جلوگیری از خونریزی داخلی توسط یک ربات کوچک

اخیرا دانشمندان با الهام گرفتن از یک جانور زره پوش به نام پانگولین، رباتی ساخته اند که می تواند خونریزی داخلی را متوقف کند. خوشبختانه دانشمندان پنجه ها و قسمت های تیز بدن این جانور را در ربات حذف کرده اند.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که این ربات در معرض یک میدان مغناطیسی با فرکانس پایین قرار می‌ گیرد، محققان می‌ توانند آن را برای چرخاندن و حرکت به اطراف کنترل کنند. جالب اینجاست که هنگامی که دستگاه مانند جانور گلوله می شود، می تواند ذراتی مانند دارو را به نقطه ای در بدن منتقل کند.

به گفته دانشمندان، هنگامی که این ربات در معرض یک میدان مغناطیسی با فرکانس بالا قرار می گیرد، می تواند تا بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد گرم شود. در این دما می توان از این ربات جالب برای درمان خونریزی های داخلی، برداشتن بافت تومور و درمان ترومبوز استفاده کرد.

گفتنی است که این اولین بار نیست که دانشمندان با پیشرفت هایی اینگونه برای ساخت دستگاه ها و تجهیزات پزشکی از طبیعت الهام گرفته اند. پیشتر نیز دستگاه هایی با الهام از کرم ابریشم و نمونه ای از لامپری، با مبنای طبیعت برای ساختن ربات های کوچک استفاده شده اند. اما موضوعی که این ربات جدید را متمایز از نمونه های قبلی می‌ کند این است که روباتیک ‌های بدون اتصال که از عناصر سخت ساخته شده ‌اند، همچنان می ‌توانند آزادانه حرکت کنند. این نوع ربات ها نادر بوده و نویدبخش درمان‌ها و روش‌ های داخلی پیچیده هستند.

به گزارش سیناپرس، در آزمایش‌ های اولیه، دستگاه پانگولین ‌مانند قادر بود بدون آسیب رساندن به بافت نرم بدن، جریان خون را با پوشاندن یک سد روی خونریزی و حرارت دادن متوقف کند.

شرح کامل این مطالعه و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

نوشته جلوگیری از خونریزی داخلی توسط یک ربات کوچک اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.