دانشمندان با ابرکامپیوتر قدرتمند جدید، به جست‌وجوی حیات بیگانه سرعت می‌دهند

دانشمندانی که در پروژه موسوم به ابتکار Breakthrough Listen کار می‌کنند یک ابزار قدرتمند جدید در اختیار دارند. ابزار جدیدی که در بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی نیمکره جنوبی به کار گرفته شده، این توانایی را به آن می‌دهد تا نشانه‌های فناوری هوش فرازمینی را شناسایی کند، و به طور قابل توجهی تلاششان را در جستجوی حیات بیگانه گسترش دهد.

تلسکوپ رادیویی MeerKAT رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی در منطقه دورافتاده Karoo در آفریقای جنوبی قرار دارد و از زمان ثبت اولین داده‌های خود در سال ۲۰۱۶، دید ما را از کیهان با کشف و تجزیه و تحلیل هزاران کهکشان گسترش داده . این رضدخانه  بر روی مجموعه‌ای از ۶۴ مکان برای مطالعه گستره‌های عظیم آسمان متکی است، که مورد علاقه محققانی است که بر روی Breakthrough Listen کار می‌کنند و  یک برنامه تحقیقاتی با هدف کشف شواهدی از حیات در خارج از زمین است.

Breakthrough Listen در حال حاضر این کار را با همکاری لسکوپ گرین بانک (GBT) و سیاره یاب خودکار در ایالات متحده و تلسکوپ پارکس در استرالیا انجام می‌دهد و آسمان را برای پیام‌هایی که ممکن است توسط هوش فرازمینی ارسال شود، اسکن می‌کند. در سه سال گذشته، اخترشناسان و مهندسان این تیم برای تقویت این تلاش‌ها با یک خوشه کامپیوتری جدید قدرتمند برای استفاده با تلسکوپ MeerKAT کار کرده‌اند.

این تیم روز پنجشنبه اعلام کرد که اکنون آنها قوی‌ترین ابزار دیجیتالی برای  جستجویاطلاعات را در اختیار گرفته‌اند. این ابزار یک رادیوتلکسوپ جدید نیست، بلکه پردازش رایانه‌ای برای به دست آوردن چشم‌انداز جدیدی از اطلاعات است.

دکتر اندرو سیمیون، محقق اصلی Breakthrough Listen، توضیح داد: «ابرکامپیوتر جدید ما به ما امکان می‌دهد تا سیگنال‌های ۶۴ نایجخ را ترکیب کنیم تا اسکن‌هایی با وضوح بالا از این اهداف با حساسیت عالی دریافت کنیم، همه این‌ها بدون تأثیر بر تحقیقات ستاره‌شناسان دیگر که از آرایه استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرد.»

تیم Breakthrough Listen به این ترتیب قادر می‌شود تا از قابلیت‌های تلسکوپ MeerKAT تقریباً ۲۴ ساعت در روز استفاده کند و تعداد اهدافی را که می‌تواند مطالعه کند تا ۱۰۰۰ افزایش می‌دهد. در میان اهداف اولیه آن، نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی، پروکسیما قنطورس، خواهد بود، که ستاره‌شناسان معتقدند ممکن است دو سیاره سنگی کوچک در منطقه قابل سکونت ستاره باشد.

منبع: رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.