درآمد کوالکام از تخمین‌ها پیشی گرفت؛ تمدید قرارداد با اپل تا ۲۰۲۷

اپل در سال جاری اعلام کرده بود که قرارداد خود با کوالکام برای استفاده از مودم های ۵G این شرکت را تا سال ۲۰۲۶ تمدید می‌کند. حالا در گزارش جدیدی گفته‌ شده که غول کوپرتینویی قصد دارد حداقل تا سال ۲۰۲۷ به استفاده از مودم‌های کوالکام در آیفون ادامه دهد.

در اینجا نحوه عملکرد سازنده تراشه برای سه ماهه منتهی به ۲۴ دسامبر، براساس انتظارات اجماع از LSEG، که قبلا به نام Refinitiv شناخته می شد، آمده است:

  • سود هر سهم : ۲.۷۵ دلار تعدیل‌شده در مقابل ۲.۳۷ دلار موردانتظار
  • درآمد : ۹.۹۲ میلیارد دلار تعدیل‌شده در مقابل ۹.۵۱ میلیارد دلار موردانتظار

برای سه‌ماهه جاری، کوالکام گفته است که انتظار دارد سود تعدیل شده‌ای بین ۱.۷۳ تا ۱.۹۳ دلار به ازای هر سهم با درآمد ۸.۹ تا ۹.۷ میلیارد دلار داشته باشد. بر‌اساس گزارش LSEG، انتظارات اجماع برای درآمد ۲.۲۵ دلاری به ازای هر سهم از ۹.۳ میلیارد دلار درآمد بود.

درآمد خالص ۲۴ درصد در طول سه‌ماهه افزایش یافت و از ۲.۲۴ میلیارد دلار یا ۱.۹۸ دلار به ازای هر سهم در سال گذشته به ۲.۷۷ میلیارد دلار یا ۲.۴۸ دلار به ازای هر سهم رسید.

درآمد کوالکام از تخمین‌ها پیشی گرفت؛ تمدید قرارداد با  اپل تا 2027

کوالکام بیشتر به خاطر ساخت تراشه‌های گوشی‌های هوشمند شناخته شده است، هم مودم‌هایی که آن‌ها را به شبکه‌های سلولی متصل می‌کنند و هم پردازنده‌های موجود در قلب دستگاه‌های اندرویدی پیشرفته.

کوالکام تحت مدیریت کریستیانو آمون تلاش کرده است تا فناوری تراشه‌های خود را در بازارهایی فراتر از گوشی‌های هوشمند، از جمله کامپیوترهای شخصی، خودروها و هدست‌های واقعیت مجازی به کار گیرد. اما همچنان یکی از تامین‌کنندگان اصلی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، زیرا بازار جهانی طی دو سال گذشته دچار رکود شده است.

کوالکام اعلام کرد که در سه‌ماهه منتهی به دسامبر ۶.۶۹ میلیارد دلار تراشه گوشی ارسال کرده و این یعنی نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است. این امر نشانه مثبتی برای بازار گوشی‌های هوشمند پس از دو سال رکود است. کوالکام گفته است که انتظار دارد فروش جهانی گوشی نسبت به سال قبل ثابت باشد.

آمون گفت: ما شاهد تثبیت بازار اندروید پس از گذراندن سال ۲۰۲۳ هستیم. لازم به ذکر است که گوشی‌های گلکسی رده‌بالای سامسونگ که در ژانویه عرضه شدند از پردازنده‌های کوالکام استفاده می‌کنند و شرکت انتظار دارد که این تجارت برای چندین سال تحت یک قرارداد جدید ادامه پیدا کند و این احتمال را که دومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند از کوالکام دوری کند را از بین می‌برد.

تجارت اینترنت اشیا کوالکام شامل تراشه‌های متا می‌شود در هدست های واقعیت مجازی خود استفاده می‌کند. در این بخش فروش ۳۲ درصد کاهش یافت و به ۱.۱۳ میلیارد دلار رسید.

کوالکام روی فروش تراشه‌ها به خودروسازان و تامین‌کنندگان خودرو شرط‌بندی می‌کند، اما این فرآیندی است که سال‌ها طول می‌کشد. زیرا قطعات خودرو به دلیل مقررات و نیازهای صنعت، چرخه طولانی «صلاحیت» دارند. کسب‌و‌کار نوپای خودروسازی کوالکام، به‌عنوان بخشی از QCT، فروش ۵۸۹ میلیون دلاری را گزارش کرده که ۳۱ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است.

QCT، تجارت فروش تراشه‌های این شرکت که شامل خودرو، اینترنت اشیا و گوشی‌ها می‌شود، درمجموع ۸.۴۲ میلیارد دلار درآمد در طول سه‌ ماه بدست آورد که به صورت سالانه ۷ درصد افزایش یافته است.

کسب‌وکار سودآور صدور مجوز این شرکت، QTL نیز ۱.۴۶ میلیارد دلار درآمد گزارش کرده است که کاهش سالانه ۴ درصدی را نشان می‌دهد. آمون طی تماسی به تحلیلگران گفت که اپل موافقت کرده بود قرارداد مجوز اختراع خود را با کوالکام تا مارس ۲۰۲۷ تمدید کند.

کوالکام اعلام کرد که ۸۰۰ میلیون دلار برای بازخرید سهام و ۹۰۰ میلیون دلار برای سود سهام در طول سه ماهه هزینه کرده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.