حافظ منابع طبیعی مان در روز طبیعت باشیم

گردشگری پایدار به حفاظت از محیط زیست کمک می ‌کند اما در مقابل گردشگری کنترل نشده می تواند بسیاری از منابع طبیعی را نابود کند و اثرات و تبعاتی مانند فرسایش خاک، آلودگی های زیست محیطی به دنبال داشته باشد. این امر در نهایت منجر به انقراض گونه های گیاهی و حیوانی آن منطقه خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، گردشگری کنترل نشده و حضور گردشگران و بی احتیاطی آنها در خاموش کردن آتش در ایام تعطیلات نوروز به ویژه سیزده بدر می تواند صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی به بار آورد، زیرا جنگل ها از خاک و آب و هوا محافظت می ‌کنند و باعث ایجاد تنوع زیستی هستند. قطعا آتش سوزی و تخریب این اکوسیستم، حیات بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری را تهدید خواهد کرد.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران گیلان در این خصوص گفت: حضور خیل گردشگران در ایام نوروز به ویژه در منطقه جنگلی، خطر وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست را افزایش می دهد. متاسفانه روشن کردن آتش در جنگل ها توسط گردشگران و بی احتیاطی و بی دقتی آنها در اطفای کامل آتش، جنگل های هیرکانی را درگیر حریق می کند، بنابراین ضرورت دارد مردم و گردشگران در این ایام از روشن کردن هرگونه آتش خودداری کنند.

تالاب ها نیز زیستگاه انواع مختلفی از جانوران شامل ماهی‌ ها، خزندگان مختلف، دوزیستان، پرندگان و پستانداران هستند و نقش مهمی در تعادل اکولوژیک ایفا می کنند. این زیستگاه ها نیز از جمله تفرجگاه های پرطرفدار گردشگران در ایام نوروز و سیزده بدر هستند که متاسفانه به علت بی دقتی برخی از گردشگران در خطر آتش سوزی و تخریب محیط زیست قرار دارند.

علی ارواحی، متخصص مدیریت زیست ‌بوم‌ های تالابی نیز در اینباره گفت: گردشگران باید در ایام تعطیل نوروز نکاتی را رعایت کنند. به عنوان مثال از ریختن پسماندهای پلاستیکی و شیشه ای خودداری کنند زیرا تابش نور خورشید باعث ایجاد آتش و شعله ور شدن نیزارها در تالاب ها می شود. گردشگران نیز باید پس از برپایی آتش( برای تهیه چای و غذا)، آتش را کاملا خاموش کنند. همچنین مواد شوینده و بهداشتی را در آب تالاب تخلیه نکنند. از رها کردن باقیمانده غذا در اطراف تالاب ها  نیز خودداری کنندزیرا تغییراتی در زیست بوم ایجاد می کند.

محافظ حیات وحش و محیط زیست مان باشیم

به گزارش سیناپرس، جمشید عبدی پور، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز با تاکید بر اینکه باید از حیات وحش در ایام تعطیلات محافظت کنیم، گفت: گردشگران برای تفریح به مناطق غیرتفرجگاهی و خلوت نروند و غذاهای اضافی را در طبیعت رها نکنند زیرا امکان دارد پس از چند روز جانوران از غذاهای فاسد استفاده کنند و تلف شوند.

وی افزود: همچنین گردشگران باید از انداختن ترقه و شلیک با اسلحه خودداری کنند زیرا باعث ایجاد آلودگی صوتی و مهاجرت گونه های حیات وحش می شود.

حسین عبیری گلپایگانی، فعال محیط زیست نیز در این خصوص اظهارداشت: رفتارهای ما باید در این روز نسبت به حفاظت از محیط زیست، طبیعت، میراث های طبیعی و فرهنگی آگاهانه باشد. با رعایت این رفتار مسوولانه و آگاهانه دیگر هیچ گونه آسیب و صدمه ای به طبیعت و میراث فرهنگی وارد نخواهد شد.

وی افزود: مردم باید هنگام ورود به طبیعت و تفرجگاه های گردشگری از ریختن زباله خوددداری کنند. برخی نیز عادت دارند به روی تنه درختان یادگاری بنویسند. این امر به مرور زمان باعث خشک شدن درختان و از بین رفتن آنها می شود. عده ای نیز عادت دارند برای دم کردن چای یا درست کردن غذا، شاخه درختان را بشکنند و بوته ها و خارها را از زمین بیرون در آورند در حالی که می توانند برای این منظور از کپسول های مسافرتی استفاده کنند.

وی اظهارداشت: متاسفانه برخی از مردم نیز از آب روان چشمه سارها، نهرها، کانال ها، رودخانه ها یا آب سدها، دریاچه ها و برکه ها برای شست و شوی ظروف خود استفاده می کنند. این امر باعث می شود مواد شوینده وارد آب شود و به محیط زیست آسیب برساند.

گفتنی است، بی توجهی انسان ‌ها در چند دهه اخیر باعث از دست رفتن بخش وسیعی از جنگل ها، تالاب ها، منابع طبیعی و نابودی بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری کشورمان شده است. قطعا اگر به این اکوسیستم ها و زیستگاه ها توجهی نکنیم و رفتار مسوولانه ای نسبت به این موضوع نداشته باشیم، آیندگان تاوان سنگینی بابت غفلت امروز ما پرداخت خواهند کرد.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته حافظ منابع طبیعی مان در روز طبیعت باشیم اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.