دامنه‌ی حرکات ربات انسان‌نمای اطلس ۲.۰ یادآور تسخیر شدگان فیلم «جن گیر» + ویدیو

شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) با معرفی نسخه جدید ربات انسان‌نمای اطلس، بار دیگر توانست توجهات را به سمت خود جلب کند. اطلس ۲.۰ با طراحی منحصر به فرد و مفاصل انعطاف‌پذیر، گامی بزرگ در مسیر پیشرفت ربات‌های انسان‌نما محسوب می‌شود.

رابرت پلی‌تر (Robert Playter)، مدیرعامل این شرکت معتقد است این تغییرات اساسی برای حفظ پیشگامی بوستون داینامیکس در این حوزه ضروری بوده است. او به روزنامه بوستون گلوب گفت: «ما می‌خواستیم ماشینی داشته باشیم که هنگام معرفی آن، به جهان بگوییم بوستون داینامیکس دوباره استاندارد ربات‌های انسان‌نما را تعیین کرده است.»

ربات انسان‌نمای اطلس 2.0

طی ۱۱ سال گذشته از زمان معرفی اولیه اطلس، به نظر می‌رسد تمام شرکت‌های بزرگ فناوری به دنبال ساخت ربات‌های انسان‌نمای خود بوده‌اند. تسلا روی ربات آپتیموس کار می‌کند که اخیرا ویدیویی از آن در حال راه رفتن با گام‌های آرام اما روان در کارخانه منتشر شد. آمازون نیز در اکتبر از برنامه‌های خود برای استفاده از ربات‌های انسان‌نما در انبارهای خود خبر داد.

2 58

البته ربات‌های انسان‌نما علاوه بر اهداف نمایشی، کاربردهای صنعتی مهمی نیز دارند. بوستون داینامیکس اعلام کرده که اطلس جدید قرار است از سال آینده اولین کار خود را در کارخانه‌های هیوندای آغاز کند. این ربات برای حمل قطعات حجیم یا دارای اشکال نامتعارف در خطوط تولید طراحی شده است.

ربات انسان‌نمای اطلس 2.0

اما آنچه اطلس ۲.۰ را از نمونه‌های قدیمی‌تر متمایز می‌کند، ظرفیت حرکتی بسیار بالای آن است. ربات جدید می‌تواند با استفاده از موتورهای الکتریکی قدرتمند در مفاصل، دامنه وسیعی از حرکات را انجام دهد که حتی بدن انسان نیز قادر به انجام آن‌ها نیست.

4 43

ویدیوی منتشر شده از سوی بوستون داینامیکس، حرکات روان اما ترسناک اطلس ۲.۰ را به تصویر می‌کشد؛ تا جایی که بسیاری از کاربران حرکات آن را شبیه شخصیت تسخیر شده‌ی فیلم جن گیر دانستند. اما علاوه بر ظاهر غیرانسانی، این قابلیت‌های جدید به ربات های انسان‌نما امکان حضور گسترده‌تر در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی را می‌دهد.

در حالی که پیشرفت‌های اخیر در حوزه ربات های انسان‌نما هیجان‌انگیز است، اما همچنان چالش‌های فراوانی در زمینه کنترل، ایمنی و هوش مصنوعی پیش روی آن‌ها قرار دارد. رقابت میان غول‌های تکنولوژی نیز ممکن است به شکل‌گیری استانداردهای جدید در این حوزه کمک کند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.