خشم مسلمانان مالزی از شباهت لوگوی یک کفش به نام «الله»

به دنبال خشم مسلمانان مالزی که لوگوی روی برخی محصولات یک شرکت تولید کفش در این کشور را شبیه به نام «الله» دانسته اند، این شرکت ضمن عذرخواهی، از توقف فروش این کفش ها خبر داده است.

شرکت تولید کفش Vern’s تأکید کرده لوگوی حک شده در زیر برخی کفش های پاشنه بلند تولیدی آن ها، صرفاً طرحی خطی از خود این کفش ها است و قسمت بالای این لوگو که برخی آن را شبیه به نام «الله» دانسته اند، در حقیقت، بندهای پیچی این کفش ها که دور مچ پا پیچیده می شوند را به تصویر می کشد.

با این حال، این شرکت پذیرفته که شاید برخی سهل انگاری ها در طراحی این لوگو منجر به سوء برداشت از آن شده است. این شرکت همچنین تأکید کرده که فروش این کفش ها را فوراً متوقف کرده و هزینه ی کفش های به فروش رفته با این لوگو نیز به خریداران بازخواهد گشت.

2079010c f8a1 4672 985f d469f513b76e b010d565

شرکت Vern’s در بیانیه ای که در صفحه ی مجازی خود منتشر کرده، گفته است: «به هیچ وجه قصد طراحی لوگویی با هدف کوچک شمردن یا توهین به هر مذهب یا باوری را نداشتیم. مدیریت شرکت مایل است فروتنانه عذرخواهی و طلب بخشش کند. امیدواریم با شفقت خود ما را در جبران این اشتباه یاری کنید.»

طبق اعلام پلیس مالزی، بیش از ۱،۱۰۰ عدد کفش از فروشگاه های Vern’s ضبط شده است. سازمان توسعه ی اسلامی مالزی که مدیریت امور اسلامی در این کشور را برعهده دارد نیز مؤسس شرکت Vern’s، انجی چوان هو را احضار کرد.

به گفته ی روزنامه های محلی مالزی، انجی چوان هو بابت ناآرامی به وجود آمده در پی این اتفاق و جریحه دار شدن احساسات جامعه ی مسلمان ابراز تأسف کرده و گفته است: «امیدوارم از این اتفاق درس بگیریم و در آینده حساسیت و مراقبت بیشتری داشته باشیم.»

به گفته ی سازمان توسعه ی اسلامی مالزی، اگر معلوم شود لوگوی مذکور به عمد شبیه به نام «الله» طراحی شده بود، اقدامات قانونی جهت جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه در آینده صورت خواهد گرفت.

این سازمان همچنین از کسب و کارها خواست در خصوص مسائلی که می توانند وحدت نژادی مالزی را در معرض خطر قرار دهند، حساس باشند.

kk mart socks

این اتفاق در حالی رخ داده است که ماه گذشته نیز در مالزی فروش جوراب هایی با لوگوی «الله» در یکی از بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای این کشور به نام KK Mart، خشم مسلمان مالزیایی را برانگیخته بود. بعد از این اتفاق، مالکان این فروشگاه زنجیره ای به اهانت به احساسات مذهبی مسلمانان متهم شدند و برخی شعبه های این فروشگاه زنجیره ای با کوکتل مولوتوف هدف حمله قرار گرفتند.

شرکت KK Mart که دومین فروشگاه زنجیره ای بزرگ مالزی است، گفته شرکت تأمین کننده، این جوراب ها را بدون اجازه و موافقت KK Mart به فروشگاه ها ارسال کرده بود و شرکت تأمین کننده نیز اعلام کرده که این جوراب ها از چین وارد شده و بخشی از یک محموله ی بزرگ بودند که بدون بررسی مناسب به فروشگاه ها ارسال شده بودند. این شرکت همچنین به دلیل این سهل انگاری عذرخواهی کرده است.

مقوله ی مذهب در مالزی از حساسیت بالایی برخوردار است. دو سوم از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند که معادل ۳۴ میلیون نفر است و بقیه از اقلیت های چینی و هندی هستند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.