درخواست حذف مقاله‌های داخلی و خارجی و پیش دفاع از پایان نامه‌های دانشجویان مقطع دکترای تخصصی phd دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور

2

مقام معظم رهبری

با اهدای سلام و تحیت؛

احتراما به استحضار مقام عالی می‌رساند: از مورخه ۱۳۹۹/۱۰ شرایط پیش‌دفاع مقطع دکتری‌ (و پذیرش مقاله) به‌طور ناگهانی و متغیر با سایر دانشگاه‌های عالی کشور، از غیرمتمرکز به متمرکز تغییر داده شده است. متأسفانه در این رابطه مشکلات عدیده‌ای متوجه کلیه دانشجویان گردیده، به‌نحوی که زندگی عادی، تحصیلی و اقتصادی آنان را به شدت متزلزل نموده است. در این رابطه مسئولین محترم دانشگاه و طراحان این مدل نه‌تنها به هیچ عنوان به عواقب طرح خود توجه ننموده‌اند، بلکه بازخورد و عواقب سوء این طرح را حتی تحلیل، بازنگری و اصلاح نکرده و نتایج زیان‌بار آن را تاکنون به‌طور شفاف و روشن به جامعه دانشگاهی ارائه ننموده‌اند.‌

در طی این مدت بر اساس ارزیابی‌های کیفی و کمی عملاً این طرح با شکست مواجه شده؛ به‌طوری که نزدیک به درصد بالایی رساله دانشجویان در پیش‌دفاع (علی‌رغم تأیید اولیه توسط استاد راهنما و مشاوره و داوران چه در پیش دفاع پروپوزال و چه روند یکساله نگارش رساله) منجر به عدم کفایت ناشی از رأی ناعادلانه داوران گردیده و تداوم این امر به لحاظ روحی و روانی مایه یأس و ناامیدی و سرخوردگی از ادامه روند ناکارآمدی و بن‌بست تحصیلی برای برخی دانشجویان مقطع دکتری فعلی شده است.

همچنین سطح علمی و روش تعلیمی اساتید برجسته و شایسته واحدهای دانشگاهی در تدوین، نظارت و تصویب پروپوزال‌های دانشجویان تحت نظارت خود برای ارجاع به مرحله پیش‌دفاع و دفاع به شدت دچار چالش و نامعتبر گردیده است و از طرفی شرایط پذیرش دو مقاله موجب شده تا بازار خرید و فروش مقاله به قیمتهای ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلیون ریال توسط دلالان گرم شود و بدون هیچ نظارت و مرجع رسیدگی کننده، هر مقاله در بازار سیاه بنام اساتید علمی کشور که افراد سودجو با سوءاستفاده جیب دانشجویان بدبخت را غارت می‌کنند که واقعاً دردمندی و تظلم آشکار به قشر مقطع دکتری است که با هزار تلاش و زحمت چه مادی و چه معنوی در طول ۴ الی ۶ سال بهترین دوران زندگی خود را به گذر از هفت خان شاهنامه‌وار روتین مقطع پر مشقت دکتری صرف کرده و به مرحله کفایت دفاع رسیده‌اند، می‌باشد. همه این مشقت‌ها و هزینه‌ها تنها صرف این مدل گردیده که تا کنون نسبت به اصلاح روند و شیوه ناقص دفاع متمرکز و شرط مقاله‌ها هیچ‌گونه اقدام مسئولانه‌ای انجام نداده و کماکان بر روند آن اصرار می‌ورزند.
لذا ما دانشجویان مقطع دکتری بنا بر دلایل ذیل تقاضای لغو طرح متمرکز پیش‌دفاع و حفظ اصول اولیه بر مبنای طرح پیش‌دفاع غیر‌متمرکز کمافی‌السابق در واحدهای دانشگاهی و حذف شرط پذیرش مقاله در نشریات داخلی و خارجی را داریم.

دلایل ناکارآمدی و شکست طرح متمرکز:
۱. طرح کارشناسی نشده و بازخورد علمی و عملی آن نه‌تنها مورد مطالعه و تأیید دانشگاه‌های مبدأ و اساتید قرار نگرفته، بلکه نتایج عملکردی ضعیف و ناکارآمدی آن به طور شفاف تاکنون به جامعه دانشگاهی ارائه نگردیده است.
۲. عدم تأثیر دفاعیات و توضیحات اساتید راهنما در ارزیابی نتایج مثبت و تأیید نهایی رساله دانشجویان.
۳. بی‌اعتبار نمودن ساختار، بنیاد و فرایند تأیید پروپوزال دانشجویان که بر اساس مصوبات هیئت‌های علمی واحدهای دانشگاهی و دانشگاه مرکز تأیید و پس از تألیف رساله پس از مدت یک سال توسط دانشجو و تأیید اساتید راهنما و مشاور به مرحله پیش‌دفاع ارجاع شده است.
۴. تضعیف و تنزل سطح علمی اساتید راهنما و مشاور واحدهای دانشگاهی با توجه به مسئولیت مستقیم هدایت تحصیلی دانشجویان دکتری.
۵. تضعیف و تنزل سطح علمی دانشجویان دکتری که تحت آموزش اساتید برجسته و شایسته راهنما و مشاور واحدهای دانشگاهی بوده‌اند و در طی یک سال تحقیق رساله که هر مرحله آن توأم با تأیید اساتید متبحر و شایسته راهنما و مشاور بوده است.
۶. سختگیری‌های سلیقه‌ای و غیرعلمی بیش از حد داوران در مورد رساله‌های دانشجویان.
۷. انصراف از تحصیل تعدادی از دانشجویان دکتری به دنبال روند ناکارآمد پیش دفاع فعلی و تخریب شخصیت علمی آنان توسط داوران.
۸. تحمیل هزینه‌های مالی بیشتر به دانشجویان و خانواده‌های آنان که به شدت تحت فشار اقتصادی بوده و علی‌رغم تحمل آن، تلاش علمی آنان به عدم کفایت منجر شده.
۹. تعارضات، تناقضات، نقدهای غیرعلمی و ایرادها و برداشت‌های شخصی داوران به رساله دانشجویان.
۱۰. مغایرت‌های قانونی متعدد با سبک و سهولت پیش‌دفاع و دفاع در دانشگاه‌های دولتی و وزارت علوم و آزاد.
۱۲. توقف تحصیلی کثیری از دانشجویان دکتری و عدم ارائه رساله به دلیل قطعیت از عدم کفایت رساله آنان توسط داوران.
۱۳. بوجود آمدن مافیای پذیرش و چاپ مقاله در بازار سیاه با قیمت‌های گزاف.
۱۴. بدنام شدن دانشگاه‌ها توسط برخی سودجویان دروغگو به سوءاستفاده از شرایط فعلی
۱۵. بدبینی و نفرت دانشجویان نسبت به تبعیض و بداخلاقی علمی برخی فرهیختگان مسئول نشریات متخلف که متأسفانه هیئت علمی و جایگاه والای آکادمیک هم دارند.
۱۶. نهایتا خروجی دانشگاهی با فارغ‌التحصیلان دکتری شرطی شده، تحقیر شده، عقده‌ای، بدبین با دل پر از همه و به دنبال فرصت برای جبران حقارت از جامعه و… خواهد بود.

فلذا جامعه دانشجویان مقطع دکتری سراسر کشور تا زمان حصول نهایی و تصویب طرح پیش‌دفاع غیر متمرکز و حذف شرط پذیرش مقاله‌ها، ضمن درخواست عاجزانه و دردمندانه حذف قانون پیش‌دفاع متمرکز خصوصا حذف مقاله‌های داخلی و خارجی، به‌طور مستمر و جدی پیگیر این مطالبه از آن پدر دلسوز امت اسلامی مورد استدعاست.

پیشاپیش از حسن توجه حضرتعالی سپاسگزاریم.

با تجدید احترام: دانشجویان دکتری تخصصی PHD دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور

Adblock test (Why?)

اینجا امضا کنید


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.