جیم کلر از هزینه تحقیق و توسعه ۱۰ میلیارد دلاری Blackwell انویدیا انتقاد می‌کند

جیم کلر از هزینه ساخت پردازنده‌های گرافیکی Blackwell انویدیا انتقاد می‌کند و همچنین پیشنهاد جالبی در مورد آن‌ها دارد، او مدعی است که این شرکت باید از یک روش اتصال مقرون‌به‌صرفه جایگزین استفاده می‌کرد.

جیم کلر معتقد است انویدیا می‌تواند میلیاردها دلار در هزینه‌های تحقیق و توسعه در معماری چیپ گرافیکی Blackwell صرفه جویی کند.

جیم کلر، مدیر عامل Tenstorrent به خاطر برخی از ماجراجویی‌های خود در مورد محصولات فناوری شهرت دارد. او به تازگی CUDA انویدیا را نیز یک باتلاق نامید. جیم اکنون از بودجه تحقیق و توسعه شرکت انویدیا برای پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول انتقاد کرده است و ادعا می‌کند که این شرکت صرفاً با تغییر روش اتصال، می‌تواند میلیاردها دلار صرفه‌جویی کند.

از نظر اتصال چیپ گرافیکی Blackwell، از فناوری اتصال نسل پنجم NVLINK خود استفاده کرده است. در حالی که NVLINK از نظر پهنای باند، تأخیر و مقیاس‌پذیری نسبت به روش‌های دیگر مزایای قابل‌توجهی دارد، اما به دلیل ماهیت «اختصاصی» خود که نمی‌تواند پاسخگوی سخت‌افزار هیچ‌کدام از سازندگان دیگر باشد، عقب مانده است.

علاوه بر این، گفته می‌شود که استفاده از NVLINK یک حرکت پرهزینه در پویایی صنعت محسوب می‌شود، به همین دلیل جیم کلر از آن انتقاد کرده است، به خصوص که او یک ایدئولوژی منبع باز را برای بازارها ترویج می‌کند، اما NVLINK دقیقا برعکس آن است.

جیم کلر از هزینه تحقیق و توسعه 10 میلیارد دلاری Blackwell انویدیا انتقاد می‌کند

گزینه جایگزین، در این مورد، اتصال اترنت است که گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری است و حالت اختصاصی NVLINK را از بین می‌برد و در نهایت اکوسیستم بسیار بهتری را ارائه می‌دهد، با این وجود از نظر اعداد عملکرد، اترنت باید تلاش کند تا با NVLINK انویدیا به همراه InfiniBand همگام شود، اما با اتصال UE (Ultra Ethernet)، همه چیز به طور بالقوه می‌تواند تغییر کند و پذیرش استاندارد را تقویت کند، زیرا UE عملکرد موثر هوش مصنوعی و HPC را تضمین می‌کند. با این حال، هنوز در مرحله توسعه است.

جیم کلر معتقد است که هزینه‌های ۱۰ میلیارد دلاری R&D NVIDIA در بلک‌ول بسیار زیاد است و این شرکت می‌توانست تنها با تغییر اتصالات آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. جیم به انتقاد از شرکت‌های زیادی به‌ویژه انویدیا شناخته می‌شود، اما ادعای او تا حدی قابل اجرا به نظر می‌رسد، زیرا هزینه‌های چیپ گرافیکی بلک‌ول واقعا ظالمانه است.

اما علیرغم آنچه ممکن است در مورد هزینه‌های پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی بلک‌ول شرکت انویدیا گفته شود، شکی نیست که تقاضا برای این تراشه‌ها بسیار بالاست و حتی شرکت‌هایی مانند اینتل و AMD برای شکستن سلطه انویدیا که تنها با اعلام این خبر از بلک ول تسریع شده است، مشکل دارند.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.