داروی جدید HIV برای کودکان

به گزارش سیناپرس همدان، محققان پزشکی دانشگاه کلرادو Anschutz به تایید دوز، ایمنی و اثربخشی فرمول دارویی که برای درمان کودکان مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) طراحی شده است، کمک کرده‌اند.

این مطالعه که امروز در The Lancet HIV منتشر شد و یک فرمول پراکنده جدید و یک قرص با رهش فوری حاوی سه دارو، دولوتگراویر، آباکاویر و لامیوودین، در یک فرمول ترکیبی با دوز ثابت (FDC) بی خطر، قابل تحمل و موثر برای درمان کودکان مبتلا به HIV است را معرفی کردند. طبق نتایج دوز بر اساس غلظت هر دارو در خون نیز مناسب بود.

کریستینا بروکس، استادیار دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه کلرادو اسکاگز در CU Anschutz گفت: این اولین FDC حاوی دولوتگراویر است که می تواند برای کودکان ۱۳ تا ۸۸ پوندی استفاده شود. درمان اچ‌آی‌وی در کودکان از لحاظ تاریخی چالش‌برانگیز بوده است، زیرا نیازمند استفاده از قرص‌ها و مایعات متعددی است که همیشه بهترین مزه را ندارند و می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

دولوتگراویر، آباکاویر و لامیوودین در سراسر جهان برای درمان اچ آی وی بی خطر و موثر هستند. بروکس و جنیفر کیسر، با تیمی از محققین از طریق شبکه بین‌المللی کارآزمایی‌های بالینی AIDS اطفال مادرزادی (IMPAACT) کار کرد تا هم یک قرص رهش فوری موجود و هم یک فرمول جدید از قرص‌های رهش پراکنده حاوی هر سه دارو را بررسی کند تا ببیند آیا نتایج مثبت یکسانی دارد یا خیر.

بروکس گفت: ۵۷ کودک در ۵ گروه وزنی در چهار کشور ثبت نام کردند که ۵۴ کودک از این ترکیب جدید در طول ۲۴ هفته استفاده کردند. در ۹۸ درصد از شرکت‌کنندگانی که داروی مورد مطالعه را ادامه دادند، میزان HIV در خون در هفته ۲۴ کمتر از ۲۰۰ نسخه در میلی‌لیتر باقی ماند. ایمنی، تحمل و اثربخشی این فرمول‌ها بسیار مثبت به نظر می‌رسد.

فرمولاسیون FDC مناسب برای کودکان برای HIV محدود است. بروکس گفت که این فرمول جدید می تواند به تداوم درمان کمک کند، نتایج درمان را بهبود بخشد و این کار را برای کسانی که مسئول توزیع دارو هستند آسان تر کند. این مطالعه همچنین به پشتیبانی از به‌روزرسانی‌های برچسب‌گذاری اخیر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای گسترش استفاده از این فرمول برای کودکان حداقل ۳ ماهه و وزن حداقل ۱۳ پوند کمک کرد.

در حال حاضر دو میلیون کودک مبتلا به HIV در سراسر جهان زندگی می کنند. تنها ۵۲ درصد تحت درمان هستند و علیرغم اینکه تنها چهار درصد از جمعیت HIV در سراسر جهان را تشکیل می دهند، کودکان ۱۵ درصد از مرگ و میرهای مرتبط با ایدز را شامل می شوند. مطالعاتی مانند این برای بهبود این پیامدها و در دسترس‌تر کردن دارو در سراسر جهان حیاتی است.

بروکس گفت: ما باید به دنبال گزینه‌های درمانی دوستدار کودکان برای غلبه بر نابرابری جهانی کنونی در نتایج درمان بین کودکان و بزرگسالان باشیم.

برخی از کودکانی که در آزمایش اولیه بودند، هنوز از طریق یک برنامه دسترسی آزاد، از فرمول دارویی جدید استفاده می کنند. ایمنی طولانی مدت، تحمل پذیری و اثربخشی از طریق ۱۲ ماه درمان در حال حاضر در دست تجزیه و تحلیل است و به طور جداگانه گزارش خواهد شد.

منبع: The Lancet HIV

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته داروی جدید HIV برای کودکان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.