جنگ خاموش؛ دستبرد ۶۰۰ میلیارد دلاری چین به گنجینه اسرار فناوری ایالات متحده

سرقت گسترده فناوری ایالات متحده توسط چین که زیان آن برای شرکت‌های آمریکایی سالانه تا ۶۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، بخش‌های مختلفی از فناوری سلاح‌های هسته‌ای گرفته تا تحقیقات پزشکی و نوآوری‌های کشاورزی را هدف قرار داده است.

این‌طور که تاکنون مشخص شده جاسوسان چینی در پرونده‌های متعدد سرقت اسرار تجاری از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی، از جمله تسلا، گوگل، اپل و کوکاکولا نقش داشته‌اند.

این سرقت‌ها منجر به خسارات مالی قابل‌توجهی برای شرکت‌های آمریکایی شده است، به‌طوری‌که تنها در یک نمونه، یک شرکت انرژی در پی مالکیت معنوی سرقت‌شده از خود، ۵۵۰ میلیون دلار ضرر کرده است.

سهولت دسترسی به اطلاعات حساس توسط اتباع چینی و انتقال آنها به کشورشان، بزرگیِ مشکل را برجسته‌تر می‌کند.

اف‌بی‌آی سال گذشته فاش کرد که حدود ۲هزار تحقیق فعال در رابطه با تلاش‌های چین در سرقت اطلاعات داشته است.

سرقت گسترده اسرار فناوری آمریکا توسط چین که ۶۰۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر زده است

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، اقدامات چین را «تهدیدی سرنوشت‌ساز» نامیده است. او هشدار داده که «تلاش جاسوسان چینی برای سرقت اطلاعات سری ما در حال تهاجمی‌تر شدن است».

در این میان دیلی‌میل به ده‌ها پرونده دست پیدا کرده که در آن دولت ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ نهادها یا افراد چینی را به توطئه برای سرقت مالکیت معنوی آمریکایی از طرف پکن متهم کرده است.

نظامی

سرقت گسترده اسرار فناوری آمریکا توسط چین که ۶۰۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر زده است

بخش نظامی با مواردی که شامل تلاش برای سرقت فناوری سلاح‌های هسته‌ای و کدهای شناسایی موشکی می‌شود به‌طور ویژه‌ای آسیب‌پذیر است.

اخیراً در ماه فوریه، چنگوانگ گونگ، اهل سان خوزه، به اتهام سرقت کدهایی که می‌توانست پرتاب موشک از فضا را شناسایی کند، دستگیر شد.

به گفته دادستان ناحیه مرکزی کالیفرنیا، این بومی چینی ۵۷ ساله که در حدود سال ۱۹۹۳ به ایالات متحده نقل مکان کرد و در سال ۲۰۱۱ شهروند این کشور شد، به دنبال تهیه و ارائه اطلاعات به جمهوری خلق چین برای کمک به ارتش این کشور بود.

اتباع چینی به سرقت اسرار فناوری مربوط به زیردریایی‌های هسته‌ای و ساخت هواپیماهای نظامی نیز متهم شده‌اند.

از دانه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی تا اسرار پزشکی

سرقت گسترده اسرار فناوری آمریکا توسط چین که ۶۰۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر زده است
مو هیلونگ به دلیل حفر دانه‌های ذرت اصلاح‌شده ژنتیکی در آیووا و نقشه‌چینی برای فرستادن آنها به چین محکوم شد

سرقت مالکیت معنوی در بخش کشاورزی نیز افزایش یافته است که نمونه آن موردی است که در آن بذرهای اصلاح‌شده ژنتیکی برای ارسال به چین به سرقت رفتند.

علاوه بر این، اسرار پزشکی از یک بیمارستان کودکان در اوهایو به سرقت رفت که بعداً مشخص شد عامل آن از دولت چین کمک مالی دریافت کرده است.

سرقت گسترده اسرار فناوری آمریکا توسط چین که ۶۰۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر زده است
لی چن به دلیل ربودن تحقیقات مربوط به درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از موسسه تحقیقاتی بیمارستان کودکان به ۳۰ ماه زندان محکوم شد

اسناد دادگاه نشان می‌دهد که لی چن ۴۹ ساله برای دزدی و سپس کسب درآمد از فروش کیت‌های جداسازی اگزوزوم که نقشی کلیدی در درمان بیماریی‌هایی مانند فیبروز کبد و سرطان کبد دارند نقشه کشیده است.

سرقت با بودجه دولتی

سرقت گسترده اسرار فناوری آمریکا توسط چین که ۶۰۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر زده است
شارونگ یو به اتهام توطئه برای ارتکاب جاسوسی اقتصادی، در اختیار داشتن اسرار تجاری دزدیده‌شده، جاسوسی اقتصادی و کلاهبرداری به ۱۴ سال زندان محکوم شد
سرقت گسترده اسرار فناوری آمریکا توسط چین که ۶۰۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر زده است
شارونگ یو، متهم به تلاش برای سرقت اسرار تجاری قوطی‌های کوکاکولا، در حال دست دادن با یک تاجر چینی که به گفته دادستان ایالات متحده از دزدی او سود می‌برد

افراد سعی می‌کنند اسرار تجاری ارزشمند را برای منافع شخصی یا به نفع صنایع چین بدزدند. دزدی‌ها اغلب با بودجه دولتی انجام می‌شود و افراد از سوی نهادهای دولتی چین حمایت می‌شوند. کمک‌های مالی از سوی موسسات چینی سرقت اسرار تجاری آمریکا را تسهیل می‌کند.

به عنوان نمونه، چن برای انجام کارهای خود از دولت چین، از جمله اداره امور کارشناسان خارجی و بنیاد ملی علوم طبیعی چین، مزایایی دریافت کرد.

در این مسیر حتی اقلام به‌ظاهر پیش‌پاافتاده‌ مانند فرمول‌ ساخت قوطی‌های کوکاکولا نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند.

ضررهای کلان برای شرکت‌های آمریکایی

سرقت گسترده اسرار فناوری آمریکا توسط چین که ۶۰۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر زده است
لینوی دینگ، مهندس نرم افزار سابق گوگل، در ماه مارس به اتهام سرقت اسرار تجاری هوش مصنوعی از غول فناوری و انتقال آنها به شرکت های چینی متهم شد.

زیان‌های مالی قابل‌توجهی که شرکت‌های آمریکایی متحمل شده‌اند، بر بزرگی این مشکل تأکید می‌کند و برآوردها از آن، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال متغیر است.

موارد معروف مربوط به شرکت‌هایی مانند AMSC و Micron Technology تأثیر مالی سرقت چینی‌ها بر مشاغل آمریکایی را برجسته می‌کند. شرکت انرژی AMSC در سال ۲۰۱۸ به دنبال سرقت اسرار تجاری‌اش از سوی یک شرکت توربین بادی مستقر در چین، بیش از ۵۵۰ میلیون دلار ضرر کرده است.

در ماه مارس، لینوی دینگ، مهندس نرم افزار سابق گوگل به سرقت اسرار تجاری هوش مصنوعی از این غول فناوری و انتقال آن به شرکت‌های چینی متهم شد. این شهروند چینی ۳۸ ساله در صورت محکومیت با حداکثر مجازات ۱۰ سال زندان و جریمه نقدی تا سقف ۲۵۰ هزار دلار برای هر اتهام مواجه است.

باوجود اقدامات قانونی انجام‌شده علیه نهادهای چینی، از جمله جریمه و پیگرد قانونی، سرقت فناوری آمریکایی همچنان یک چالش مهم برای این کشور است.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.