جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری سیگیت برای فروش هارد دیسک به هواوی

وزارت بازرگانی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که شرکت سیگیت (Seagate Technology) با پرداخت جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری در توافق با مقامات آمریکایی موافقت کرده است. این شرکت‌ با ارسال تعداد زیادی هارد دیسک به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به هواوی چین قوانین کنترل صادرات ایالات متحده را نقض کرده است.

سیگیت (STX) بین آگوست ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ با وجود قانونی که فروش برخی از اقلام خارجی ساخته‌شده با فناوری ایالات متحده را به هواوی ممنوع می‌کرد، به این شرکت هارد دیسک فروخت. هواوی در سال ۲۰۱۹ در لیست سیاه تجاری آمریکا (Entity) قرار گرفت که فروش کالاهای آمریکایی به این شرکت را در بحبوحه نگرانی‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، کاهش داد.

این مجازات آخرین مورد از رشته اقدامات واشنگتن برای جلوگیری از انتقال فناوری پیشرفته به چین است. زیرا تصور می‌شد که این کشور ممکن است از ارتش خود حمایت کند، حقوق بشر را نقض کرده و یا امنیت ایالات متحده را مورد تهدید قرار دهد.

جریمه 300 میلیون دلاری سیگیت

به گفته وزارت بازرگانی، سیگیت ۷.۴ میلیون درایو را یک سال پس از اجرایی‌شدن قانون ایالات متحده به هواوی ارسال کرد و تنها تامین‌کننده هارد این شرکت بود.

این وزارتخانه گفت که دو تامین‌کننده اصلی دیگر پس از اجرایی‌شدن قانون جدید در سال ۲۰۲۰، ارسال هارد دیسک به هواوی را متوقف کردند. کمیته بازرگانی سنای ایالات متحده در گزارشی که در سال ۲۰۲۱ در مورد سیگیت منتشر شد، اعلام کرد که وسترن دیجیتال (WDC) و توشیبا (TOSBF) دو تامین‌کننده دیگر بودند؛ اما از این شرکت‌ها جیی نام برده نشده است.

متیو اکسلرود، دستیار وزیر اجرای صادرات در دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی در بیانیه‌ای گفت: حتی پس از اینکه رقبای سیگیت فروش به هواوی را متوقف کردند، این شرکت به ارسال هارد دیسک ادامه داد و این جریمه جدید نیز نتیجه همان است.

اکسلرود گفت که این مجازات اداری بزرگترین جریمه‌ در تاریخ آژانس است که به یک پرونده غیرجنایی مربوط است.

موضع سیگیت این بود که هارد درایوهای ساخت خارج آن مشمول مقررات کنترل صادرات ایالات متحده قرار نمی‌گیرد؛ اساساً به این دلیل که آنها محصول مستقیم تجهیزات ایالات متحده نیستند.

دیو موزلی، مدیر عامل سیگیت در بیانیه ای گفت: ما معتقدیم که به تمامی قوانین کنترل صادرات مربوطه در آن زمان که این فروش را انجام دادیم، عمل کرده‌ایم. اما به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر حل و فصل موضوع، بهترین اقدام ممکن است.

در دستوری که روز چهارشنبه صادر شد، دولت اعلام کرد که سیگیت قانون محصولات خارجی را به اشتباه اینطور تفسیر کرده است که نیاز به ارزیابی فقط شامل آخرین مرحله فرآیند تولید می‌شود و نه کل آن.

سیگیت درایوهایی را در چین، ایرلند شمالی، مالزی، سنگاپور، تایلند و ایالات متحده ساخته و از تجهیزاتی شامل تست تجهیزات استفاده کرده بود که مشمول مقررات آمریکا می‌شود.

در ماه آگوست، وزارت بازرگانی ایالات متحده نامه‌ای به سیگیت ارسال کرد و به این شرکت هشدار داد که ممکن است قوانین کنترل صادرات را نقض کرده باشد. این نامه جرقه‌ای شد برای شروع مذاکرات هشت ماهه.

جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری سیگیت به صورت اقساط ۱۵ میلیون دلاری در هر فصل و به مدت طی پنج سال تعیین شد. اولین پرداخت قرار است در اکتبر انجام گیرد. علاوه بر این، شرکت با سه ممیزی از برنامه انطباق خود موافقت کرد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.