خانه بعدی تان را با پرینت سه بعدی بسازید

کارشناسان تخمین می زنند: حدود ۶۰ درصد از ساختمان هایی که تا ۳۰ سال دیگر برای تامین نیاز بشر باید وجود داشته باشند، هنوز ساخته نشده اند. این برابر است با هر هفته ساختن شهری به اندازه استکهلم تا سال ۲۰۵۰. با این حال، بخش ساخت‌وساز در حال حاضر نیروی انسانی یا مهارت‌های لازم برای ارائه زیرساخت‌ها و خانه‌های مورد نیاز ما با سرعت لازم را ندارد. اما اگر بتوانیم بخشی از کار را به روبات‌ها بسپاریم، چه می شود؟

به گزارس سیناپرس، اینجاست که پرینتر سه بعدی بتن خود را نشان می دهد. یک فناوری نوظهور که از چاپگرهای سه بعدی برای ایجاد انواع سازه ها، از پل ها و مجسمه ها گرفته تا خانه ها و حتی کل محله ها استفاده می کند . این پرینترهای بزرگ مانند نمونه های رومیزی خود کار می کنند، اما به جای جوهر، از بتن استفاده می کنند. یک بازوی رباتیک غول‌پیکر طبق طرح‌هایی که در یک طرح دیجیتالی ترسیم شده است، بتن را لایه به لایه، مانند لوله‌ای از خمیر دندان، روی هم میچیند.

این کاربرد فناوری پرینت سه بعدی در سال های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است و میلیون ها نفر را در رسانه های اجتماعی مجذوب خود کرده است.

ساخت و ساز یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌های روی زمین است و برای زندگی روزمره ما حیاتی است:خانه‌هایی را که در آن زندگی می‌کنیم، زیرساخت‌هایی که توسط آن سفر می‌کنیم و مدارسی که فرزندانمان در آن‌ها درس می خوانند را می‌سازند. اما، این بخش گرفتار گرانی، ناکارآمدی مزمن و کمبود نیروی کار است. علاوه بر آن، این بخش تأثیر زیست محیطی منفی عظیمی نیز دارد. محیط کاری این شغل بیش از ۴۰ درصد از آلودگی دی اکسید کربن دنیاست و همچنین و یک سوم کل زباله های تولید شده در اتحادیه اروپا را نیز بوجود می آورد. اینجاست که نقش یک روش جایگزین در صنعت ساخت و ساز بسیار حیاتی تر جلوه می کند.

چاپ سه بعدی توانایی سفارشی سازی انبوه را ارائه می دهد که قبلاً برای دستیابی به این مهم با روش های سنتی، کاری بسیار چالش برانگیز یا پرهزینه بود. آیا می خواهید یک خانه سفارشی یا یک جزء ساختمانی منحصر به فرد یا حتی یک صخره مرجانی مصنوعی با پیچ و تاب ها و اشکال پیچیده بسازید و داشته باشید؟ چاپ سه بعدی این آزادی عمل در طراحی را ارائه می دهد.

ظهور خانه های پرینت شده!

در سال ۲۰۲۱، اولین خانه با چاپ سه بعدی در آلمان و در شهری به نام بکوم رونمایی شد. در سال ۲۰۲۲، یک آپارتمان دو طبقه، آن هم در آلمان، تنها در ۷۲ ساعت توسط یک خدمه دو نفره به صورت سه بعدی پرینت شد و اکنون دو خانوار در آن زندگی می کنند. در همان سال، استارتاپ چاپ سه بعدی فرانسوی نیز ۵ خانه ی اشتراکی برای افراد بی خانمان در شهر رِیمز فرانسه بنا نهاد که هر کدام از این خانه ها در کمتر از ۴۸ ساعت ساخته و تکمیل شدند.

در هر روز تعداد زیادی از بازیگران بزرگ صنعت ساخت و ساز وارد فضای چاپ سه بعدی ساختمانی می شوند که توسط مزایای بالقوه آن جذب شده اند. حتی برج سازان بزرگ و بنام کشور های حوزه خلیج فارس نیز از این ایده استقبال کرده و در حال توسعه روش خاص خود در طراحی و ساخت سازه های پرینت شده هستند.

به گزارش سیناپرس، با پیشرفت مداوم این فناوری، فرصت‌هایی برای چاپ در ابعاد بزرگ‌تر، بهتر و قوی‌تر از همیشه پدیدار خواهد شد. حتی ممکن است روزی پرینترهای سه بعدی بتوانند چندین ماده را بصورت همزمان از یک نازل چاپ کنند و نه تنها دیوارهای بتنی، بلکه قاب‌ها، پنجره‌ها و عایق‌های فولادی را در یک حرکت بسازند.

همچنین این احتمال وجود دارد که سازه‌های آینده توسط «تیم‌هایی» از ربات‌های چاپ سه‌بعدی با اندازه‌های مختلف چاپ شوند. یک چاپگر بزرگ برای سازه اصلی، چندین پرینتر کوچکتر برای عناصری مانند درها و پنجره‌ها، و انبوهی از پهپادهای پرینتر سه بعدی برای تکمیل جزییات. بنابراین، استفاده از پرینت سه بعدی در صنعت ساخت و ساز، بیشتر یک تحول است تا یک انقلاب. در هر صورت باید با این واقعیت مواجه شویم که در آینده حداقل بخشی از ساختمان‌ها و سازه ها پرینت شده باشند.

گزارش: محمد زارعلی

نوشته خانه بعدی تان را با پرینت سه بعدی بسازید اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.