حرکت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی به سمت توسعه آموزش‌های کوتاه مدت دارای مزیت در بازار

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در رابطه با عملکرد این معاونت در حوزه‌های آموزش و پژوهش و برنامه‌های آینده توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برای توسعه آموزش‌های کوتاه مدت باید به سمت طراحی دوره‌های دارای مزیت در بازار حرکت کنیم.

دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در رابطه با وضعیت و توسعه آموزش‌های دانشگاهی این نهاد، بیان کرد: جهاددانشگاهی متولی ارائه خدمات در سه زیر نظام آموزشی است که زیر نظام اول ما آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است که در آن ۲ دانشگاه و ۶ موسسه آموزش عالی با جمعیت دانشجویی حدود ۲۲ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

جهاددانشگاهی متولی ارائه خدمات در سه زیر نظام آموزشی است

وی در ادامه با بیان اینکه دومین زیر نظام آموزشی جهاددانشگاهی، زیر نظام علمی کاربردی است که ذیل مقررات دانشگاه جامع علمی کاربردی فعالیت دارد، تصریح کرد: این زیر نظام بیشتر از ۲۳ هزار دانشجو را به‌عنوان دانشجوی شاغل به تحصیل در خود جای داده است. همچنین سومین و گسترده‌ترین زیر نظام آموزشی جهاددانشگاهی آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه مدت است که یک شبکه ملی برای این کار داریم و بیش از ۱۶۰ مرکز آموزشی کوتاه مدت در نزدیک به ۹۰ شهر و شهرستان در کشور مشغول به فعالیت هستند و جمعیت فراگیر بالغ بر ۸۰۰ هزار و بعضاً تا یک میلیون فراگیر را هم در سال پوشش می‌دهند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در خصوص سیاست‌های این نهاد در حوزه آموزش اظهار کرد: سیاستی که جهاددانشگاهی در حوزه آموزش‌های خود در این سال‌ها دنبال کرده و ان‌شاءالله باید استمرار داشته باشد این است که ظرفیت‌های آموزش عالی در کشور مشخص و محدود بوده و از طرف دیگر نیاز به آموزش‌های مهارتی روز به روز در کشور گستردگی بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین، سعی کردیم توجه و تمرکز اصلی‌مان را در توسعه آموزش‌های مهارتی متمرکز کنیم تا از ظرفیت‌هایی که در جهاددانشگاهی وجود دارد در این زمینه استفاده شود. در حوزه آموزش عالی نیز بیشتر به دنبال ارتقای کیفی و هم افزایی در مجموعه آموزش عالی هستیم و امیدواریم با همراهی مراجع بیرونی مانند وزارت علوم و دانشگاه جامع بتوانیم در این سیاست موفق عمل کنیم.

برای توسعه آموزش‌های کوتاه مدت باید به سمت طراحی دوره‌هایی دارای مزیت در بازار حرکت کنیم

دکتر غفوریان در رابطه با برنامه‌های پیش بینی شده جهاددانشگاهی در توسعه آموزش‌های کوتاه مدت و مهارتی گفت: برای توسعه آموزش‌های کوتاه مدت و مهارتی و مزیت‌هایی که جهاددانشگاهی در این زمینه دارد باید به دو نکته اشاره کنم؛ اول اینکه این حوزه از آموزش‌ها از ابتدا به‌صورت مسأله محور و نیاز محور در کشور طراحی شده است، چراکه هم تنوع بسیار زیادی با توجه به منطقه‌ای که این آموزش‌ها ارائه می‌شود وجود دارد و هم این‌که با سرعت بسیار زیادی به روز شونده است؛ یعنی اگر یک دوره‌ای نیاز منطقه‌ای خود را از دست بدهد و طبیعتاً فراگیران تمایلی به ثبت‌نام در آن نداشته باشند، ما بلافاصله باید آن را متوقف کنیم و این کار طبیعتاً اتفاق می‌افتد و باید به سمت طراحی دوره‌هایی برویم که مزیتی در بازار داشته و فراگیرانی علاقه‌مند به پذیرش آن مهارت‌ها باشند. از این رو در بیش از سه دهه از ابتدای فعالیت جهاد تا به امروز بیش از ۲۰۰۰ دوره کوتاه مدت و مهارتی طراحی، تصویب و اجرا شده که بسیاری از این دوره‌ها امروزه دیگر قابلیت اجرا ندارند و دایما این فهرست در حال نو شدن است و تلاش می‌کنیم تا با توجه به شناسایی نیازهای ملی و منطقه‌ای و مسائل بومی بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و دوره‌های تخصصی‌تری تعریف کنیم.

پشتوانه و بدنه علمی و فرهنگی عظیم، مزیت جهاددانشگاهی نسبت به سایر مؤسسات است

وی با بیان این‌که مزیت جهاددانشگاهی نسبت به سایر مؤسسات در این زمینه این است که یک پشتوانه و بدنه علمی و فرهنگی عظیمی را در مجموعه این نهاد داریم، تصریح کرد: حدود ۶۰۰ عضو هیأت علمی و پژوهشی در بدنه جهاددانشگاهی در پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و گروه‌های تخصصی و پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و بدنه کارشناسی علمی بسیار خوبی در این مجموعه‌های علمی مستقرند و همین‌طور حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی یکی از حوزه‌های توانمند جهاد است که خروجی آن در این سال‌ها ایجاد سازمان‌ها و مراکز بسیار موفق فرهنگی مانند خبرگزاری دانشجویان، مرکز افکارسنجی، سازمان فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌های موفقی مثل کتاب سال و پایان‌نامه سال و مناظرات دانشجویی و… است که این بدنه برای مخاطبان دانشجویی سال‌ها کار فرهنگی انجام داده است. همچنین مزیت ما نسبت به مؤسسات دیگر این است که بر دو استوانه محکم یعنی ظرفیت پژوهشی و فرهنگی در جهاد مبتنی هستیم. البته استفاده از این ظرفیت‌ها ممکن است نسبت به آن چیزی که انتظار است فاصله داشته باشد، اما تلاش می‌کنیم که این فاصله را کم کنیم و از این مزیت‌ها بیشتر بهره ببریم.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در خصوص تولید محتواهای آموزشی موردنیاز جامعه توسط این نهاد خاطرنشان کرد: در این رابطه به‌خصوص از دوره کرونا به بعد که شرایط اضطراری پیش آمد، در حوزه تولید محتوای الکترونیکی بعضی از واحدهای ما ورود کردند و تجربه‌های خوبی در این مدت کسب شد. مثلاً واحدهایی مانند علوم پزشکی شهید بهشتی یا مجموعه‌های ما در اصفهان و بعضی واحدهای دیگر تجربه‌های خوبی را کسب کردند. همچنین با همکاری تعدادی از همین واحدهایی که علاقه‌مند به توسعه این فعالیت‌ها بعد از اتمام کرونا هم بودند، کارگروهی تشکیل شده و خود دوستان مذاکراتی را پیشقدم شدند و ما نیز به‌عنوان ستاد در خدمتشان هستیم و حمایت و کمک می‌کنیم.

تولید محتوای الکترونیکی از اهداف اصلی در برقراری عدالت آموزشی کشور است

دکتر غفوریان افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که در جهاددانشگاهی داریم مثل مرکز اطلاعات علمی (SID) و همچنین واحدهای فعال مانند اصفهان، صنعتی اصفهان، زنجان، قزوین، البرز تلاش داریم در تأمین زیرساخت‌ها، تدوین مقررات و حمایت‌های مالی کمک آن‌ها باشیم تا بتوانیم به خصوص در حوزه تولید محتوای الکترونیکی به آن بپردازیم، چراکه هم در بازار از آن استقبال می‌شود و هم با یکی از اهداف ما که بحث عدالت آموزشی در کشور است، تناسب دارد. به هر حال شبکه آموزش ما همه مناطق کشور را پوشش نمی‌دهد، ولی آموزش‌های الکترونیکی می‌تواند این امکان را فراهم کند که در اقصی نقاط کشور با هزینه‌های به مراتب کمتر، دسترسی به بهترین محتواها اتفاق بیفتد.

وی در خصوص ارتباط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با سایر حوزه‌های این نهاد تصریح کرد: ما با حوزه‌های عملکردی دیگر جهاددانشگاهی مانند فرهنگی- پژوهشی و تجاری‌سازی سال‌ها تعامل داشته‌ایم، اما تقویت این تعاملات در دوره جدید و یک سال گذشته در دستور کار جدی قرار داشته است. بر این اساس تا به امروز دو جلسه مشترک و مفصل کاری با کل تیم مدیران ارشد دو حوزه فرهنگی و معاونت پژوهش فناوری و با حضور معاونان و مدیران کل برگزار کردیم تا مسائل مشترک بین ما و حیطه‌هایی که قابلیت هم افزایی دارد را کشف کنیم. به یاری خدا به‌صورت منظم و دوره‌ای و حداقل به‌صورت فصلی این جلسات تکرار خواهد شد تا هم ما بتوانیم خدماتی را به این دوستان در خصوص توانمندسازی اعضای هیأت علمی، کارشناسان و مدیران ارائه کنیم و هم از سوی دیگر از ظرفیت‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد بتوانیم بهتر استفاده کنیم.

همکاری جهاددانشگاهی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه کارآفرینی و برگزاری آزمون‌های استخدامی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی ضمن اشاره به طرح‌های این معاونت در حوزه کارآفرینی، اشتغال و برگزاری آزمون‌های استخدامی گفت: جهاددانشگاهی در چند سال گذشته تجربه همکاری خیلی خوبی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته است و در این راستا طرحی را در حوزه مشاغل خرد و خانگی از سال ۹۹ شروع کردند که در پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید. در این طرح ما متعهد بودیم که ۵۴ هزار و ۲۰۰ شغل را بتوانیم ایجاد کنیم. این‌ها مواردی هم هستند که با ارزیابی خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه‌هایی که دارند اطلاعات باید وارد و چک شود و در صورت تأیید، ما بتوانیم طرح را پیش ببریم که این کار انجام شده و مدل بسیار خوبی برای توسعه مشاغل خرد و خانگی در جهاددانشگاهی طراحی شده است. در حوزه هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان نیز کارهای علمی بسیار خوبی انجام شده که این تجربه‌ها و ظرفیت‌ها همچنان موجود است. همچنین طرحی را که با وزارت تعاون پیش می‌بردیم به اتمام رسیده ولی ظرفیت جهاددانشگاهی و شبکه‌ای که در این مدت آموزش دیده‌اند و توانمند شده‌اند همچنان باقی است.

دکتر غفوریان در عین حال خاطرنشان کرد: مذاکراتمان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین با وزارت امور اقتصادی و دارایی برای استمرار این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد و امیدواریم با هزینه بسیار کمی که در این زمینه وجود دارد و با اعتماد به تجربه و توان مجموعه جهاددانشگاهی، کشور بتواند از این ظرفیت استفاده کند و ما هم بتوانیم سهمی در توسعه کارآفرینی کشور ایفا کنیم.

ظرفیت خوب جهاددانشگاهی در برگزاری آزمون‌های استخدامی

وی در ادامه یادآور شد: برگزاری آزمون‌های استخدامی با همکاری همه واحدهای سازمانی در جهاددانشگاهی اعتبار بسیار خوبی برای این نهاد ایجاد کرده است، به صورتی که سازمان امور اداری و استخدامی اخیراً دهمین آزمون استخدامی را به جهاددانشگاهی واگذار کرد. همچنین چند آزمون بسیار مهم مانند آزمون مربوط به قضات، شوراهای حل اختلاف و مانند این‌ها را برای قوه قضاییه برگزار کردیم و این ظرفیت و توانمندی رو به افزایش است و امیدواریم همچنان بتوانیم به‌عنوان یک مرجع معتمد ملی در برگزاری آزمون‌های استخدامی به دستگاه‌های اجرایی کمک کنیم.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در رابطه با شعار اعتماد به جوانان کشور عنوان کرد: اعتماد به جوانان شعار امسال جهاددانشگاهی هم هست و باید گفت: بدنه جهاددانشگاهی و بدنه دانشجویی جوان و خلّاق است و یکی از مزایا و ظرفیت‌های ما همیشه همین طور بوده و باید تلاش کنیم ورودی این نیروهای جوان، نخبه و خلاق همچنان به جهاد باز باشد. البته قطعاً در این زمینه به همراهی دستگاه‌های بیرونی که متولی موضوعات مربوط به جذب و استخدام -چه هیأت علمی و چه غیر هیأت علمی- هستند نیاز داریم. هر جا که حضور جوانان با انگیزه و خلاقیت آن‌ها بوده شاهد پیشرفت کار بوده‌ایم و بسیاری از موفقیت‌های جهاددانشگاهی در کشور تا امروز موقوف به همین مزیت جوانی است و ما هم بتوانیم مثل سایر بخش‌های جهاد به‌عنوان یک مزیت جدی به این موضوع بپردازیم.

حوزه آموزش و کارآفرینی جدی‌ترین رویکرد در برنامه هفتم توسعه است

دکتر غفوریان در تشریح هدف‌گذاری و برنامه‌های معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در پیشرفت دانش‌بنیان کشور تصریح کرد: در حوزه آموزش و کارآفرینی یکی از جدی‌ترین رویکردهایمان در برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی، ارتقای کیفیت است. در بحث توسعه کمّی معتقدیم که در سال‌های گذشته در جهاددانشگاهی به‌خوبی پیش رفته است و امروز به ارتقای کیفی نیاز جدی داریم. آموزش مدیران، کارشناسان و مدرسان یکی از بخش‌ها و برنامه‌های جدی ما برای آینده است که امیدواریم بتوانیم آن را پیش ببریم تا موجب ارتقای کیفی فعالیت‌هایمان شود.

به گزارش سیناپرس به نقل از جهاد دانشگاهی، وی با بیان اینکه نکته بعدی توسعه برخورداری و استفاده از ظرفیت‌های بدنه پژوهشی و فرهنگی جهاددانشگاهی هم در حوزه آموزش عالی و هم در حوزه آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت است، تأکید کرد: ما مدعی هستیم جهاددانشگاهی علاوه بر دانش‌افزایی و مهارت افزایی یک وظیفه و مأموریت جدی دیگر در حوزه آموزشی دارد که از انتظارات رهبری معظم از جهاد نیز بوده و آن تربیت جوانان انقلابی، مؤمن و متخصصان کارآمد است که سرلوحه کار ما قرار دارد و تبدیل شدن این امر به برنامه مشارکت جدی همکاران حوزه فرهنگی را می‌طلبد که امیدواریم بتوانیم این بسترسازی را انجام دهیم.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در پایان گفت: امیدواریم امسال بتوانیم بهتر و مناسبت‌تر از سال‌های گذشته به وظایفمان عمل کنیم تا انتظاراتی که از مجموعه جهاددانشگاهی وجود دارد را بتوانیم انجام دهیم.

نوشته حرکت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی به سمت توسعه آموزش‌های کوتاه مدت دارای مزیت در بازار اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.