دانشمندان زبان گیاهان را ترجمه کردند

CalciumSignallingVisualisedInPlant

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان از دهه ۱۹۸۰ می‌دانستند که گیاهان چنین سیستم دفاعی‌ دارند و از آن زمان تاکنون این سیستم دفاعی در بیش از ۸۰ گونه گیاهی شناسایی شده‌است. با این حال تحقیقات به عمل آمده نتوانسته بود به این پرسش پاسخ دهد که گیاهان چگونه پیام‌ها را دریافت می‌کنند و تنها در پاسخ به این پرسش که گیاهان چگونه پیام‌ها را ارسال می‌کنند موفق بود. اکنون گروهی از محققان ژاپنی دریافتند، گیاهان با آزاد کردن غبار ظریفی از ترکیبات موجود در هوا(شبیه به بو) می‌توانند گیاهان مجاور را از خطر با خبر کنند.

دانشمندان نوعی از علف‌ که از خانواده خردل است و «آرابیدوپسیس» نامیده می‌شود را مورد بررسی قرار دادند.  در ویدئوی زیر، گیاهان سالم را می‌بینیم که پیام‌هایی از همسایگان مجروح خود دریافت می‌کنند. این سیگنال ارتباطی که از دید ما پنهان است، نقشی اساسی در حفاظت به موقع گیاهان همسایه در برابر تهدیدات قریب الوقوع ایفا می‌کند.

در این آزمایش دانشمندان ترکیبات ساطع شده از گیاهان آسیب‌دیده و آلوده به حشرات را بر روی همسایگان آسیب‌دیده آن‌ها قرار دادند و با استفاده از یک میکروسکوپ فلورسانس، این تغییرات را تماشا کردند. با تجزیه و تحلیل ترکیبات موجود در هوا، محققان دریافتند که دو ترکیب به نام‌های Z-۳-HAL و E-۲-HAL سیگنال‌های کلسیم را در گیاه القا می‌کنند.

ExperimentalSetUpInjuredPlantVolatiles x

‌همچنین دانشمندان دریافتند که کدام سلول‌ها برای اولین‌بار به نشانه‌های خطر پاسخ می‌دهند و دریافتند که سلول‌های نگهبان، سلول‌های لوبیایی شکل روی سطوح گیاه هستند که روزنه‌ها را تشکیل می‌دهند. روزنه‌ها دقیقا همان منافذ کوچکی هستند که هنگام فتوسنتز گیاه باز می‌شوند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.