جهان بعد از جنگ هسته ای چگونه است؟

به گفته کارشناسان در حال حاضر حدود ۱۲۵۱۲ کلاهک هسته ای وجود دارد. جنگی که در آن حتی کسری از این بمب‌ها منفجر شوند، امواج انفجاری و آتش‌سوزی ایجاد می ‌کند که می ‌تواند میلیون‌ها نفر را به سرعت از بین ببرد و سرطان های ناشی از تشعشعات و آسیب های ژنتیکی آتی برای نسل ها بر جمعیت باقی مانده تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، اما جهانی که پس از ریزش رادیواکتیو باقی می ماند، چگونه خواهد بود؟ در چهار دهه گذشته، دانشمندانی که سیستم زمین را مدل‌ سازی می ‌کنند، شبیه ‌سازی‌ های کامپیوتری را برای کشف این موضوع اجرا کرده ‌اند.

پل کروتزن و جان بیرکز دانشمندان اتمسفر زمین با استفاده از دانش خود در مورد شیمی و مدل‌سازی آب و هوا، مقاله کوتاهی در سال ۱۹۸۲ نوشتند که نشان می ‌داد یک جنگ هسته ‌ای ابر دودی عظیم تولید می ‌کند که باعث زمستان هسته ‌ای می ‌شود. آنها ادعا می کردند که این امر کشاورزی و همراه با آن تمدن را ویران می کند.

یک سال بعد، دانشمندان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی تأیید کردند: شهرها و مجتمع‌های صنعتی مورد حمله تسلیحات هسته ‌ای در واقع دود و گرد و غبار بسیار بیشتری نسبت به سوزاندن منطقه‌ ای معادل جنگل تولید می‌ کنند و در ادامه این لایه مه دود مانع از رسیدن نور خورشید به زمین شده و باعث می شود شرایط در سطح زمین به سرعت سردتر، خشک تر و تاریک تر شود.

مدل ‌سازی آب و هوا نشان می‌ دهد: کاهش نور خورشید دمای جهانی را برای نزدیک به یک دهه تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می ‌دهد. این شرایط انجماد، همراه با نور خورشید کمتر برای فتوسنتز گیاهان، عواقب فاجعه باری برای تولید جهانی غذا خواهد داشت و منجر به گرسنگی گسترده در سراسر جهان می شود.

مارک ماسلین (Mark Maslin) پروفسور علوم سیستم زمین در این باره گفت: امروزه مدل های آب و هوایی مدرن بسیار پیچیده تر از مدل های مورد استفاده در دهه ۱۹۸۰ هستند و در حالی که امروزه تعداد کمتری از سلاح‌های هسته ‌ای در حال کار است، نتایج جدیدتر شبیه‌سازی‌های رایانه ‌ای نشان می ‌دهد که پیش‌گویی شوم دانشمندان ۴۰ سال پیش ممکن است بسیار جدی تر باشد.

در این راستا دانشمندان محیط زیست به رهبری آلن روبوک در دانشگاه راتگرز در ایالات متحده در مقاله ای اخیر استدلال کردند که نظریه زمستان هسته ای به پایان دادن به گسترش سلاح های هسته ای در طول جنگ سرد کمک کرد.

در اوج مسابقه تسلیحاتی در اواسط دهه ۱۹۸۰ بیش از ۵۶ هزار سلاح هسته ای وجود داشت. کاهش زرادخانه هسته ای جهانی به کمی بیش از ۱۲ هزار کاهش پیدا کرد که خطر جنگ هسته ای همه جانبه را کاهش داده است.

مدل‌های جدیدتر و پیچیده ‌تر اقلیمی، مدل‌هایی که برای تغییرات اقلیمی آینده ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی استفاده می ‌شوند، موضوعات عجیبی را نشان می دهند. به گزارش سیناپرس،مدل‌ های جدید نشان می ‌دهد:اقیانوس چنان سرد می ‌شود که جهان به عصر یخبندان کوچک هسته ‌ای که هزاران سال طول می‌ کشد رانده می ‌شود.

البته به غیر از روسیه و آمریکا هفت کشور هسته ای دیگر شامل چین، فرانسه، هند، اسرائیل، کره شمالی، پاکستان و بریتانیا می شوند. دانشمندان مدل‌سازی کرده ‌اند که حتی یک جنگ هسته ‌ای محدود بین هند و پاکستان می ‌تواند ۱۳۰ میلیون نفر را از بین برده و ۲٫۵ میلیارد نفر دیگر را حداقل برای دو سال از غذا محروم کند.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که اکنون برای دانشمندان ضروری‌ است که عواقب انفجار تسلیحات هسته ‌ای را مطالعه کرده و اطمینان حاصل کنند که تا آنجا که ممکن است مردم در مورد آنها می ‌دانند و در نهایت باید برای از بین بردن این سلاح ها تلاش کنیم.

مترجم: فرگل غفاری

منبع: sciencealert

نوشته جهان بعد از جنگ هسته ای چگونه است؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.