حفاظت از محیط زیست با همراهی و مشارکت مردم ممکن می شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس از راه اندازی دو دستگاه جدید سنجش آلایندگی هوا در شیراز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رویکرد ما حفاظت مشارکتی است، اگر مردم پای کار باشند حفاظت مشارکتی بهتر جواب می دهد، در استان فارس این رویکرد دنبال شده است چنانچه در پارک ملی بمو که از ارزش خاصی برخوردار است این حفاظت مشارکتی دنبال می شود.

به گزارش سینا پرس فارس، عطا پورشیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در نشست با رییس بسیج رسانه استان فارس، با بیان اینکه محیط بانان و ماموران محیط زیست چون سربازان گمنام در مناطق مختلف استان فارس حضور دارند و از عرصه های محیط زیست مراقبت می کنند گفت : کارهای سترگی در محدوده و حوزه محیط زیست استان انجام شده ولی بی نام بوده است. لازم است با تبیین موضوع این کارها رسانه ای شود تا مردم از نتایج این کارها و اقدامات آگاه شوند.

پورشیرزاد از راه اندازی دو دستگاه جدید سنجش آلایندگی هوا در شیراز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رویکرد ما حفاظت مشارکتی است، اگر مردم پای کار باشند حفاظت مشارکتی بهتر جواب می دهد، در استان فارس این رویکرد دنبال شده است چنانچه در پارک ملی بمو که از ارزش خاصی برخوردار است این حفاظت مشارکتی دنبال می شود.

او اضافه کرد: ما معتقد به اقتصاد چرخشی هستیم یعنی اقتصادی که پسماند کمتری تولید کند و از ظرفیت ها بیشتر بهره گیری شود، با همین نگاه به همه کارخانجات استان نگریسته ایم و حتی به پسماندها هم نگاه سودآور داشته ایم که برای جامعه ایجاد درآمد و اشتغال کند، در حوزه مدیریت پسماند و نظارت بر فاضلاب بطور جدی ورود کرده ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد : آمارها بیانگر آن است که نظارت ها و اقدامات دستگاهها برای حفظ محیط زیست درصد قابل توجهی بهتر شده، افزایش ظرفیت ایجاد شده، اعتبارات خاص اختصاص یافته و در سایر شهرها هم در حوزه پسماند و فاضلاب نظارت کرده ایم.

او خاطر نشان کرد: آلودگی رودخانه کر تحت پایش است و روی عملکرد پتروشیمی شیراز و پسماندهای حاشیه رودخانه کر نظارت داریم. محیط زیست سعی دارد به صنعت کمک کند، با تعامل حرکت می کنیم، سعی داریم انگیزه کار صنعتی را کند نکنیم ، بارها بر تعامل با صنعت بطور ضابطه مند تاکید کرده ایم. فشارهای محیط زیست باعت بهبود شرایط دفع بهداشتی زباله و فاضلاب ها در استان فارس شده است ، برای پرکردن چاههای غیر مجاز و حفظ سفره های آب زیر زمینی و حفظ تالاب ها تلاش زیادی انجام شده است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به بوی نامطبوع در شرق شیراز هم گفت : در محدوده شرق شیراز شاهد انتشار بوهای مشمئز کننده از سرریز فاضلاب های صنعتی هستیم ، بارها به مسوولان و متولیان تذکر داده شده است بوهای نامتعارف در محدوده شرق شیراز ناشی از همین امر است.

پورشیرزاد، بسیج را بازویی توانمند برای اجرای برنامه های سازنده دانست و گفت: بسیج مسوولیت هایی خطیر بر عهده دارد ، ما بسیج را از خود می دانیم و از ظرفیت های آن نیز بهره مند هستیم ، همواره در عرصه حفظ محیط زیست بصورتی جدی و بسیجی وار ورود کرده ایم. البته چالش هایی در حوزه های مختلف وجود دارد که به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی ها مشکلاتی بروز کرده است ، تالاب های ما خشک شده و این تاثیر منفی بر روی جوامع محلی دارد ، معیشت خانواده ها را به خطر انداخته است و لازم است که مدیریت بهتری در این عرصه اعمال گردد.

او با تقدیر از مسوولان بسیج رسانه اضافه کرد: بسیج رسانه هم باید کمک کند و افکار عمومی را حساس نماید ، افکار عمومی باید روی حفاظت از خاک و حفاظت از آب حساس شود ، همجنین روی مدیریت پسماند حساس شود بسیج رسانه در این زمینه می تواند کمک قابل توجهی به ما کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: برای دفع پسماندهای ویژه به دنبال آن هستیم که مکانی ویژه طراحی و تعیین شود ، حفظ کیفیت خاک بسیار مهم است ، امسال دقت بیشتری روی حفاظت از خاک شده است و در مرودشت همایشی با حضور مقامات کشوری و استانی برای حفاظت از خاک برگزار خواهد شد و نوآوری ها و برنامه های حفاظت در این همایش تبیین خواهد شد.

نوشته حفاظت از محیط زیست با همراهی و مشارکت مردم ممکن می شود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.