دانمارک جهت یک عبور نفت از دکل نفتی را برعکس کرده تا از چاه نفت به عنوان منبع ذخیره دی اکسید کربن مایع استفاده کند!

دانمارک با پروژه Greensands ابتکار جالبی به خرج داده تا مقادیر زیادی دی اکسید کربن مایع را به یک سکوی نفتی در دریای شمال منتقل کند و آن را به سمت پایین پمپ می کند و آن را در سازندهای ماسه سنگی که زمانی نفت و گاز را در خود جای داده بودند، ذخیره کند.

برای پروژه Greensands سکوی نفتی Nini A را تغییر خواهد داد. این سکو حدود ۲۰۰ کیلومتر ساحل دانمارک در دریای شمال است و جهت جریان قبلی خود را معکوس می کند تا CO2 مایع را در حدود ۱۸۰۰ متر (۱.۱ مایل) زیر بستر دریا پمپ کند و شروع به پر کردن مخزن ماسه سنگ پالئوسن معروف به میدان سیری می‌کند.

دانمارک قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ جداسازی کربن را در اینجا به میزان ۱.۵ میلیون تن در سال آغاز کند که تا سال ۲۰۳۰ به ۸ میلیون تن در سال افزایش یابد.فعلا CO2، باید با کشتی به آنجا برسد، بنابراین تا زمانی که حمل و نقل بدون استفاده از وسیله‌ای که خودش از سوخت فسیلی استفاده می‌کند،  بخشی از فرآیند همچنان «کثیف» خواهد بود.

وب سایت پروژه ادعا می کند که فضای کافی در این مخزن واحد وجود دارد تا تمام کربنی که دانمارک تا به حال در تاریخ خود ایجاد کرده است و حتی بیشتر از آن ذخیره شود. در واقع، می‌گوید در زیر خاک دانمارک به اندازه کافی پتانسیل  وجود دارد تا انتشار گازهای گلخانه‌ای ۵۰۰ ساله را با نرخ امروزی ذخیره کند.

اما چرا اینقدر به دریا برویم و برای خود این همه دردسر را ایجاد کنیم و در طول روز تانکرها را در سفرهای رفت و برگشت ۴۰۰ کیلومتری بفرستیم؟ احتمالاً به این دلیل که قبلاً یک حفره بزرگ خوب، لوله‌ها و یک سکوی نفتی در آنجا آماده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.