داروهای سرماخوردگی موثر نیستند

مجموعه بزرگی از شواهد علمی نشان می‌ دهد فنیل افرین به اندازه دارونما برای احتقان بینی بی‌فایده است و در نهایت یک هیات مشاوره سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به اتفاق آرا داروهای خوراکی رایج را برای سرماخوردگی را بی‌اثر اعلام کرده است.

به گزارش سیناپرس، پیشتر کمیته مشاوره مستقل داروهای بدون نسخه در سازمان غذا و دارو در مورد این سوال مستقیم رای داد که آیا داده های فعلی ارائه شده تایید می کند که دوز تکی فنیل افرین خوراکی به عنوان یک ضد احتقان بینی موثر است؟

فنیل افرین که یک آگونیست گیرنده آلفا-۱ آدرنرژیک است که به طور موقت رگ های خونی را منقبض می کند و برای استفاده به عنوان ماده فعال در محصولات ضداحتقان بینی بدون نسخه (OTC) از سال ۱۹۷۶ مورد تایید قرار گرفته است. این عنصر اصلی در ۲۶۱ محصول از داروهای بدون نسخه در حال حاضر وجود که مشتریان می‌ توانند آن‌ها را در سوپرمارکت ها و فروشگاه‌های تخصصی بیابند.

محققان خاطرنشان کردند: جدیدترین تخمین‌های داده‌های مربوط به سال ۲۰۲۲ تخمین زده ۲۴۲ میلیون بسته محصولات خوراکی برای سرماخوردگی بدون نسخه حاوی فنیل افرین در فروشگاه‌های خرده ‌فروشی فروخته شده است. این میزان معادل فروش سالانه حدود ۱٫۷۶۳ میلیارد دلار آمریکا است.

با این حال، دانشمندان برای چندین دهه خواستار ارزیابی مجدد این داروهای خوراکی هستند و نتایج تحقیقات نشان داد که مصرف این داروها موثرتر از دارونما نیست.

در حالی که فنیل افرین با کاهش تورم در مجرای بینی عمل می کند، این مشکل با میزان کمی از مواد تشکیل دهنده به هدف خود می رسد. در شکل خوراکی، فنیل افرین توسط روده متابولیزه می شود که تنها مقدار کمی از آن در جریان خون آزاد می شود. با این حال، اسپری‌های بینی فنیل افرین مؤثرتر بوده و ماده فعال را مستقیماً به هدف خود می ‌رسانند.

محققان همچنین اظهار داشتند: بیمارانی که به دنبال درمان بدون نسخه هستند باید بدانند آنچه را که برای آن هزینه می کنند خیلی موثر نیست.

به گزارش سیناپرس، محققان در پایان اعلام کردند: داروهای غیرموثر بدون نسخه  باید از بازار حذف شوند. علیرغم تحقیقات محکمی که نشان می دهد فنیل افرین خوراکی به عنوان یک ضد احتقان ناکارآمد است، سازمان غذا و داروی برای حذف آن از مونوگراف ضد احتقان بینی پاسخ نداده است.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: newatlas

نوشته داروهای سرماخوردگی موثر نیستند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.