اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را دارد که با برنامه‌های موجود در اپ‌استور آن رقابت می‌کند. اپ‌استور، تنها محلی است که اپل به دلایل امنیتی به کاربران اجازه دانلود برنامه می‌دهد. این رویه، بی‌اعتمادی بیشتری را در میان توسعه‌دهندگان در مورد عادلانه بودن رقابت در این بازار ایجاد کرده است.

بعد از تلاش‌های اتحادیه اروپا که منجر به کنار رفتن انحصار اپ استور در کشورهای اروپایی شد، حالا این شرکت در آمریکا هم با چالش‌های بسیار بزرگی روبرو شده است. به نظر می‌رسد اپل در آینده دیگر نمی‌تواند به لطف سیاست‌های انحصارطلبانه‌ی خود درآمدهای نجومی به دست آورد و دیر یا زود باید استراتژی خود را در این زمینه تغییر دهد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

۴۱,۸۹۹,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

منبع: The Verge

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.