داده‌های آپولو نشان می‌دهد؛ماه یک هسته داخلی محکم دارد

با نگاهی به داده‌های آزمایش ‌های زمین ‌شناسی که نیم قرن پیش توسط ماموریت‌های آپولو روی سطح ماه باقی مانده بود، دانشمندان سرانجام به این نتیجه رسیدند: ماه دارای یک هسته جامد است که توسط یک هسته بیرونی سیال شبیه به زمین احاطه شده است.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که شش مأموریت آپولو از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ روی ماه آغاز شد، فضانوردان بسته‌ های ابزاری را روی سطح به جای گذاشتند که شامل ابزارهای زمین ‌شناسی بود. این ابزارها شامل لرزه نگار، ژئوفون و حتی خمپاره های انفجاری بود. علاوه بر این، ناسا عمداً تقویت ‌کننده‌های S-IVB و مراحل صعود به ماه را روی سطح زمین برای ایجاد برخی مه ‌لرزه‌ های مصنوعی ایجاد کرد.

بسته‌های آزمایشی تا سال ۱۹۷۷ داده‌ها را جمع‌ آوری می ‌کردند، زمانی که عملیات پشتیبانی یاپان یافت، اگرچه یک آزمایش لیزر غیرفعال هنوز می ‌تواند برای قرن‌های آینده کار کند. دانشمندان همچنان پس از گذشت چندین دهه در حال مطالعه اطلاعات بوده و در حال انجام اکتشافات بزرگ هستند.

در این راستا، دانشمندان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS)، همراه با دانشگاه کوت دازور، رصدخانه کوت دازور، دانشگاه سوربن و رصدخانه پاریس-PSL، رکورد لرزه ‌ای آپولو را همراه با مطالعات بی‌ نظمی بررسی کردند. سپس از چرخش ماه، مدل هایی برای تعیین ساختار داخلی ایجاد کردند.

قبلاً در دهه ۱۹۹۰ نشان داده شد که ماه دارای یک هسته بیرونی سیال است که توسط نیروهای جزر و مدی گرم می شود، اما ماهیت هسته داخلی هنوز قابل درک نبود. چیزی که محققان دریافتند این بود که هسته داخلی ماه جامد و حدود ۵۰۰ کیلومتر قطر یا حدود ۱۵ درصد از اندازه کل ماه بوده و از فلزی با چگالی تقریباً آهن ساخته شده است.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که این یافته بسیار اهمیت دارد، زیرا قبلا درک وجود هسته به دلیل اندازه کوچک آن دشوار بود. این یافته همچنین به توضیح چگونگی ناپدید شدن میدان مغناطیسی ماه کمک می کند حتی اگر زمانی ۱۰۰ برابر میدان کنونی زمین قوی بوده باشد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این تحقیق و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته

داده‌های آپولو نشان می‌دهد؛

ماه یک هسته داخلی محکم دارد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.