دبیر شورای توسعه مکران:مکران موتور محرک پیشران توسعه ملی است

نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران، منطقه ساحلی مکران را موتور پیشران توسعه ملی دانست و گفت: برای توسعه و رونق این منطقه از ظرفیت های علمی دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها استفاده می کنیم.

دکتر حسین دهقان، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران امروز در نشست خبری گفت: براساس ماده ۶۸ قانون توسعه سواحل مکران، مقرر شده یک سازمان توسعه ‌ای در قالب یک شرکت دولتی شکل بگیرد که وظیفه اجرای همه طرح ها را برعهده دارد و همه پروژه‌ های منطقه‌ ای به این سازمان منتقل می شود.

وی افزود: حدود یک سال است که رئیس جمهور شورای توسعه سواحل مکران را تشکیل داده است. در این دوره جدید با حمایت و توجه رئیس جمهور، روند تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران تسریع و در بودجه ۱۴۰۲ هم ردیف بودجه‌ ای به آن اختصاص داده شد. اساسنامه تشکیل این سازمان با قید دو فوریت، به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد. امیدواریم این اساسنامه در دولت سیزدهم تصویب شود تا بتوانیم از ظرفیت ‌های این سواحل بیشتر استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: منطقه مکران موتور محرک پیشران توسعه ملی است. این منطقه ظرفیت های ژئوپلیتیکی، منابع طبیعی و کریدور حمل و نقلی و … دارد. این منطقه می تواند ما را به آسیای مرکزی، اروپا و… متصل کند. حمل نقل هوایی، جاده ای و ریلی مان را تحت تاثیر قرار دهد.

دهقان تصریح کرد: در برقرار کردن ارتباطات بیرونی، جوامع محلی نقش زیادی دارند. طرح هایی که بنا داریم اجرا کنیم همگی کارکرد ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای خواهند داشت. با این دیدگاه و نگرش قصد سرمایه گذاری در این منطقه داریم. قطعا جوامع محلی با توسعه عمومی این منطقه منتفع خواهد شد. با سازمان های فنی و حرفه ای نیز مذاکره کرده ایم تا از نیروهای محلی استفاده کنیم.

وی یادآورشد: جوامع محلی بیشترین نقش را در توسعه مکران دارند از این‌رو توسعه مکران باید با فرهنگ و هویت این جوامع تقویت شوند. هویت دهی و هویت بخشی ظرفیت های محلی از جمله برنامه هایی است که پیگر آن هستیم تا برکت ها وآثار فعالیت این سازمان متوجه مردم شود.

وی بیان کرد: بناداریم در این منطقه قطبی تشکیل دهیم تا فعالیت های کشاورزی و صنعتی و دیگر فعالیت ها به صورت زنجیره ای دنبال شود. این منطقه تبدیل به پایانه صادراتی نفتی خواهد شد چراکه بارها بر خام فروشی نکردن منابع نفتی مان تاکید شده است. ضمن اجرای اقتصاد مقاومتی قصد عملیاتی شدن همه سیاست های عمومی را داریم.

دهقان تاکید کرد: ما در کشور حدود ۵ هزار کیلومتر ساحل در ۷ استان ساحلی کشور داریم. این استان ها ظرفیت های بالقوه و جدی دارند که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم. امروزه عمده ترین شهرهای گران در کنار سواحل ایجاد شده اند و سیستم حمل و نقلی این شهرها نیز توسعه یافته اند. ما نیز باید این سواحل را توسعه و رونق دهیم.

وی بیان کرد: توسعه سواحل مکران‌ در آمایش سرزمین و اسناد مطالعاتی زیادی مورد توجه قرار گرفته است اما مشکلی که وجود دارد، این اسناد در سنوات پیش از ۹۶  نگاشته شده اند که باید طبق سیاست های جدید به روز رسانی شوند که امیدواریم به زودی مورد تایید نهایی قرار بگیرد.

به گزارش سیناپرس، نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران گفت: همچنین ما قصد داریم برای اجرای این سیاست ها از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و همچنین ظرفیت های علمی دانشگاه های کشور استفاده کنیم و با مساعدت و همکاری دانشگاه ها مراکز توسعه علم و فناوری راه اندازی کنیم.

وی در پاسخ به سوال سیناپرس مبنی بر اینکه آیا برنامه ای برای توسعه گردشگری دریا در سواحل مکران دارید؟ گفت: ما برای توسعه گردشگری دو اقتصاد درون زاد و برون زاد را دنبال می کنیم. در بحث برون زاد از ظرفیت های ملی این منطقه برای انجام مبادلات تجاری استفاده می کنیم. در  بحث درون زاد نیز مباحثی مانند توسعه بخش شیلات، کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، توریسم درمانی و گردشگری سلامت و… را دنبال می کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته

دبیر شورای توسعه مکران:

مکران موتور محرک پیشران توسعه ملی است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.