دانمارک؛ صدرنشینی در اقتصاد دیجیتال با راهبرد شفاف

آرین کربلائی: دنیای آینده که نه هم اکنون نبض اقتصاد آینده با تحولات دیجیتال می‌زند و شاید کشور دانمارک در اروپا یک نمونه موفق با راهبرد شفاف باشد. کشوری که با یک برنامه فراگیر در صدد بهره گرفتن از قدرت فناوری‌های نرم و دیجیتال برای منافع شهروندان خود است و تلاش می‌کند تا نیازهای حال و آینده را برآورده سازد.

به گزارش سیناپرس، کشور دانمارک یکی از پیشروترین کشورهای جهان در ایجاد زیرساخت‌های دیجیتالی است و از سال ۲۰۰۱ میلادی راهبرد خود را روشن کرده و حتی پس از انتخابات سال ۲۰۲۲ یک وزارتخانه را تاسیس و در مجلس این کشور هم کمیته ویژه جهت تسهیل قواین و مقررات را تشکیل داده است. وزارتخانه جدید راهبرد این کشور را دیجیتالی شدن دانمارک و مسئولیت توسعه دیجیتال اعلام کرده است.

به سمت مدیریت دیجیتال، چشم انداز و راهبرد بخش عمومی نخستین راهبرد دیجیتالی شدن دانمارک است که کلید آن در سال ۲۰۰۱ زده شده و هر ۵ سال یکبار این کشور یک راهبرد جدید را معرفی می‌کند که به شهروندان کمک می‌کند تا خدمات خود را در بستر فناوری‌های نو دنبال کنند.

۳ اولویت دیجیتالی شدن دانمارک

تحلیلگران راهبرد دانمارک در حرکت به سمت دیجیتالی شدن هرچه بیشتر خدمات با استفاده از قدرت و فرصت فناوری‌ها را جامع و البته بلندپروازانه می‌دانند. این برنامه بر ۳ اولویت متمرکز شده است:

  1. مهارت‌های دیجیتال: دانمارک می‌کوشد در راهبرد خود تا مهارت‌های دیجیتالی شهروندان خود را در تمام سنین و زمینه‌ها ارتقا دهد و این کار را با اجرای برنامه‌های آموزشی و گسترش مهارتهای حرفه ای دنبال می‌کند.
  2. هوش مصنوعی: چارچوب استراتژی دانمارک در خصوص هوش مصنوعی و تنظیم مقررات مربوط ، بر مبنای رویکردی انسان‌محور و مبتنی بر ریسک استوار شده و هدف از آن اطمینان از استفاده ایمن و مسئولانه از هوش مصنوعی عنوان شده و مقامات این کشور در حال اصلاح قوانین و تدوین استانداردهای ملی و بین المللی هستند.
  3. تحول دیجیتال سبز: دانمارک مصمم است تا از فناوری‌های دیجیتال برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات آب و هوایی بهره ببرد و این سیاست را از کانال سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل‌ونقل پاک و ساختمان‌های سبز پیگیری می‌کند.

ماموریت بخش خصوصی چیست؟

راهبرد دیجیتالی شدن دانمارک بر همکاری بین بخش‌های دولتی، خصوصی و جامعه مدنی استوار شده و این راهبرد بر مشارکت سیاسی و مالی بین دولت‌ها و بخش‌ها تأکید دارد. به باور کارشناسان سیاست این کشور در دیجیتالی شدن منحصربه‌فرد است چرا که این همکاری بستگی به همکاری در ۳ سطح دولتی، خصوصی و جامعه مدتی شکل می‌گیرد و سطح اعتماد به بخش دولتی هم بالاست و پیشرو بودن دانمارک در توسعه مقررات استفاده از هوش مصنوعی نقش و جایگاه ویژه ای را برای این کشور در اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

ویژگی خاص دیگر این است که دولت دانمارک در صدد رفع چالش‌های احتمالی قدرت گرفتن شرکت‌های بزرگ فناوری است تا مطمئن شود این شرکت‌ها مسئولانه رفتار و از حقوق کاربران محافظت می‌کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به اجازه به کاربران برای عدم پذیرش جمع‌آوری داده‌ها، الزام شرکت‌های بزرگ فناوری برای پاسخگویی به الگوریتم‌های خود، اجرای تأیید سن مؤثر و ممنوعیت پروفایل‌سازی بر اساس داده‌های شخصی است. سنگ بنای راهبرد دیجیتالی شدن دانمارک در قالب ۲۵ اقدام عملیاتی ملموس طراحی شده که شامل مواردی چون ایجاد یک برنامه ملی برای مهارت‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و ایجاد یک چارچوب نظارتی برای شرکت‌های بزرگ فناوری می‌شود.

نوشته دانمارک؛ صدرنشینی در اقتصاد دیجیتال با راهبرد شفاف اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.