جامعه نخبگان تاکنون صدای مستقل خود را در میدان سیاست نیافته

وزیر کشور با تاکید بر اینکه گروه‌های مختلف اجتماعی پژواک سیاسی مستقل خود را در جامعه دارند، گفت جامعه نخبگان تاکنون صدای مستقل خود را در میدان سیاست نیافته است و با رفع این مسئله می تواند به یک گروه مرجع در جامعه تبدیل و در نقش موتور محرک اجتماعی ظاهر شود.

به گزارش سیناپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان به نقل از وزارت کشور، احمد وحیدی با تاکید بر اینکه گروه‌های مختلف اجتماعی پژواک سیاسی مستقل خود را در جامعه دارند، گفت جامعه نخبگان تاکنون صدای مستقل خود را در میدان سیاست نیافته است و با رفع این مسئله می تواند به یک گروه مرجع در جامعه تبدیل و در نقش موتور محرک اجتماعی ظاهر شود.

وزیر کشور این مطلب را روز دوشنبه در نخستین همایش ملی گفتگوی نخبگان که با هدف ایجاد خیز علمی و مسئله محوری در مدیریت های کلان کشور تشکیل شد، مطرح کرد.

وی با تاکید بر ظرفیت نخبگان کشور در ارائه راه حل مسائل اظهار کرد: باید بپذیریم که مشاوره با گروه های نخبگانی یک راه خروج از دیوان سالاری دست و پاگیر دولتی است.این رویکرد که دولت بدون مشورت با گروه های مختلف، همه مشکلات را حل کند؛ نه امکان پذیر، نه مطلوب و نه مطابق تکالیف و وظایف دولت است.

وی افزود نخستین ویژگی که در مواجهه با گروه های اندیشه ورز به ذهن متبادر می شود رویکرد حل مساله در این گروه هاست که مسئولان اجرایی را در حل موضوعات و مشکلات یاری می رسانند. این ویژگی که در ادامه سنت حسنه شورا است، می تواند برخی موانع را که توسط دیوان‌سالاری دولتی در حل مسائل وجود دارد، برطرف سازد.

وزیر کشور ادامه داد: گروه‌های اندیشه ورز در کشف وجوه نخبگی افراد در مقاطع مختلف می توانند سهم قابل توجه و موثری را داشته باشند. چرا که کشف و پرورش استعدادها از جمله مواردی است که در سالیان گذشته مورد غفلت‌هایی قرار گرفته است.

وحیدی با تاکید بر تنوع بخشی به حوزه های فعالیت نخبگان تاکید کرد: سطوح مسایل استانی تا بخش و روستاها و به شکل تخصصی باید به کانون های اندیشه ورزی مجهز باشند. مرحله بعدی پس از تاسیس کانون ها، ایجاد شبکه بوسیله آنهاست.

وزیر کشور، مهاجرت نخبگان را یکی از موضوعات اجتماعی برشمرد و اظهار کرد یکی از بهترین راه حل ها در مواجهه با مسئله یاد شده این است که نخبگان احساس کنند در یک جریان دائمی قرار دارند، دارای یک هویت مستقل هستند و دانش آنها به کار گرفته می شود.

وحیدی با یادآوری محتوای پیشرفت از منظر انقلاب اسلامی و تفاوت های آن با باورهای غربی تاکید کرد: بی تردید احیا و استمرار ظرفیت های کشور، جریان رشد تمدنی را مطابق نظر رهبر معظم انقلاب، متحول خواهد کرد. در این جریان گروه های اندیشه ورزی زمینه حرکت را مهیا و هموار می سازند.

 وی مساله اصلی و واقعی را رشد کشور عنوان کرد و با اشاره به نقشی که نخبگان و هیات های اندیشه ورز می توانند در این عرصه داشته باشند از استانداران خواست به شکوفایی استعدادها توجه ویژه ای داشته باشند.

حمیدرضا طهوری مشاور وزیر کشور در امور فناوری، سخنران دیگر این همایش بود که با ارائه گزارشی از چگونگی تشکیل بیش از ۱۶۰ هیئت اندیشه ورزی در سراسر کشور، دانشگاهیان، کارآفرینان، شرکت های دانش بنیان و در نهایت نخبگان را از گروه هایی دانست که به شکل ویژه مورد توجه دولت سیزدهم بوده است.

نوشته جامعه نخبگان تاکنون صدای مستقل خود را در میدان سیاست نیافته اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.